با حضور معاون هنری وزیر ارشاد؛ ۷ کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی گردید

با حضور معاون هنری وزیر ارشاد؛ ۷ کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی گردید

پیلانو: کتاب های جدید موزه هنرهای معاصر تهران شامل برنامه ها و آثار گنجینه این موزه و همین طور کتاب شاهنامه شاه تهماسب که حاوی تمامی نگاره های شاهنامه است، امروز 8 شهریورماه رونمایی گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مراسم رونمایی از کتاب های انتشار یافته با موضوع برنامه ها و کارهای موزه هنرهای معاصر تهران، امروز دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در محل کتابخانه موزه اجرا شد.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری در ابتدای این جلسه گزارشی از برگزاری نمایشگاه مکتوبات معاونت متبوع خود ارائه کرد و توضیح داد: معاونت هنری از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ کوشش کرد که آثار مکتوبی را از برنامه های هنری که طی این سال ها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتاب ها و آثار مکتوب دراین زمینه در ۳۳۰ عنوان و در ۵ گروه هنری در تالار وحدت اجرا شد. گروه اول، پژوهش های راهبردی با ۲۹ عنوان بودند که اینها می توانند تجربه های موفقی برای کاربری بهتر باشند. ۷۹ عنوان مطالعات کاربردی بودند که به صورتی لطمه شناسی کارهای خودمان بود. ۱۲۰ عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند شامل آثاری که بصورت رسمی انتشار یافته اند مثل نمایشنامه های نوشته شده و آثاری از این دست. ۶۰ عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامه های اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری می تواند دید درستی را به آیندگان دهد. ۳۹ مجلد نیز به گزارش ها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است.
وی اضافه کرد: این ۳۲۳ عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آنها هستم و فکر می کنم می تواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نقصها باقی مانده را برطرف کنند.
معرفی آثار موزه هنرهای معاصر تکلیف بسیار جدی است
حسینی با اشاره به آثار انتشار یافته موزه هنرهای معاصر تهران، اظهار داشت: از با اهمیت ترین آثار مجموعه مکتوبات، آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. گمان می کردیم ۶ مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که به ۷ مجلد رسید که توضیحات آنرا دوستان ارائه می کنند اما بعنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید عرض کنم که معرفی آثار موزه نوعی تکلیف بسیار جدی بشمار می رود. یک نگاه سنتی در بعضی از موزه ها در سالهای پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آنها بود چونکه ارزشمندی این آثار به ماندگار شدن آنهاست. در حقیقت موزه ها باید بتوانند با معرفی آثارشان، ماندگاری خودشان را تثبیت کنند و تعالی ببخشند.
وی اشاره کرد: موزه به شرطی گنج خانه است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری می کند و برای هر اثر داده های مختلفی بیافریند بدین سبب می بینیم در موزه های موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالب های مختلفی نشر می دهند و به معرض نمایش قرار می دهند. در حقیقت این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی می بخشد.
معاون هنری اظهار نمود: در سالهای قبل موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به مفهوم تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چونکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که با اهمیت ترین آنها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامه های آثار، مستندنگاری آثار و در نهایت چاپ آثار بود.
معرفی ۷ کتاب منتشرشده موزه هنرهای معاصر
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این جلسه اظهار داشت: آثار انتشار یافته که مقرر است رونمایی شوند، شامل ۴ کتاب نفیس و ۳ کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است. کتاب های «گزیده آثار بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگاره های شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ انتشار یافته و امروز رونمایی می شوند.
وی اضافه کرد: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزه های استانها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی می شود.
مظفری بیان کرد: برمبنای گفته های دکتر حسینی، رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد نیز در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنواره ها و رویدادهایی که برگزار کردیم، «کتاب» بعنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن هم، موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشته های خود مربوط به گنجینه و نمایشگاه ها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.
هر کتاب ۶ تا ۱۵ نویسنده داشته است
احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی اظهار داشت: کتاب ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده اند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار داده اند. در این کتاب ها تلاش شده از آثاری که به نمایش درنیامده اند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتاب ها را در بر دارد.
وی درباره کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگاره های شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کامل ترین شاهنامه ای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب انتشار یافته است. این دقیق ترین شاهنامه ای است که تابحال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
آقایی در ادامه توضیحی درباره عناوین اشتباهی که در گذشته برای شاهنامه در نظر گرفته شده است، ارائه نمود.
وی درباره دیگر کتاب های موزه نیز اظهار داشت: کتاب «پرسونا» یک خاصیت جدید دارد؛ کتاب های موزه همیشه کاتالوگ وار بود اما این کتاب اینطور نیست و جستارنویسی بجای استیتمنت نویسی دارد و این نخستین کتابی است که بصورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار می گیرد. تفاوتی که کتاب های این دوره نسبت به دوره های قبلی دارد این است که کتاب های موزه همیشه بدون مجوز منتشر می شد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد می کرد چونکه در جستجوها به سبب نداشتن فیپا و شابک، کتاب ها یافت نمی شد اما کتاب های فعلی با ثبت قانونی چاپ شده اند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانه های دیگر قابل جستجو است.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در آخر از همکارانش در موزه و برخی مراکز که به کمک موزه برای چاپ کتاب آمدند، تشکر کرد.
در پایان، از ۷ جلد کتاب انتشار یافته موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی گردید.