۲ خبر تجسمی؛ مهمانی رنگ ها در گالری خورشید

۲ خبر تجسمی؛ مهمانی رنگ ها در گالری خورشید

به گزارش پیلانو، نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان مهمانی رنگ ها در گالری خورشید و نمایشگاه گروهی نقاشی حامد رفاهتی و محمود ثناجویان با عنوان اِشیان در نگارخانه بهارک جمعه ۲۷ بهمن ماه افتتاح می شوند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، در نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «مهمانی رنگ ها» که به کیوریتوری لیلا آشتیانی پور برگزار می شود، آثار هنرمندانی چون فرامرز پیل آرام، صادق تبریزی، محمد احصایی، نیلوفر قادری نژاد، جواد نوبهار، بهنام کامرانی، رزینا شرف جهان، مجتبی طباطبایی، احمد میرزا، لیلا آشتیانی پور، مراد فتاحی و … روی دیوار می رود.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اگر از نخستین نقاشی های داخل غارها به مطالعه هنر بپردازیم، می بینیم اکثراً به علت نور کمی که داخل غار بوده این آثار طراحی گونه هستند و کمترین رنگ را به ما نشان می دهند. تأثیر نور و اقلیم بر آثار اغلب هنرمندان مشهود و واضح است مثلا در هنر آفریقا رنگ های گرم و تند دیده می شود یعنی همان چیزی که هنرمند در پیرامون خویش دارد. مجموعه حاضر رویکرد نوگرایی هنرمندان ایرانی است و اگر از منظر تاثیرات اقلیمی به آثار نگاه نماییم مشاهدات ما متفاوت خواهد بود. از پیلارام تا احمد میرزا طیف وسیعی از رنگ هاست که بررسی آن ما را با روحیه هنرمندان و تاثیرات جریان های متعدد آشنا می کند. مثلا تبریزی از رنگ های گرم و تند نقاشی های زیر لاکی بهره برده است کامرانی از ترکیب رنگ های سرد و گرم بهره برده تا سوژه خویش را در فضایی انتزاعی نشان دهد، احصایی با زمینه سیاه تلاش در نشان دادن نوری در تاریکی داشته و بستر تیره را برگزیده است.
تمامی آثار وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرند تفاوت های نژادی و حتی قومی هنرمندان را در لایه های زیرین خود نشان داده است و از این روی بیننده می تواند با احساسات و درونیات نقاش به زبان تصویری گفتگو کند و شنونده نجوای رنگ ها باشد.»
علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه «مهمانی رنگ ها» می توانند تا سه شنبه یکم اسفند از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری خورشید واقع در بلوار آفریقا، بالاتر از پمپ بنزین، کوچه تور، پلاک ۷۰، طبقه اول، واحد یک رجوع کنند.
جلوه گری طبیعت «اِشیان» روی دیوارهای نگارخانه بهارک
آیین افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی حامد رفاهتی و محمود ثناجویان با عنوان «اِشیان»، جمعه ۲۷ بهمن ماه سالجاری با حضور پدیدآورندگان آثار در نگارخانه بهارک برگزار می گردد.
در بیانیه هنری «اِشیان» چنین آمده است: «اِشیان» روستایی از توابع بخش اتاقور شهرستان لنگرود در استان گیلان است که طبیعت زیبایش، حدوداً سه سالی هست که ما را محو خودش کرده است و دستمایه ای شده تا ما را به ساختار بصری خاص خودمان برساند. ما در این طبیعت زیبا همچون مترجمانی هستیم که نه کل طبیعت بلکه قسمتی از آنرا به زبان خودمان برگردانده ایم و با استفاده از عناصر بصری، آنرا ساده کرده و به تصویر کشیده ایم. سطح، خط، بافت و تضاد رنگ ها همچون عناصر مهم کار ما در طبیعت «اِشیان» به حساب می آید. باشد که ذره ای در راه هنر ادای دین کرده باشیم: «سطری از قصه سرگشتگی مجنون است / گردبادی که در این دامن صحراست بلند».
حامد رفاهتی، دانش آموخته رشته نقاشی است و در نمایشگاه های گروهی و جشنواره های هنرهای تجسمی گوناگونی همچون جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت داشته و پیش از این، هفت نمایشگاه انفرادی نقاشی در نگارخانه های مختلف سطح کشور همچون ۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی در نگارخانه بهارک به نامهای «صور خیال» و «لوجنک» برگزار کرده است. محمود ثناجویان از سال ۱۳۷۰ فعالیت هنری خودش را شروع کرده است و سابقه شرکت در چندین نمایشگاه گروهی نقاشی را در کارنامه دارد. علاوه بر این او داور مسابقات نقاشی کودکان بوده است و در زمره ۲۰ هنرمند راه یافته به اولین اکسپوی نقاشی گیلان به حساب می آید. همینطور در چندین جشنواره استانی نقاشی در استان گیلان شرکت داشته و پیش از این، ۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی در شهرستان لنگرود برگزار کرده است.
علاقه مندان به هنرهای تجسمی می توانند برای تماشای مجموعه آثاری از طبیعت روستای «اِشیان»، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روزهای شنبه ۲۸ بهمن ماه تا چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، به نگارخانه بهارک واقع در میدان ونک، ده ونک، کوچه شهید صابری، کوچه یکم، پلاک ۱ رجوع کنند.