با حضور معاون هنری ارشاد؛ نمایشگاه عکس مهر ثامن

با حضور معاون هنری ارشاد؛ نمایشگاه عکس مهر ثامن

به گزارش پیلانو نمایشگاه عکس مهر ثامن با ادای احترام به پرچم متبرک بارگاه امام رضا ضد سلام راه اندازی شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس مهرثامن عصر روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان برگزار گردید.
در این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری، حسین رفیعیان مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، علیرضا جانه دبیر کانون های خدمت آستان قدس رضوی در استان تهران و سیدعلی حسینی مدیر کل روابط دولت و مجلس به همراه تعدادی از علاقه مندان به هنر حضور داشتند.
برنامه با اجرای گروه سرود «زینبیون» شروع شد. اعضای نوجوان این گروه سرودی را در وصف امام رضا ضد سلام خواندند. اینجا هستیم تا کاری هنرمندانه رقم بزنیم
علیرضا جانه دبیر کانون های خدمت آستان قدس رضوی در استان تهران، اولین سخنران این مراسم بود. او اظهار داشت: همه امکان رفتن به شهر مشهد مقدس را ندارند و تلاش ما این است فضایی معنوی را ایجاد نماییم و حال هم به واسطه چنین رویدادهایی برای ایجاد فضای مذکور کوشیده ایم و امروز مهرثامن دریکی از رواق های خود در خدمت حضرت رضا ضد سلام هستیم تا کاری هنرمندانه را رقم بزنیم.
جانه افزود: عوامل برگزاری اولین جشنواره مهرثامن و عکاسان شرکت کننده در آن، همه به امام رضا عشق داشته اند و دارند و من زمانی که عکس ها را با مبحث امام هشتم (ع) می دیدم لذت می بردم.
دبیر کانون های خدمت آستان قدس رضوی در تهران، اظهار داشت: عکاسان شرکت کننده در این نمایشگاه برای ثبت این تصاویر وقت زیادی صرف کرده اند که واقعاً قابل تحسین است و از آنهایی که این حرکت عاشقانه را از چند ماه قبل شروع کرده اند، ممنونم. خوشحالم که تصاویر زیبایی در نخستین نمایشگاه عکس «مهر ثامن» به نمایش درآمده است. رویدادهای مشترک با آستان را مهر ثامن نامیدیم
حسین رفیعیان مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان که بانی و برگزار کننده اولین نمایشگاه عکس «مهر ثامن» است، در سخنانی اظهار داشت: ما نخستین مجموعه فرهنگی، هنری و پردیسی هستیم که بدون کمک و حمایتِ دولتی و با هزینه های شخصی از شاخه های مختلف هنری حمایت می نماییم. شکر خدا در دوران کرونا که اغلب کارها تعطیل شده بود، پابرجا به فعالیت مان ادامه دادیم و این حضور را لطف آقا امام رضا ضد سلام می دانیم. این لطف ایشان بود که سبب شد ما بتوانیم توان خادمی اش را داشته باشیم.
وی افزود: مؤسسه مهرسان از سال ۱۳۹۷ به صورت رسمی فعالیتش را شروع کرده است. مهرسان در حوزه های اجتماعی، معنوی و دینی وارد شد و لطف آقا امام هشتم شامل حال ما شد و ما را بعنوان خادم خودش پذیرفت. ازاین رو با دفتر آستان قدس رضوی تفاهمنامه ای امضا کردیم تا رویدادهای فرهنگی و هنری و زیرساخت های لازم برای برگزاری رویدادهای فرهنگی هنریِ آستان را فراهم نماییم.
هنرمندی ماندگار است که برای خدا کاری انجام دهد
سیدعلی حسینی مدیر کل روابط دولت و مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا ضد سلام، اظهار داشت: حرم معصومین معنوی و منحصر به فرد است و هر خیمه ای که با نام امام رضا ضد سلام برگزار شود، حرم به حساب می آید و مقدس است.
سیدعلی حسینی در ادامه اظهار داشت: فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم و عقاید است. حال باید پرسید که هنر چیست؟ هنرمند فرهنگ را صیقل می زند و ماندگار می کند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. نیایش آن زائر یک لحظه است که عکاسی زبردست آنرا برای همیشه ثبت و ضبط می کند.
وی افزود: هنرمندی اثرش ماندگارمی شود که اثری خدایی خلق کند. آنچه فرشچیان را در قلب همه جای داد طراحی ضریح مطهر امام رضا ضد سلام است. درمیان هنرمندان دیگر مکاتبِ هنر جهان هم اگر بررسی کنید می بینید کسانی ماندگار شده اند که کاری برای خدا کرده باشند.
در پایان، مراسم چاووشی خوانی کوتاهی اجرا شد و سپس خادمان امام رضا پرچم متبرک ایشان را به مراسم آورند و در ادامه حضار رو به مشهد الرضا به خواندن زیارت امام هشتم پرداختند. فراخوانِ نمایشگاه «مهر ثامن» اواخر اردیبهشت منتشر و تا ۹ خرداد امکان ارسال آثار جهت شرکت در نمایشگاه فراهم بود. دهم و یازدهم خرداد هم داوری ها انجام شد.
هزار و صد و نود و دو اثر در این نمایشگاه شرکت کردند که داوری آثار طی سه مرحله انجام شد. در نهایت هفتاد و پنج عکس برای نمایش در نمایشگاه انتخاب گردید و سه اثر هم بعنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. همینطور سه نفر از شرکت کنندگان هم از جانب هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شدند. نفرات برگزیده این نمایشگاه عبارتند از: نفر اول: امیرعلی جوادیان از تهران
نفر دوم: حمید عزیزی خانقاهی
نفر سوم: حمیدرضا حبیبی همینطور حامد خلیلی، سیدمصطفی یوسفی و هادی دهقان پور شایسته تقدیر شناخته شدند. نفر اول ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۴ میلیون تومان و نفر سوم هم ۲ میلیون تومان جایزه می گیرند. هر کدام از عکاسان تقدیر شده مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هدیه خواهند گرفت.
نمایشگاه «مهر ثامن» در نگارخانه «مهرسان» از ۱۷ خرداد کار خویش را شروع کرده و تا ۲۵ خرداد ادامه می یابد. علاقه مندان می توانند از آثار این نمایشگاه هر روز و از ساعت ۱۰ تا ۱۸ دیدن کنند.

منبع: