برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان

برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان

پیلانو: هفته فرهنگی ایران در لبنان از 9 تا 14 اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، برگزاری چند میزگرد و هم اندیشی در موضوعات علمی و هنری و همین طور برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای ایرانی به همراه پخش فیلم های ایرانی و شب موسیقی ایران همچون برنامه های این رویداد فرهنگی ست که با عنوان «روزهای فرهنگی فجر» راه اندازی.
طبق گزارش رسانه های لبنان، مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در این کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و محمدالمرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، و با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس، روز دوشنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن جمعیت هنرهای لبنان «رسالات» در بیروت افتتاح می گردد.
اجرای مشترک نوازندگان ایرانی و لبنانی همچون برنامه های مراسم افتتاحیه خواهد بود و نوازندگان ایرانی و لبنانی در اجرای مشترک خود چند قطعه فارسی و عربی را اجرا خواهند کرد.
در قالب این رویداد فرهنگی که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و مرکز فرهنگی رسالات برگزار می شود، وزیران فرهنگ دو کشور بمنظور تعمیق روابط فرهنگی دو کشور ایران و لبنان دیدار و گفت و گو خواهند کرد.
برگزاری نشست هم اندیشی در موضوعات علمی، هنری، نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای تجسمی، کتاب های هنری و گردشگری، عکس و کاریکاتور و کارگاه تخصصی فیلم به همراه پخش فیلم های ایرانی و شب موسیقی ایران همچون برنامه های پیش بینی شده برای این هفته فرهنگی ست.
علاوه بر این، در طول روزهای برگزاری هفته فرهنگی، ده ها هنرمند ایرانی به اجرای برنامه های هنری مختلف در لبنان خواهند پرداخت. این هنرمندان منتخب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت شرکت در این هفته فرهنگی به لبنان اعزام شده اند.
برگزاری نمایشگاه با حضور هنرمندان و طراحان صنایع دستی همچون در رشته های خوش نویسی، کاریکاتور، عکاسی، گلدوزی، میناکاری، معرق کاری، گلیم بافی و قالی بافی همچون برنامه های پیش بینی شده برای این هفته فرهنگی ست که در مراکز مختلف فرهنگی لبنان برگزار می شود.
در قالب برنامه های این هفته، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه های مختلفی با عنوان «روزهای فرهنگی فجر» برگزار خواهدنمود.
بر اساس اعلام رایزن فرهنگی ایران در لبنان، برگزاری نمایشگاه های علمی تخصصی با هدف معرفی پیشرفت ها و دستاوردهای ایران اسلامی، عرضه کتاب های متنوع، برگزاری کارگاه های هنرهای تجسمی، برگزاری میزگردهای ادبی، برگزاری کنفرانس گفت وگوهای بینادینی، و اکران چند فیلم سینمایی ایرانی همچون فیلم «رد خون» از مهم ترین برنامه های رایزنی فرهنگی ایران برای این هفته فرهنگی ست.
هیئت هایی از هنرمندان، شاعران و نویسندگان ایرانی و لبنانی در این برنامه های فرهنگی که در قالب توسعه تعاملات فرهنگی دو کشور و با هدف معرفی غنای فرهنگی ایران در لبنان و منطقه برنامه ریزی شده است، شرکت خواهند کرد.
از دیگر برنامه های رایزن فرهنگی ایران در این هفته، برگزاری شب شعر با حضور و شعرخوانی شاعرانی از ایران، لبنان و فلسطین است.
همین طور وزیر ارشاد و هیئت همراه در ایام حضور در لبنان، از مناطق مختلف این کشور بازدید و با برخی از مقامات ارشد لبنانی دیدار خواهند کرد.
هفته فرهنگی ایران در لبنان به مدت یک هفته توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان، جمعیت لبنانی هنر «رسالات»، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می گردد.

منبع: