عكاسی ایران در دفاع مقدس به بالندگی رسید

عكاسی ایران در دفاع مقدس به بالندگی رسید

پیلانو: چهارمین نشست تخصصی چهل شاهد با مبحث بررسی 40 سال عكاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور مجید دوخته چی زاده، كمال الدین شاهرخ و محمود عبدالحسینی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، محمود عبدالحسینی از عكاسان پیشكسوت دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به نقش مهم عكاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: عكاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی تولدی دیگر یافت و در دوران دفاع مقدس به رشد و شكوفایی و بالندگی رسید و عكاسان در دوران جنگ تحمیلی پیش قراول رسانه ها بودند و در صحنه های نبرد دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند.

این عكاس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اضافه كرد: هنر عكاس طرح و كشف زاویه پنهان یك رخداد است و عكاسان دوران دفاع مقدس سلاح خویش را دوربین برگزیدند تا چهره مظلوم مردم ایران را در جنگ تحمیلی به جهانیان نشان دهند.

او تصریح كرد: عكاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده است و عكاسان زیادی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور بهم رساندند كه امروز بعنوان شاهد می توانیم از چندیل آلبوم چاپ شده جنگ تحمیلی نام ببریم كه حاوی آثار تاثیرگذاری است كه نه تنها در ایران بلكه در خارج از ایران هم تاثیرات بزرگی داشته است. رسالت عكاسان دفاع مقدس با آخر جنگ تحمیلی به اتمام نرسیده است و همچنان ادامه دارد چون كه مسائل دفاع همچنان در مقابل چشمان ماست و این عكاسان باید همچنان فعالیت كنند و این امر به مراتب مهمتر از آن دوران است.

عبدالحسینی بیان داشت: تعداد اندكی از تصاویر آن دوره ها در رسانه ها و نمایشگاه ها در مقابل دیدگان قرار گرفت و باید به دنبال آن باشیم كه تصاویری كه آن روزها با مشقت فراوان بدست آمده است امروز چه سرنوشتی یافته اند، آثاری كه هر كدام به تنهایی تاثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند، چه بیانی بهتر از عكس می تواند جنایت دشمن بعثی را در سردشت به نمایش بگذارد؟ یك عكس را در یك لحظه می نگریم ولی یك عمر با آن درگیر هستیم.

او تصریح كرد: وقتی از عكاسی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نام می بریم باید بدانیم كه دفاع تنها از آب و خاك نیست و دفاع از اعتقادات هم بخشی از این دفاع است و باید عكاسان ما نقش موثر خویش را در سوریه و یمن و فلسطین ایفا كنند.

وی با یادآوری عكس حسین پرتوی از دیدار همافران با حضرت امام خمینی (ره) در بیست و یكم بهمن ماه اضافه كرد: این عكس پیروزی انقلاب را تسریع كرد و این قدرت عكس را نشان داده است.

عكاسی ایران در این چهل سال رو به گسترش بوده است

در ادامه این نشست مجید دوخته چی زاده عكاس برجسته دفاع مقدس با اشاره به حضور عكاسان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: عكاسان حاضر در دوران دفاع مقدس را می توان به چهار دسته عكاسان حرفه ای كه با آژانس های خبری بین المللی همكاری می كردند، عكاسان خبرگزاری ها و مطبوعات داخلی، عكاسان آزاد و عكاسانی كه دوره ندیده ای كه در كنار رزمندگان حضور بهم رساندند تقسیم كرد كه بخش بزرگی از گنجینه عكاسی دفاع مقدس متعلق به گروه چهام است.

او اضافه كرد: عكاسی خبری از بدو ورود عكاسی به ایران تا كنون در دوران دفاع مقدس به كمال خود رسید و عكاسان با عنایت به نیاز خبر رسانی و اطلاع رسانی به پشت جبهه ها این رسانه را گسترش دادند و امروز تصاویر بی نظیری از آن دوران می بینیم و این وسعت هنر عكاسان دفاع مقدس را به خوبی نمایان می كند.

دوخته چی زاده تصریح كرد: بیشتر این تصاویر توسط عكاسانی ثبت شده است كه بدون آموزش و تحصیلات آكادمیك در كنار رزمندگان آغاز به فعالیت كردند و پابه پای رزمندگان در جبهه ها حضور داشتند.

او با اشاره به این كه مكانی برای حفظ و نگهداری نگاتیوهای آن دوران وجود ندارد تصریح كرد: گنجینه عكس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یك گنجینه ملی است و امروز در نهایت بی توجهی قرار گرفته است. خیلی از عكاسان آن دوران فوت كرده اند و امروز سرنوشت آرشیو آنها مشخص نمی باشد. ما غنی ترین آرشیو بصری تاریخ ایران را داریم كه بایستی به آن بها بدهیم.

دوخته چی زاده عملكرد عكاسی را در 40 سال قبل مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت: قطع به یقین عكاسی در این چهل سال رو به گسترش بوده و شكل و فرم آن تغییرات زیادی داشته است و كارهای خوبی صورت گرفته كه آثار بیرونی آن قابل مشاهده می باشد.

رسالت عكاسان دفاع مقدس آخر نیافته است

در آخر كمال الدین شاهرخ از عكاسان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: عكس یك انرژی دارد كه این انرژی توسط عكاس در عكس به وجود می آید و این انرژی به مخاطب منتقل می گردد و هرچه این انرژی بیشتر باشد اثر آن هم بیشتر است و رسانه عكس از نافذترین رسانه های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. تعداد بیشتر عكاسان حاضر در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افراد خود جوش و سازمان نیافته بودند و وارد جنگ شدند و احساس تكلیف كردند و تكلیف خویش را در هنر عكاسی ادا كردند. خیلی از عكاسان آن دوران با ایمان و اعتقاد عكاسی می كردند و نمونه های زیادی داریم كه در كنار كار رزم عكاسی می كردند كسانی چون شهید مجید مرادی و كاظم اخوان از این جمله بودند.در حوزه عكس دفاع مقدس باید به باور می رسیدیم تا بتوانیم كار خویش را به درستی انجام دهیم و باید پا به پای رزمندگان حضور پیدا می كردیم و تركیب هنر و دانش و ایمان توانست تاثیر مهمی بر مخاطبان بگذارد. رسالت عكاسان دفع مقدس امروز به آخر نرسیده است و نشر این آثار پرارزش بسیار مهم است تا بتوانیم ارزشهای دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل نماییم.

او تصریح كرد: ما امروز در دوره ای زندگی می نماییم كه سرعت تكنولوژی بسیار زیاد است و اگر آهسته با آن برخورد دچار مشكل می شویم.

شاهرخ بیان این كه بین عكاسان انقلاب و دفقاع مقدس و عكاسان بین المللی تفاوت وجود دارد اضافه كرد: تاثیری كه عكاسان دفاع مقدس ما در طول سالهای گذشته داشته اند قابل ذكر است و جوانانی كه با اشتیاق و ایمان گام برداشتند و در ثبت و ضبط دوران دفاع مقدس كوشیدند امروز باید سرلوحه عكاسان جوان قرار بگیرند تا در حوزه مقاومت گام بردارند. خیلی از كشورهای مستقل منطقه كه مورد تجاوز استكبار قرار گرفته اند امروز نیازمند تجربیات عكاسی ما در دوران دفاع مقدس هستند ؛ تجربیاتی كه ما آن روزها به سختی بدست آورده ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت: امروز رسالت عكاسان دفاع مقدس و انقلاب تمام نشده است و باید تجربیاتمان را در اختیار نسل جوان قرار دهیم و نیروهای خلاق تربیت نماییم.