در گزارش پیلانو مطرح شد؛ خیال و حذف پرسپکتیو ایده های من با الهام از نگارگری است

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ خیال و حذف پرسپکتیو ایده های من با الهام از نگارگری است

به گزارش پیلانو محمدهادی فدوی هنرمند حاضر در نمایشگاه یاد استاد خانه هنرمندان ایران عنوان نمود خیال و حذف پرسپکتیو و عمق در آثارش خصوصیت هایی است که از نگارگری برداشت کرده و پرورانده است.

محمدهادی فدوی هنرمند حاضر در نمایشگاه «یاد استاد» که به مناسبت نکوداشت اصغر کفشچیان مقدم در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سه اثرش که در این رویداد حضور دارد، بیان نمود: من به سه اثر که دو اثر از آنها «زن مینیاتوریست و اسب تنها» و دیگری «اسب های بی سوار» نام دارند، در این نمایشگاه حضور دارم. کارهای من به طور عمده برداشتی از دوران های مختلف تاریخی در نگارگری همچون دوره تیموری یا مکتب هرات و… است. معمولا ایده ها را از آن فضا برمی دارم و با متد جدیدی آنرا روی بوم اجرا می کنم.
وی اظهار داشت: باآنکه تفکر پنهانی در کارهایم است اما بیشتر به فرم توجه دارم. متأسفانه نگارگری رشته مهجوری است و آثار نگارگری معمولا به شکل پر و در ابعاد کوچک کار و به همین علل و موارد دیگری مهجور واقع شده است. نگارگری هنری است که هنرمند را زیاد درگیر خود می کند؛ من دو چیز را از این هنر برگرفته ام؛ اول خیال و دیگری حذف پرسپکتیو و عمق. در هنر نگارگری برای مثال اسبی که در جلو یا در عقب قرار گرفته است در یک ابعاد به تصویر کشیده می شود و بیشتر خیال آن مطرح است. من تصادف، اختیار و خیال را در مینیاتور اجرا می ‎کنم.
این هنرمند تصریح کرد: در کارهایم خیال را از نگارگری هایم گرفته و پرسپکتیو، حذف کرده ام و تصادف را از راه ترکیب رنگ ها در آثارم به کار می گیرم. من به آمیخته ای از این چند عنصر در کارهایم توجه دارم و خوشبختانه این آثار فروش خوبی هم داشته و چه در ایران و چه در کشورهای دیگر با استقبال خوبی هم رو به رو شده اند. متأسفانه منتقدان داخلی چیز زیادی درباره آثار نگارگری نمی نویسند و نمی دانم علت اصلی اش چیست.
فدوی درباره میزان زمانی که معمولا صرف خلق آثارش می کند، توضیح داد: برای من کارهای دو در سه متر شاید چند روز صرفا زمان می برد. چونکه تکنیک مهم می باشد و با بسترسازی روی بوم میتوان به سادگی ایده ها را اجرایی کرد.
وی در انتها با یاد کردن از زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم هنرمند فقید نقاشش که چندی قبل بر اثر کرونا درگذشت، اظهار داشت: یاد ایشان نزد ما گرامی است و برای من هنرمند بسیار قابل احترامی بود.
نمایشگاه «یاد استاد» با نکوداشت اصغر کفشچیان مقدم طراح و نقاش تا ۸ آذر ماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری مرتضی ممیز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه مندان به هنرهای تجسمی است. این نمایشگاه گروهی با نمایش آثاری از بهمن بروجنی، محمدهادی فدوی، آرمان یعقوب پور، اردشیر بروجنی، عباس نسل شاملو، علی بابایی، بشیر نظری، شیوا بابایی، شاهو فرامرزی، مجتبی اسدی، صفورا استکی، محمود حضرتی و احسان زرکاری درحال برگزاری است.

منبع: