دادگاهی برای سارقان نقاشی بنکسی

دادگاهی برای سارقان نقاشی بنکسی

هشت نفر به جرم سرقت نقاشی که «بنکسی» بر روی درِ یک سالن خلق کرده بود در دادگاه حاضر شدند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از الجزیره، سرقت نقاشی که «بنکسی» هنرمند مشهور آثار هنر خیابانی بر روی در، یک سالن کنسرت واقع در پاریس خلق کرده بود، هشت نفر را به دادگاهی در فرانسه کشاند.
هفت متهم فرانسوی و یک متهم ایتالیایی به جرم جدا کردن درِ فلزی سالن کنسرت «باتاکالان» در ژانویه سال ۲۰۱۹ و انتقال آن به ایتالیا در دادگاهی که روز چهارشنبه در پاریس برگزار شد، حاضر شدند.
«بنکسی» این نقاشی را در سال ۲۰۱۸ و بعنوان ادای احترام ۹۰ قربانی که در جریان حمله ای در سال ۲۰۱۵ در این شهر کشته شدند، بر روی درِ این سالن خلق کرد. ارزش این نقاشی که یک دختر غمگین را به تصویر می کشد، حدود یک میلیون یورو برآورد می شود.
در بیست و ششم ژانویه سال ۲۰۱۹، یک ون سفید با پلاکی که اعداد روی آن پوشانده شده بودند در خیابانی که سالن «باناکلان» در آن واقع شده است، دیده شد.
سه نفر از کسانی که در دادگاه حضور داشتند به سرقت اعتراف کردند با این وجود دو نفر از آنها مدعی هستند فقط دستورات مردی که هنگام جدا کردن نقاشی در محل حضور نداشت را انجام می دادند.
چهار نفر دیگر هم به افترا انتقال این نقاشی به ایتالیا در دادگاه حاضر بودند.
در بامداد روز سرقت، سه مرد با ماسک از یک ون خارج شدند، درِ سالن را با استفاده از اره برقی از محل جدا کردند و بعد از ۱۰ دقیقه فرار کردند.
پلیس سه نفر از متهمان را در نتیجه ردیابی تلفن های همراه شناسایی کرد و درِ ربوده شده را هم در ژوئن سال ۲۰۲۰ در مزرعه ای واقع در ایتالیا کشف کرد.
«بنکسی» هنرمند گرافیتی کار اهل بریستول است که با نقاشی های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این وجود هنوز هویت اصلی او فاش نشده است. نقاشی های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و مبحث هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تا کنون بارها نقاشی های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

منبع: