گرامیداشت خرمشهر با یادی از متروپل ترمیم نقاشی های مسجد خرمشهر و ساخت سردیس جهان آرا

گرامیداشت خرمشهر با یادی از متروپل ترمیم نقاشی های مسجد خرمشهر و ساخت سردیس جهان آرا

به گزارش پیلانو، نشست خبری پویش «خانه ام خرمشهر» به منظور گرامیداشت حماسه‌ی «سوم خرداد» و یادمانی از حادثه‌ی سال گذشته‌ی «برج متروپل» امروز در حوزه هنری برگزار شد و به بعضی از جزئیات آن، مانند برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار و تولیدات هنرمندان از دهه ۶۰ با مبحث «آزادسازی خرمشهر»، ترمیم نقاشی های ناصر پلنگی (نقاش دفاع مقدس)، رونمایی از سردیس شهدای خرمشهر، ارائه‌ی جایزه هنری شهید بهروز مرادی برای اولین بار، اکران خصوصی فیلم «دسته‌ی دختران» و چندین برنامه‌ی دیگر در تهران، خرمشهر و آبادان اشاره شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، شاید نوای «شنوندگان عزیز توجه فرمایید؛ خرمشهر، شهر خون، آزاد شد» با صدای «محمود کریمی علویجه»، خاطره سازترین و شیرین ترین خبر رادیویی باشد که با گذشت چهل و یک سال از خلق آن، هنوز هم شنیدنش شادی وصف ناپذیری در دل هر ایرانی بوجود می آورد. شیرینی این خبر برای ایرانی هایی که خردادماه ۱۳۶۱ همه خرمشهر شده بودند، حالا بهانه ای است برای برگزاری پویشی با عنوان «خانه ام خرمشهر» که از جانب حوزه هنری از ۳۱ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه در تهران و خرمشهر برگزار می گردد. پویشی همراه با رویدادهای هنری و آموزشی که بامداد امروز در نشست خبری آن که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، جزئیات آن تشریح شد.
علی فروزان فر (معاون هنری حوزه هنری) در نشست خبری«خانه ام خرمشهر» که امروز ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به مناسبت چهل ویکمین سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد، حال وهوای ایرانِ سال ۱۳۶۱ و شادمانی مردمی که بدون آمادگی و اطلاع قبلی خیابان ها را آذین بسته بودند و آزادی خرمشهر را جشن می گرفتند، شرح داد و در ادامه، مبحث آزادسازی خرمشهر را یک پدیده‌ی زنده، مهم و ماندگار عنوان نمود.
او اظهار داشت: از آن جا که خرمشهر مهم ترین شهر درگیر جنگ تحمیلی بوده و آزادسازی آن بزرگ ترین پیروزی عرصه‌ی نظامی در جنگ به حساب می آید، بزرگداشت آن هم بسیار اهمیت دارد و برای ما صرفا یک رویداد تاریخی نیست. بر همین مبنا هم اهمیت دارد که از جنبه های مختلف به آن پرداخته شود.

همزمانی این رویداد با حادثه‌ی دل خراش متروپل
معاون هنری حوزه هنری با اشاره به اینکه وظیفه‌ی هنرمندان است که در قسمت های هنری به این ظفر و پیروزی جلوه دهند، اعلام نمود: در سال ۱۴۰۲ بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اهمیت مضاعفی پیدا کرده چونکه سالِ گذشته همزمان با این اتفاق مهم، حادثه‌ی متروپل هم رخ داد؛ حادثه ای که در این ایام کام مردم ایران را تلخ کرد و جا دارد یاد درگذشتگان آنرا گرامی بداریم.
او با تکیه بر این که پویش «خانه ام خرمشهر» یادی از شهدای «آزادسازی خرمشهر» و «حادثه‌ی متروپل» خواهد بود، به تشریح بخشی از برنامه های این رویداد هنری در استان تهران پرداخت.

نمایشگاه آثار گنجینه
فروزان فر با اشاره به اینکه این پویش در دو شهر «تهران» و «خرمشهر» برگزار می شود، اعلام نمود: نمایشگاه هنرهای تجسمی که شامل مجموعه آثار گنجینه‌ی حوزه هنری و تولیدات هنرمندان از دهه ۶۰ با مبحث «آزادسازی خرمشهر» است، فردا ۳۱ اردیبهشت ماه در نمایشگاه خانه ملّت مجلس شورای اسلامی افتتاح می گردد و تا سوم خردادماه ادامه می یابد.
او افزود: نمایشگاه «آن پنج نفر» که روایت تصویری از اتفاقات انقلاب اسلامی پیرامون فتح خرمشهر است هم دوشنبه اول خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در گالری خانه عکاسان افتتاح می گردد.

ترمیم نقاشی های ناصر پلنگی
سیدمهدی ابطحی، دبیر پویش «خانه ام خرمشهر»، هم در قسمت دیگر این نشست به تشریح برنامه های فرهنگی هنری در «خرمشهر» و «آبادان» اشاره نمود.
او یاد و خاطره‌ی «ناصر پلنگی» نقاش آثاری در حوزه‌ی دفاع مقدس و هنرمند حوزه هنری را با بازگویی خاطره ای از او زنده کرد که قبل از آزادسازی خرمشهر گفته بود «در صورت موفقیت عملیات بیت المقدس تصاویر مردم حماسه ساز خرمشهر را روی دیوار مسجد جامع خرمشهر نقاشی می کند» که در نهایت با آزادسازی این شهر پنج اثر از این نقاش روی دیوار مسجد جامع نقش بست و ماندگار شد.
نقاشی ناصر پلنگی ـ تصویری از آزادسازی خرمشهر

منبع: