در رونمایی از یك آلبوم موسیقی مطرح شد؛ تاکید بر لزوم تشکیل بنیاد ملی تعزیه

در رونمایی از یك آلبوم موسیقی مطرح شد؛ تاکید بر لزوم تشکیل بنیاد ملی تعزیه

به گزارش پیلانو آلبوم آموزش شبیه خوانی با برگزاری یک نشست حول محور هنر تعزیه با حضور برخی از مدیران فرهنگی و هنری در بنیاد رودکی رونمایی گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، نشست شبیه خوانان و پژوهشگران تعزیه در حالی با حضور حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شد که از یک آلبوم آموزشی حوزه تعزیه هم رونمایی به عمل آمد.
تلاش هایی که برای تعزیه کافی نیست
داود فتحعلی بیگی پژوهشگر و دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در این جلسه اظهار داشت: دوستانی که در این نشست حضور دارند در راه این هنر مشکلات و معضلات بسیاری را پشت سر گذاشته اند تا آنرا سینه به سینه انتقال دهند. با وجود حمایت هایی که بعد از انقلاب اسلامی از هنر تعزیه شده است اما ما انتظار ویژه تری به منظور پشتیبانی از آن با وجود مدت زمانی طولانی از سابقه این هنر داشته ایم. ما بیشتر از ۵۳۰ مجلس تعزیه داریم که تابحال ۱۰۰ تا ۱۵۰ مجلس آن کار شده است.
وی ضمن اشاره به این که کتابخانه و بنیادی به منظور حفاظت از هنر تعزیه در امر پژوهش، آموزش و آفرینش موجود نیست، خاطرنشان کرد: بعضی از پیشکسوتان شبیه خوانی که این هنر را سینه به سینه انتقال داده اند حالا میان ما نیستند و خطر از دست دادن هنرمندان باقی مانده وجود دارد و براین اساس امیدوارم بتوانیم چاره ای بیاندیشیم تا این هنر را که به ثبت جهانی هم رسیده است، سروسامان دهیم. تابحال تلاشهای فردی در این راستا صورت گرفته که با وجود اهمیت و جایگاه هنر شبیه خوانی کافی نیست. همین اندازه که اجازه ندهیم این هنر آیینی ملی از دست برود بسیار پرارزش است.

به فکر برگزاری یک بنیاد برای تعزیه باشید
در ادامه اردشیر صالح پور با اشاره به اینکه تعزیه ریشه سه تا پنج هزار ساله دارد، اظهار نمود: تعزیه هنر ملی ایرانی است به این مفهوم که جهان اسلام یک ژانر نمایشی دارد اما با این وجود نسبت به آن کم لطفی شده است که باید بررسی و صدمه شناسی شود.
وی اضافه کرد: هنر تعزیه برآمده از قلب ایرانی هاست و سازمان جهانی یونسکو آنرا ثبت ملی کرده اما خودمان برای آن کاری نکرده ایم و حتی بنیاد و موسسه ای به منظور حفظ این هنر ملی وجود ندارد. در صورتیکه استادان این هنر از دست بروند با خسران جبران ناپذیری روبرو خواهیم بود. قبل از انقلاب اسلامی در دانشگاه ها ۸ واحد درسی به شبیه خوانی اختصاص داشت که حالا به ۲ واحد کاهش پیدا کرده است. تنها راه ماندگاری این هنر ملی آیینی، این است که با مراکز علمی پیوند بخورد. حتما باید پژوهش و آموزش داشته باشیم تا به آفرینش برسیم.
این پژوهشگر همینطور خاطرنشان کرد: به اعتقاد من باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تکیه ای را به امر تعزیه اختصاص دهد و بنیاد و تشکیلاتی راه اندازی شود تا این هنر ماندگار شود.
میرابوالفضل منبتکار، علاالدین قاسمی، عباس صالحی، احمد عزیزی، سعید نبئی و مجید خسروآبادی دیگر سخنران های این جلسه صمیمانه بودند که بر اهمیت اختصاص مکان و تکیه ای برای اجرای شبیه خوانی، تاسیس بنیادی به این منظور و همینطور توجه به آن در امر آموزش تاکید داشتند و خواهان پیگیری مجدانه با عنایت به حائز اهمیت بودن این هنر در سطح جهانی بودند.
تعزیه باید متولی ثابت داشته باشد
مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی هم طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: جایگاه تعزیه بعنوان هنر اسلامی ایرانی ویژه و ممتاز است در حالیکه عطف به صحبت هایی که عزیزان در جلسه داشتند در بحث آموزش باید توجه ویژه ای انجام بدهیم تا این هنر همچنان با همان کیفیت خود جاری باشد. بر این اساس به آموزش تعزیه خوانان باید از سنین پایین و در مدارس نگریست. به هنر تعزیه در آموزش و پرورش باید توجه گردد و از سنین پایین تر، دروسی در این خصوص در مدارس به بچه ها عرضه شود چون علاقه مندان این هنر در بین دانش آموزان کم نیستند. لازم است هرچه بیشتر بسترهایی برای ترویج این هنر اصیل فراهم گردد و به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی داریم که این مورد را در حد توان پیگیری نماییم.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: تعزیه ام الفن است چونکه متشکل از هنرهایی چون موسیقی، ادبیات، نمایش، پرفورمنس است. این هنر در انتقال ارزش ها ممتاز بوده است و به سادگی ارزش های اخلاقی و تاریخی و مفاهیم اعتقادی و معنوی را به اقشار مخاطبانش که برخلاف دیگر هنرها قشر خاصی ندارد، انتقال داده است. تعزیه ارزش واقعی، علمی، اعتباری و تاثیری دارد و مجازی نیست.
وی در ادامه با با اشاره به اینکه تعزیه باید متولی ثابت داشته باشد، اظهار داشت: مسائل و موضوعات مطرح شده از جانب تعزیه خوان ها را به خوبی شنیدم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری امکانات و فضاهایی را در اختیار دارد و ما به اندازه سهم، ارادت و امکانات مان در خدمت این هنر خواهیم بود.

برای اعتلای هنر حسینی از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم
در ادامه محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به دغدغه های اهالی شبیه خوانی در جلسه اظهار داشت: موارد اشاره شده را در سطح وسع و توان پیگیری خواهیم کرد. متاسفانه مساله آموزش تعزیه جدی نیست و تلاش مجدانه ای را مطلبد. هنر حسینی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و ما در حوزه مأموریت هر چه از دستمان برآید انجام خواهیم داد و کوتاهی نخواهیم کرد.
علیرضا زندوکیلی معاون هنری، سیدعلیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، حمیدرضا خونویی مدیر مرکز مشارکت، امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داود فتحعلی بیگی، اردشیر صالح پور، علاالدین قاسمی، سیدمحسن هاشمی، عباس صالحی، علیرضا صیادی، مهدی صیادی، میرابوالفضل منبتکار، سعید نبئی، احمد عزیزی و مجید خسروآبادی شبیه خوان ها و پژوهشگرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
در آخر این مراسم از آلبوم «آموزش شبیه خوانی» بنیاد رودکی که به روایت مرتضی صفاریان و با نظارت داود فتحعلی بیگی تهیه شده است و سایت اختصاصی کانون کهربای تعزیه رونمایی گردید.

منبع: