راه اندازی نهمین دوره 10 روز با عکاسان ایران

راه اندازی نهمین دوره 10 روز با عکاسان ایران

پیلانو: نمایشگاه و نشست های تخصصی نهمین دوره 10 روز با عکاسان ایران از 31 اردیبهشت تا 8 خرداد در خانه هنرمندان ایران برپاست.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی رویداد، مراسم افتتاحیه نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران اجرا شد.
در ابتدای این برنامه با پخش یک کلیپ کوتاه، یاد و خاطره عکاسانی مانند اکبر عالمی، مژگان پارسا مقام، آرش عاشوری نیا، بابک برزویه و… که در سه سال اخیر درگذشته اند، گرامی داشته شد.
پس از آن افشین شاهرودی رییس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران به سخنرانی پرداخت و با اعلان اینکه خاصیت این دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» اهمیت دادن بیشتر به جوانان است، اظهار داشت: با اطمینان بیشتر به جوانانی که از بدنه آکادمیک عکاسی برآمدند، این دوره سامان داده شد و امیدوار هستم در سال های آتی با کمک و همراهی دوستان جوان با انگیزه و پرشور، بتوانیم این رویداد را هرچه بهتر پیش ببریم.
شاهرودی افزود: هم اکنون «۱۰ روز با عکاسان ایران» در حالی است که می توانیم از آن به عنوان مهم ترین رویداد جمعی عکاسی ایران نام ببریم و در فقدان دوسالانه ها و رویدادهایی از این دست، باید از این موهبت استفاده نمائیم. امیدوار هستم در سال های آتی این رویداد را در شرایطی برگزار نماییم که جامعه ما سرشار از خبرها و اتفاقات خوش باشد.
در ادامه با پخش بخشهایی از فیلم مستند «یحیی دهقانپور» به کارگردانی ویدا شیخ محمدی، اعلام گردید که نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» و کتاب این رویداد به این عکاس تقدیم شده است.
رامیار منوچهرزاده، دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» نیز درباره ی شرایط برگزاری این رویداد اظهار داشت: فعالیت هنری هیچگاه متوقف نمی شود و هنرمند کسی است که در هر شرایطی درحال رصد کردن اطراف است، اما گاه شرایط برای بروز فعالیت هنری فراهم نیست. ما سال قبل اقدامات لازم برای برگزاری ده روز با عکاسان را پر قدرت شروع کردیم و باتوجه به توقف سه ساله این رویداد به سبب شیوع کرونا، قصد داشتیم این دوره را بسیار پرشور برگزار نماییم. اما شرایط اجتماعی موجب شد این رویداد را به تعویق بیندازیم.
منوچهرزاده افزود: بزرگترین چالشی که در جریان هنر و عکاسی ایران وجود دارد، مسأله اقتصاد است. رویدادهای هنری در صورت حمایت ارگان های دولتی برگزار می گردند و اگر این حمایت نباشد آنها نیز تعطیل می شوند. اولین اقدام ما این بود که رویداد را به سمت حامیان خصوصی ببریم و خوشبختانه حامیانی بودند که بدون هیچ چشمداشتی با ما همراه شدند. من از همه آنها تشکر می کنم برای اینکه به عقیده من در وضعیت فعلی کسی که از هنر حمایت می کند هیچ توقعی ندارد و این کار هیچ بازدهی برایش ندارد.
او ضمن بیان خلاصه ای درباره ی نحوه فعالیت داوران و انتخاب عکاسان برگزیده، اظهار داشت: از مجموعه خانه هنرمندان تشکر می کنم که این امکان را فراهم کردند تا بتوانیم از همه بخش های خانه استفاده نمائیم و نمایش کاملی از آثار این رویداد داشته باشیم. این دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» به نام یحیی دهقان پور مزین شده است که برای عکاسی ایران پدری کرده و معلم خیلی از ما بوده است. امیدوار هستم این نمایشگاه در شآن نام ایشان باشد.
در ادامه با حضور اسماعیل عباسی، رومین محتشم، زانیار بلوری و رامیار منوچهرزاده، به نمایندگی از داوران این رویداد، از ۴۰ هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه تقدیر گردید.
اسامی هنرمندان و پروژه های آنها به شرح زیر است:
ابوالفضل دنگچی – جایی که بوسیده شد؛ امیربهادر بیات – آن جا؛ امیرهادی شیرزادی – درباره ی پس زمینه؛ اویس رمضانی – زمستان زیبا؛ آیدا گلچین – پرسه ای به درون، پرسه ای به بیرون؛ پارمیس حکیمی – پالیمسست (انقلاب)؛ ثنا احمدی زاده – سرزمین پنهان؛ ثنا حسینی – جشن و جنگ؛ جاوید تفضلی – مسیر نامشخص؛ درسا اسماعیل خانی – پتوس؛ زهرا شاه چراغی – منظره من؛ ژوبین عبدیانی – طبیعت بی جان؛ سبا صفایی – انقلاب؛ سجاد اسلامی – تماس انسانی؛ سجاد آورند – گسست زیستگاه؛ سمانه غلام نژاد – عابران بی عنوان؛ سیمین بنا – بدون عنوان؛ شیوا خادمی – سوت خاموش؛ علی سلطانی تهرانی – ۱۹۸۸؛ علی معرف – اهواز، محو در گرد و خاک؛ غزاله عمیدی – در بین آن ها؛ گلناز زیبنده خو – درنگ، مکث؛ مجتبی اسماعیل زاد – بندر فراموش شده؛ محمدامین وزیری زاده – انقلاب؛ مسعود زراعت کار – ۵۰۴ کلمه کاملاً ضروری؛ معصومه بهرامی – انعکاس بنفشگی؛ معین بهرامی – تصویر پنهان؛ مهتاب قائدی – ۴۱ شمال؛ مهدی ناظری – اکبر پسرامیل؛ مهرداد فتحی – آلابولا؛ مهری رحیم زاده – طبیعت چیست، طبیعت کجاست؛ مهشید محبوبی فر – زوال تقویم؛ میلاد گرگین – کولطورپاس؛ میناالسادات فلاح – کنج خیال؛ ندا حیدری – نور در حرکت؛ نسرین لاریجانی – شش یاد؛ نگار یغماییان – بوی خاک و درخت؛ نگین فیروزی – انقلاب؛ هاشم حمید – حلم؛ هدایت علیپور – کیفیت بی نام.

منبع: