آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی تدوین می گردد

آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی تدوین می گردد

پیلانو: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی اطلاع داد و از دبیر جشنواره یازدهم، مدیركل دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی خواست كار جشنواره ۹۸ را شروع كنند.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، سیدمجتبی حسینی در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی كه عصر جمعه – ۱۴ اردیبهشت – در سالن خواجه نصیر كرمان برگزار شد، بیان كرد: از آقایان ترابی، ثابت نیا و صدری برای كوشش هایی كه داشته اند ممنونم و از آنها می خواهم از همین امشب كار جشنواره ۹۸ را آغاز كنند و مانند جشنواره موسیقی فجر طی ماه های آینده تدوین آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی با بهره مندی از آراء تمامی كارشناسان این حوزه باشد.

او در بخش دیگری از صحبت هایش، اظهار داشت: موسیقی نواحی، آئینه روشنی برای تماشا و گفت وگوست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره یكی از وجوه همت خویش را روی موسیقی اصیل و الهام بخش نواحی می داند و برای ارتقاء بیشتر و توجه كامل تر و برنامه ریزی های كلان می كوشد. موسیقی نواحی در طرح آمایشی هنر ایران و در ساماندهی رویدادها جایگاهی ویژه دارد كه امیداواریم به همت استادان برجسته و مدیران كاردان عرصه موسیقی به جایگاه شایسته خود برسد.

معاون هنری وزیر ارشاد همینطور اظهار نمود: جهان جایگاه شناخت و آموختن است و به آسانی پیداست كه نیاموختگان و نشناختگان بهره ای جز حرمان و هجران نخواهند اندوخت. ملت سرافراز، رشید و متدین ایران باتجربه عمر سرزمین خود و با امید به فرداها به درستی می دانند كه سرمایه ثمینشان شناخت میراث راستین نیاكانشان خواهد بود.

حسینی در ادامه اظهار داشت: خاصه میراثی كه نمود خرد، احساسات و آنات جمعی است. معروف است این نكته حكمت آمیز كه آینده از آن ملتی است كه گذشته خویش را بشناسد. گنجینه شنیداری موسیقی نواحی افزون بر تمام صفات پیش گفته در جهان نو قدر تفاوت رنگ های رنگین كمان را شناخته و فرهنگ های مختلف را منبع الهام و مصدر نوآوری می داند، داشته كم نظیری است.

دبیر خانه دائمی موسیقی نواحی در كرمان مستقر شود

حمید ملا نوری معاون سیاسی – امنیتی استاندار كرمان هم در این مراسم اظهار نمود: در چند روزی كه جشنواره موسیقی نواحی در كرمان برگزار شد، امكان خوبی فراهم گردید تا مردم ما بتوانند چند روزی از این برنامه هنری استفاده كنند. كرمان ظرفیت های بزرگی در حوزه اهل قلم، شعر و ادب، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر، موسیقی و سایر هنرها ظرفیت های خوبی دارد.

او با اشاره به اینكه “این استان هنرمندان و مفاخر ارزشمندی دارد كه در زمینه های مختلف خوب درخشیدند”، اضافه كرد: بنابراین این امكان وجود دارد تا كرمان میزبان چنین جشنواره هایی باشد. انتظار مردم و جامعه فرهنگی و هنری ما این است كه آقای حسینی معاون هنری وزارت ارشاد دستور دهند دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی ایران در كرمان مستقر شود و ما بتوانیم میزبان این رویداد باشیم.

معاون استاندار كرمان اظهار داشت: این روزها به دنبال انتقال مفاهیم و ارزش های اصیل و فرهنگی ایرانی به نسل جوان می گردیم و در این جشنواره معرفی خیلی خوب فرهنگ كار و تلاش در زمینه های مختلف را دیدیم، زیرا ادب و فرهنگ ما به وسیله هنر سینه به سینه منتقل می گردد.

ملانوری در ادامه صحبت هایش اعلام نمود: دستگاه های اجرایی كرمان آمادگی پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و هنری در این استان را دارد.

امیدوارم در سال های آینده نقاط ضعف را جبران كنیم

محمدرضا علیزاده – مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان – هم در اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی اظهار داشت: امیدوارم در سال های آینده نقاط ضعف جشنواره را جبران نماییم. یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی امسال با شركت ۲۰۰ هنرمند از ۲۱ استان در كرمان برگزار گردید و جای خرسندی است كه هر سال با جشنواره نواحی شاهد شور و نشاط بیشتری در كرمان هستیم.

او بیان كرد: امسال همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت تولیدات موسیقیایی را به نمایش بگذارد و كارگاه سازسازی را با حضور اساتید این حوزه برگزار كند. همینطور در این دوره نماینده صندوق اعتباری هنر در جشنواره حضور پیدا كرد و زمینه بیمه تمامی هنرمندان حاضر در جشنواره را فراهم نمود.

مدیر كل ارشاد كرمان بر تدوام نوبت نوازی در بازار كرمان تاكید و افزود: افتتاح جشنواره در میدان گنجعلی خان با بازگشایی نقاره خانه بازار همراه بود و امیدوارم سنت نوبت نوازی تداوم یابد.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم، پیام سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی، توسط مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان قرائت شد.

از اجرا و حضور جوانان حیرت زده شدم

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی هم در این مراسم اظهار نمود: كارها در این دوره چه از لحاظ كیفی و چه از لحاظ اجرا خیلی خوب شدند و از دیدن برنامه ها لذت بردم بنابراین برای این اتفاق به هنرمندان تبریك می گویم. امیدوارم با برنامه ریزی های منسجم، بتوانیم در طول سال در خدمت هنرمندان باشیم.

احمد صدری با اشاره به حضور جوانان در این دوره اظهار داشت: من از حضور جوانان در این دوره از جشنواره و اجراهای خوبشان حیرت زده شدم زیرا آنها نشان دادن موسیقی نواحی همچنان دارای حیات اجتماعی است.

بر اساس این گزارش، بیانیه هیأت انتخاب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی هم توسط فریبرز رستمی – پژوهشگر موسیقی – قرائت شد.

باسم حمادی – سرپرست گروه موسیقی میسان خوزستان – هم پیش از اجرا اعلام نمود: در تمام برهه های زمانی هیچ گروهی از مردم عرب خوزستان در جشنواره ها یا برنامه های بین المللی حضور نداشتند، بنابراین تقاضا می كنم در نخستین برنامه خارجی یكی از گروه های مرزداران جنوب را به جشنواره های بین المللی اعزام كنند.

ما شنیده نمی شویم

در ادامه، بهاءالدین حسینی به نمایندگی از گروه كردستان پس از آخرین اجرا در مراسم اختتامیه جشنواره اظهار داشت: ما شاهدیم كه آقای صدری – دبیر جشنواره در این چند روز چند سال پیر شدند اما من از آقای حسینی – معاون هنری وزارت ارشاد می خواهم كه موسیقی نواحی را دریابد.

او ادامه داد: ما كنسرت نداریم و شنیده نمی شویم. موسیقی هایی داریم كه از آن ور آب می آیند و ۲۹۳ كنسرت برگزار می كنند و اسمشان را وارد كتاب گینس می كنند. قول می دهم هر سال یكی از هنرمندان موسیقی نواحی از این صحنه كم شود. اگر جمهوری اسلامی به موسیقی نواحی نرسد، زرق و برق چشم نواز موسیقی غربی اجازه روح نوازی به ما نمی دهد.

در این مراسم از علی دوست فلاحتی هنرمند ۸۶ ساله اهل ایلام بعنوان كهنسال ترین و حسن عیسی پور هنرمند ۱۶ ساله اهل سیرجان كرمان بعنوان جوان ترین هنرمند حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی تقدیر گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از ۱۱ اردیبهشت در شهر كرمان و ۱۱ شهرستان این استان برگزار گردید و در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت به آخر رسید.