به خیام در پارک لاله خوش می گذرد؟

به خیام در پارک لاله خوش می گذرد؟

پیلانو: مجسمه «خیام» از آثار ابوالحسن صدیقی واقع در پارک لاله، بعد از آنکه در سال ۹۸ لطمه دید، در ایده ای قرار بود به خیابان خیام منتقل شود اما هنوز بعد از چند سال این طرح عملیاتی نشده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، ۲۸ اردیبهشت، مصادف است با سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام که به واسطه ترجمه رباعی هایش توسط ادوارد فیتزجرالد به زبان انگلیسی شهرت جهانی پیدا کرده است.
از «خیام» پرتره و مجسمه های گوناگونی در ایران و کشورهای دیگر نصب شده است که یکی از مهم ترین آنها مجسمه ابوالحسن صدیقی در پارک لاله است.
این مجسمه در سال ۱۳۵۱ به سفارش انجمن آثار ملی با سنگ مرمر کارارا در ایتالیا ساخته شد و بعدها برای نصب در پارک لاله به تهران انتقال داده شد. ساختار مجسمه خیام نیشابوری به صورتی طراحی شده است که در دستش دیوان اشعار وی و در زیر پایش کوزه ای قراردارد.
در آن زمان علت انتقال مجسمه خیام به پارک لاله چنین عنوان شد که خیام در روایتی گفته بود که در باغ گلی دفن خواهد شد؛ هرچند امروز اگر به بازدید این مجسمه بروید، دیگر خبری از «گل» در اطراف این اثر نیست و دور تا دور آنرا درخت کاشته اند.
مجسمه خیام در پارک لاله همچون مجسمه فردوسی در میدان فردوسی که از دیگر آثار صدیقی است، سرگذشت چندان خوشایندی نداشته است؛ چونکه هر دوی این تندیس ها، چندین بار در طول زمان مورد صدمه واقع شده اند.
مجسمه خیام در سال ۹۸ به علت افزایش صدمه دیدگی ها و تَرک های آن قرار بود به خیابان خیام منتقل شود؛ چونکه این گونه جانماییِ آن معنای بیشتری پیدا می کرد و شاید بیشتر در معرض دید عموم قرار می گرفت.

اما همچنان با گذشت چند سال از طرح ایده، هنوز خبری از انتقال آن به خیابان خیام نیست؛ و البته در سال ۹۹ هم بار دیگر اعلام شده بود که این مجسمه به خیابان خیام منتقل خواهد شد اما عملی نشد.
در سال ۹۸ بعد از آنکه این اثر گرفتار صدمه شد، اتفاق مثبت در حقش ترمیم آن بود. ضمن این که همان زمان در کنار ایده انتقال به خیابان خیام، پیشنهاد نصب در موزه مجسمه هم مطرح شد؛ درست همان طرح و ایده ای که برای مجسمه فردوسی هم عرضه شده بود. با این تفاوت که مجسمه فردوسی که بعد از ترمیم غیراصولی حالا به دو رنگ درآمده است، هنوز در انتظار ترمیم است و از کارشناسان ایتالیایی برای این کار نام برده می شود.
مجسمه فردوسی بعد از ترمیم غیراصولی و دورنگ شدن

منبع: