پیمان بزرگ نیا خبر داد؛ پذیرش دانشجو در رشته موسیقی نواحی

پیمان بزرگ نیا خبر داد؛ پذیرش دانشجو در رشته موسیقی نواحی

به گزارش پیلانو یکی از پژوهشگران و هنرمندان فعال حوزه موسیقی نواحی ایران از آغاز پذیرش دانشجو در رشته موسیقی نواحی در دانشگاه جامع علمی کاربردی اطلاع داد.

پیمان بزرگ نیا نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی نواحی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام خبر راه اندازی رشته دانشگاهی «موسیقی نواحی» در مقطع کاردانی یکی از مراکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی توضیح داد: طی سه سال قبل برنامه ریزی های زیادی جهت راه اندازی یک رشته دانشگاهی ویژه موسیقی نواحی داشتم که خوشبختانه این مهم طی روزهای گذشته با حمایت یک مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر، واقع در استان چهارمحال و بختیاری به مرحله اجرا رسید و ما موفق شدیم نخستین دوره پذیرش دانشجو را آغاز نماییم.
وی اضافه کرد: موسیقی نواحی دربرگیرنده قابلیت های بسیار فراوانی است که اگر بتوانیم با حمایت همه جانبه دست اندرکاران این حوزه در حوزه آکادمیک هم به آن بپردازیم اساسا شاهد اتفاقات بسیار موثری در این عرصه برای پیشگیری از مهجوریت آن خواهیم بود. کما این که برای به سرانجام رسیدن گامی که برداشته شد رایزنی های فراوانی با مدیران وزارت علوم شد تا دوستان را متقاعد به راه اندازی این رشته دانشگاهی در غرب کشور نماییم و این سبب شادمانی فراوانی است که توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.
این پژوهشگر که مدیریت برگزاری پروژه را برعهده دارد ضمن اشاره به دیگر جزئیات کار بیان نمود: بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته ما در هر منطقه هنرمندانی را انتخاب کردیم که هم تسلط زیادی روی موسیقی نواحی آن منطقه از کشور دارند و هم از قابلیت های تخصصی حضور در یک مجموعه آموزشی برخوردار می باشند. او با توجه با مشاوره هایی که در این حوزه انجام می شود سرفصل های درسی و پیش نیازها را تعیین کرده و بر مبنای آن امور آموزشی را هدایت می کند. این در شرایطی است که گذراندن یکسری دروس پیش نیاز معمول موسیقی در حوزه دانشگاهی همچون سایر مراکز آموزش عالی کشور هم از نکاتی است که در این مجموعه آموزشی روی آن تاکید داریم.

بزرگ نیا اظهار داشت: در جهت راه اندازی رشته موسیقی نواحی آنچه برای ما دارای اهمیت بوده و هست توجه به موضوعات در رابطه با مردم شناسی، جغرافیای فرهنگی، موسیقی منطقه، آشنایی با هنرمندان و طایفه های مختلف قومی هر منطقه، تأثیر موسیقی و شعر خطه های مختلف جغرافیایی روی یکدیگر، فراگیری سازهای تخصصی هر منطقه، یادگیری الحان مختلف و مقام های موسیقایی است که در کنار دیگر مولفه ها همچون ساز شناسی و بررسی آثار موسیقایی انتشار یافته مورد توجه قرار می گیرد. در این راستا فعلا روی موسیقی ایل قشقایی، ایل بختیاری، موسیقی کردی، موسیقی کرمانشاه، موسیقی لکی و لرستان، موسیقی هرمزگان، موسیقی سیستان و بلوچستان، موسیقی خراسان، موسیقی مازندران و گیلان، موسیقی ترکمن، موسیقی آذربایجان، موسیقی خوزستان تمرکز کردیم و اساسا با عنایت به گستردگی جغرافیای فرهنگی ایران که برای مان مهم تر از جغرافیای سیاسی است، فضای موسیقایی ما هم گسترده تر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با ابراز خرسندی از طریق اندازی رشته دانشگاهی موسیقی نواحی در ایران اظهار نمود: یکی از مهم ترین کارهایی که جهت راه اندازی این رشته در یک مرکز دانشگاهی مد نظرمان بود، ترویج شیوه مکتبخانه ای فراگیری موسیقی اقوام ایران و درهم آمیزی آن با فضای آکادمیک دانشگاه است که در این چارچوب دانشجو می بایست حتما از فیلترهای آموزشی استادان بزرگ موسیقی نواحی در کنار دروس دانشگاهی عبور کرده و با فراگیری موسیقی های رایج در هر منطقه تلاش کند تا به مقصد درستی برسد. در این راه اصالت مهم ترین نکته ای است که روی آن تاکید داریم و معتقدیم یک دانشجو علاوه بر فراگیری تکنیک های نوازندگی باید مقام دان خوبی هم باشد تا بتواند در موسیقی خود هویت ملی را به معنی و مفهوم واقعی کلمه بدون در نظر گرفتن جغرافیای سیاسی پیاده کند.
بزرگ نیا در انتها اظهار داشت: با عنایت به این که ما از هنرمندان معتبری برای حضور در این مرکز آموزشی دعوت کردیم دورنمای من این است که می توانیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه موسیقی نواحی باشیم. کما این که امید من تعمیم راه اندازی این رشته دانشگاهی در تمامی کشور است که امیدوارم محقق شود.

منبع: