گزارشی درباره جشنواره موسیقی نواحی ما باید برای چه كسی اجرا كنیم!؟

گزارشی درباره جشنواره موسیقی نواحی ما باید برای چه كسی اجرا كنیم!؟

پیلانو: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی درحالی برپا شد كه جای نوازنده های زن موسیقی اقوام در آن خالی بود و به اذعان هنرمندان حاضر كم و كاستی هایی هم داشت.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، جشنواره موسیقی نواحی درحالی یازدهمین دوره خویش را از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در كرمان پشت سر گذاشت كه بعضی از هنرمندان نسبت به اجرا برای سالن های خالی، خستگی حاصل از رفت و آمد به شهرستان ها و همینطور نبودن برنامه منظم انتقاد داشتند.
در این دوره از جشنواره برای اولین بار سازنده های ساز از مناطق مختلف كشور حضور پیدا كردند و نمایشگاهایی از سازها در فضایی كه به صورت موقت در پارك «مادر» بوجود آمده بود، دایر شد.
فضایی كه سازنده های ساز معتقد بودند؛ اگر در سالن سرپوشیده ای اجرا می شد، بهتر بود چون دیگر نگران بارش باران و صدمه های احتمالی آن نمی شدند.
از انتقادهای هنرمندان حاضر در این دوره به مسافت زیاد شهرها و اجرا برای صندلی های خالی میتوان اشاره نمود.

فرزاد عزیزی، نوازنده اهل سنندج كه حدود ۳۰ سال است دف می زند، درباره حضور در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به ایسنا، اظهار داشت: ما ۲۶۲۰ كیلومتر را با ماشین شخصی از سنندج به كرمان آمدیم و حدود ۶۰۰ هزار تومان برای بنزین هزینه كردیم و به نظر می رسد به جز مبلغی كه قرار بوده به همه هنرمندان بدهند، برنامه ای برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب ندارند و تنها هزینه بلیت آنهایی را كه با اتوبوس آمدند، پرداخت می كنند.
او همینطور درباره اجرا در تنها سالن (اتاق بازرگانی) در شهر كرمان بیان كرد: سالن اتاق بازرگانی خالی از تماشاگر بود و وقتی می خواستیم برای اجرا روی صحنه برویم به همراهم گفتم «ما باید برای چه كسی اجرا كنیم!؟ » زیرا بیشتر صندلی ها خالی بود و اغلب حاضران هم شركت كنندگان جشنواره بودند.

جشنواره موسیقی نواحی انحصاری بود
برخی هنرمندان حاضر هم نسبت به صدابرداری ناموفق در سالن یا محوطه باز گلایه داشتند.
سرپرست گروه «شالو» از بوشهر كه برای اولین بار در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشت، با بیان این كه دستگاه های صدابرداری قوی نبودند، درباره جشنواره، اظهار داشت: جشنواره موسیقی نواحی پیش از این انحصاری بود. یك گروه چند بار در آن شركت می كرد و فرصت معرفی برای هنرمندان دیگر وجود نداشت و یكی از گلایه های ما به اداره ارشاد شهرمان هم همین مبحث است.
عبدالله مقاتلی مطلق ادامه داد: پنج گروه خوب در بوشهر وجود دارد، اما بسیاری فقط یك یا دو گروه را می شناسند و فكر می كنم دلیل این امر مسؤولان مربوطه باشند. باید یك جشنواره موسیقی در بوشهر برگزار شود، گروه برتر را انتخاب و به نخستین جشنواره معرفی كنند.
او بیان كرد: ما در تعطیلات نوروز اجرایی داشتیم كه پیمان بزرگ نیا- مسوول انتخاب گروه های موسیقی نواحی در دوره های قبلی جشنواره موسیقی فجر ـ در آن حضور داشت و پس از تماشا روی صحنه آمد و اعلام نمود كه گروه ما می تواند بدون بازبینی در بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر پیشِ رو حاضر شود.
سرپرست گروه شالو با بیان این كه در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی توجه خوبی به هنرمندان شده است، اضافه كرد: اما تعداد زیادی از هنرمندان را كنار هم جمع كردند كه در نهایت كیفیت كار را كمی پایین می آورد. در كل، من از جشنواره راضی بودم و با آنكه همزمان با نیمه شعبان برگزار گردید و پیشنهادهایی با مبالغ خوب در عسلویه و شهرهای دیگر داشتم، اما ترجیح دادم به جشنواره موسیقی نواحی بیایم تا از موسیقی اقوام حمایت كنم.

مقاتلی مطلق با بیان این كه ساعت اجراها محدود بود، اظهار نمود: برخی موسیقی ها مثل بوشهر پس از نیم ساعت اجرا، تازه گرم می گردد و نمی تواند با زمان تعیین شده حدود یك ربع موسیقی منطقه را به خوبی عرضه نماید. كار ما اجرای موسیقی بندری نیست، بلكه موسیقی و فرهنگ منطقه خودمان را عرضه می نماییم و شامل چاووشی، شروه، آواها و نواهای متفاوت می باشد.
او با اشاره به این كه از بوشهر تا كرمان ۱۳ ساعت در راه بودیم، اظهار داشت: از بوشهر تا كرمان قطار و هواپیمایی وجود ندارد. ما از بوشهر تا شیراز حدود ۵ ساعت و از آنجا تا كرمان ۸ ساعت در راه بودیم. پس از آنكه رسیدیم باید برای اجرا در پارك مادر كرمان آماده می شدیم. از ساعت ۸ شب پشت صحنه فضای باز منتظر نشستیم تا ساعت ۱۱ كه نوبت اجرایمان رسید. همه اعضای گروه خسته روی صحنه رفتند، در حالیكه خیلی از تماشاگران هم آنجا را ترك كرده بودند.
سرپرست این گروه همینطور درباره اجرا در شهرستان های دیگر كرمان هم بیان كرد: ساعت ۳ بامداد به سمت جیرفت حركت كردیم و حدود ۴ ساعت در راه بودیم تا بتوانیم در سالن ارشاد آن شهر اجرا نماییم. گرچه صدابرداری در سالن آنجا هم مشكل داشت، اما مردم استقبال خوبی از جشنواره كردند. آنچه برای من عجیب بود حضور نوازنده های نی انبان در جیرفت بود كه خیلی از آن ها هم من را می شناختند.
مقاتلی مطلق اظهار نمود: شاید برگزار كننده ها هم مقصر نباشند، اما چون از موسیقی نواحی حمایت می كنند ما هم باید ایراد كار را كمتر بگوییم تا این جشنواره ها تداوم داشته باشند.

با كمترین امكانات به صحنه رفتیم
سرپرست گروه «مازرون» از مازندران هم كه برای اجرا به شهرهای ریگان، سیرجان و فهرج رفته بودند هم به ایسنا، اظهار داشت: زمانی كه به ریگان رسیدیم، با كمترین امكانات به صحنه رفتیم. برای گروه ما تنها یك میكروفن بود و محرومیت زیادی در این شهر دیده می شد اما استقبال خوبی از جشنواره شد و در نهایت من از شهردار آنجا تشكر كردم زیرا مردم آنجا واقعا به شادی نیاز داشتند.
محمد علیزاده- سرپرست گروه دالغین اردبیل- هم كه خودشان را جوان ترین گروه شركت كننده در این دوره از جشنواره معرفی می كند، بیان كرد: انجمن موسیقی اردبیل ما را به جشنواره معرفی نمود. ما در شهر زرند اجرا كردیم كه استقبال چندان خوبی نشد. البته دلیل استقبال نكردن را جشن نیمه شعبان عنوان كردند و چون مراسم عروسی و جشن در سطح شهر زیاد بود، كمتر كسی از جشنواره استقبال كرد. گویا چون سال قبل مردم زرند استقبال خوبی از اجراها داشتند، امسال هم این شهرستان یكی از جاهایی بود كه باید جشنواره در آن اجرا می شد.
او با بیان این كه من نمی توانم درباره سطح جشنواره صحبت كنم، اظهار داشت: من از حضور در این دوره از جشنواره موسیقی نواحی راضی بودم.

توضیحات دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی
اما احمد صدری- دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی- درباره تغییرات بوجود آمده در زمان اجراها به ایسنا، توضیح داد: مشكلات اجرایی همیشه وجود دارد. شاید نوازنده ای بامداد در جای دیگری اجرا داشته و به علت خستگی توانایی اجرا را نداشته است و گروه دیگری جایگزین آن ها شده است. به هر حال ما باید شرایط، زمان و مكان را هم در نظر بگیریم.
او همینطور درباره افزایش تعداد هنرمندان در این دوره، اظهار داشت: تعداد خالص افرادی كه از اقوام مختلف به جشنواره دعوت شدند و من در نشست خبری هم اعلام كردم ۱۵۰ نفر بودند كه گروه های موسیقی بخش های مختلف كرمان هم به آن افزوده شد. تعداد افراد حاضر در این گروه ها به ۵۰ نفر می رسید. در كل حدود ۲۰۰ هنرمند در این دوره از جشنواره حضور داشتند، اما آمار دقیق را باید پس از جشنواره اعلام كنم. این افزایش هنرمندان هم برای پوشش دهی ۱۱ شهرستان كرمان بوده است.

تاخیر در برگزاری اجراها و ضعیف بودن روابط عمومی در اطلاع رسانی از دیگر ضعف های این دوره از جشنواره موسیقی نواحی بود.
در كنار برخی كاستی ها اما تبلیغات خوب محیطی بیشتر حاضران را به اجراهای عمومی در فضای باز كشاند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی در اختتامیه این مراسم اطلاع داد و از دبیر جشنواره یازدهم، مدیركل دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی خواست كار جشنواره ۹۸ را شروع كنند.
همچنین حمید ملا نوری، معاون سیاسی – امنیتی استاندار كرمان خواست تا معاون هنری وزارت ارشاد دستور دهد دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی ایران در كرمان مستقر شود و همچنان میزبان این رویداد باشند.
كبریا حسین زاده ـ ایسنا