در گفت وگو با پیلانو مطرح شد؛ گروههای سرود جشنواره فجر چگونه انتخاب شدند؟

در گفت وگو با پیلانو مطرح شد؛ گروههای سرود جشنواره فجر چگونه انتخاب شدند؟

به گزارش پیلانو، مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با نحوه انتخاب گروههای شرکت کننده در قسمت سرود سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر توضیحاتی را ارائه داد.

حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با نحوه انتخاب گروههای شرکت کننده بخش سرود سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اظهار داشت: همان گونه که علاقه مندان و مخاطبان حوزه سرود کشور می دانند ما از سالجاری سعی کردیم برنامه ریزی هایی برای برگزاری جشنواره ملی سرود فجر داشته باشیم. شرایطی که از مهر سالجاری آغاز و الان هم در انتها مرحله استانی قرار گرفتیم.
وی اضافه کرد: از همان ابتدا ۸۰۰ گروه برای حضور در قسمت های مختلف جشنواره ملی سرود فجر ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۱ گروه به مرحله استانی رسیدند. از این تعداد که در چهار منطقه کشور به رقابت پرداختند، ۳۰ گروه به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند که این تعداد گروه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ با همراهی ارکستر که از پلی بک خوانی هم خبری نیست، به رقابت با یکدیگر می پردازند.
مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت دیگری از صحبت هایش به حضور ۱۰ گروه سرود در جریان برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اشاره نمود و اظهار داشت: در جریان انتخاب ۳۰ گروهی که برای مرحله نهایی انتخاب شدند، یک سری گروه بودند که ظرفیت ورود به مرحله پایانی و نهایی را نداشتند ولی چون گروههای نسبتا خوبی بودند ما برای یک فایل «ظرفیت ویژه» باز کردیم که در این چارچوب گروه ها علاوه بر آموزش هایی که ستاد جشنواره برای آنها در نظر گرفته شده اند، شرایط حضور در جشنواره بین المللی موسیقی فجر را هم پیدا کرده اند.
جلیلی تصریح کرد: در واقع این تعداد گروهی که طی روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر به میزبانی کوشک هنر آثار خویش را اجرا می کنند، همان گروههای حاضر در قسمت ظرفیت ویژه جشنواره ملی سرود فجر هستند که می توانند فرصت ارائه آثارشان در یک جشنواره ملی را پیدا کنند.

گروه های «ری نوا»، «شمیم یاس»، «اسرا»، «سپیدار»، «ساقی کوثر»، «عابس»، «فرزندان ایران»، «ابن الرضا»، «رهروان حضرت زهرا (س)»، «نوای مهر» مجموعه هایی هستند که در چارچوب همان بخش ظرفیت ویژه جشنواره ملی سرود فجر در جریان برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به اجرای آثارشان می پردازند.
جشنواره ملی سرود فجر که مراسم اختتامیه آن در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می شود، شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است؛ در قسمت رقابتی گروه ها در چارچوب گروههای سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، رساله و رساله با مبحث هایی در رابطه با جمع خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

منبع: