در قالب یك مجموعه آموزشی؛ تازه ترین کتاب اردشیر کامکار

در قالب یك مجموعه آموزشی؛ تازه ترین کتاب اردشیر کامکار

به گزارش پیلانو، کتاب دوم شیوه کمانچه نوازی تالیف اردشیر کامکار آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه در چارچوب یک اثر آموزشی و پژوهشی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، کتاب دوم «شیوه کمانچه نوازی» تالیف اردشیر کامکار آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه در چارچوب ۱۲۶ درس حوزه کمانچه نوازی توسط نشر هستان منتشر گردید.
کامکار در رابطه با این کتاب گفته است: «از سالهای آغازین فعالیت هنری ام همواره در کوشش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بوده ام. در این رهگذر کوشش خویش را بر جنبه های متعدد شامل ساختن و نواختن قطعات مختلف (در قالب تکنوازی و گروه نوازی)، تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گمارده ام.
اینک بعد از دهه ها فعالیت مستمر در این حوزه، خوشحالم که کمانچه جایگاه والای خویش را در موسیقی ایرانی یافته، آهنگسازان با امکانات وسیع برای آن می نویسند و نوازندگان جوان و توانا آنرا بسیار پر احساس، توانمند و مبین می نوازند و این دفعه تلاش خویش را بعد از سال ها آموزش، معطوف به تالیف کتاب آموزش پایه کمانچه بر مبنای خصوصیت های موسیقی ایرانی و موسیقی محلی کردم؛ و نتیجه آن کتاب حاضر است که می تواند در هنرستان و آموزشگاه ها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.»
این نوازنده کمانچه در پیش گفتار کتاب دوم خود آورده است: «مجلّدِ پیشِ رو، با هدف سوق دادن هنرجو از سطح مقدماتی به متوسطه تألیف شده است. در این کتاب، با تاکید ویژه بر شخصیت ساز کمانچه و هم حفظ حالت ها و اصالت موسیقی نواحی و کلاسیک ایران تلاش بر اینست که روشهای فنی نوازندگیِ ساز کمانچه (از قبیل پوزیسیون های دوم و سوم، ترمولو، تریل، تکیه، درّابِ چپ، تعویض سیم و چرخش کاسه) در قالبِ انواع تمرین و اتود، گام نوازی، قطعه و دونوازی آموزش داده شود. همینطور با هدف سهولت در آموزش، تلاش شده است تمریناتی با ملودی های زیبا و روان که برای هنرجو جذابیت داشته باشند، نوشته شود.
برای آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با ردیف، که یکی از دغدغه های مهم نگارنده در این مجموعه است، میتوان به گوشه ها و قطعاتی الهام گرفته از ردیف های میرزاعبدالله و دوامی اشاره نمود که بشکلی ساده و متناسب با سطح هنرجو عرضه شده اند. همینطور تلاش شده است برخی از ملودی های متنوع و زیبای نواحی ایران بعنوان دست مایه ای برای ساختن قطعات مختلف کتاب استفاده گردد تا هنرجویان ضمن آشنایی با ملودی های نواحی، با روشهای فنی متنوع در کمانچه نوازی معاصر هم آشنا گردند. دونوازی های موجود در کتاب، به هدف ارتقای هنرجویان در زمینه بهتر شنیدنِ صدای ساز خود و بقیه سازها در گروه نوازی، هماهنگی به لحاظ ریتم و فواصل و هم درک بهتر از بافت های مختلف موسیقایی نوشته شده است. در قسمتهایی از کتاب، قطعاتی از سایر موسیقی دانان ایرانی برای ساز کمانچه تنظیم و آوانگاری شده است تا در کنار سایر بخش ها، مجموعه ای کارساز در جهت ارتقای سطح آموزش نوازندگی کمانچه به علاقه مندان و هنرجویان این ساز اصیل تقدیم شود.

در این کتاب سرعت درج شده در بالای تمرین ها، بر مبنای نسخه صوتی نوشته شده و سرعت مورد نظر نگارنده برای اجرای هنرجویان در این سطح است و به همین خاطر او به هنرجویان سفارش کرده است در ابتدا تمرین ها را با سرعت پایین تری نواخته و سپس به تدریج، به سرعت مد نظر نگارنده نزدیک شوند؛ حتی در صورت توانمندی، با سرعت بیشتری بنوازند.
در توضیحات تکمیلی این کتاب آمده است: «اردشیر کامکار همواره بر این اعتقاد بوده است که ساز کمانچه قابلیت های بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی و پیچیده دارد و ازاین رو آثاری برای کمانچه تصنیف کرده است که اجرای چنین قطعاتی در موسیقی ایرانی بی سابقه بوده است. وی در سال ۱۳۶۵، برای نخستین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر نمود. «بر تارک سپیده» هم با آهنگ سازی و نوازندگی او و تنظیم برای ارکستر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ارکستر سمفونیک است، یکی از مهم ترین آثار او به حساب می آید. او نوازنده خیلی از گروههای موسیقی بوده است و در آلبوم های بی شماری بعنوان نوازنده کمانچه، قیچک و دف حضور داشته است.»
اردشیر کامکار در زمینه تدریس ساز کمانچه فعالیتهای گسترده ای داشته است و تلاش کرده تا روشهای فنی کمانچه نوازان کشورهای همجوار مانند ارمنستان و آذربایجان را هم بررسی نموده و از آنها بهره بگیرد.
از اردشیر کامکار آثاری برای تک نوازی و دونوازی کمانچه و همینطور کمانچه به همراه ارکستر بزرگ به صورت نت و لوح فشرده انتشار یافته است که همچون آنها میتوان به «تال»، «به یاد صبا»، «بی غبار عادت»، «بر تارک سپیده» اشاره نمود.

منبع: