یك فعال موسیقی تئاتر: کمتر به موسیقی تئاتر پرداخته ایم

یك فعال موسیقی تئاتر: کمتر به موسیقی تئاتر پرداخته ایم

به گزارش پیلانو، فارس یک فعال حوزه موسیقی تئاتر با اعلان اینکه تئاتر در کل ایران و خصوصاً در شیراز به لحاظ اقتصادی غنی نیست، اظهار داشت: متاسفانه کمتر موسیقی تئاتر جدی گرفته شده است.
علی آقاحسینی در گفت و گو با ایسنا با تصریح بر این نکته که موسیقی تئاتر هنوز در ایران ناشناخته است و کمتر به آن پرداخته شده، اظهار داشت: البته هنرمندان تئاتر هم کمتر دیده می شوند، چه برسد به هنرمندان موسیقی تئاتر.
او اشاره کرد: ما نیازمند حضور روی صحنه هستیم و تصور می کنم هیچ هنر دیگری به این حد جذاب نیست.
این فعال حوزه موسیقی تئاتر و فیلم با اعلان اینکه از بدو تولد تئاتر، همیشه موسیقی در کنار و همراه آن بوده و به صورتی این دو هنر لازم و ملزوم هم هستند، اظهار داشت: موسیقی زبان دوم تئاتر است.

موسیقی تئاتر نیاز به تجربه، خلاقیت و نوآوری دارد
آقاحسینی همین طور بر این باور است که موسیقی تئاتر نیاز به تجربه، خلاقیت و نوآوری دارد و افزود: موسیقی تئاتر شامل ۵۰ درصد تجربه و علم و ۵۰ درصد خلاقیت است.
او با اعلان اینکه یکسری خلاقیت تنها حین اجرای تئاتر رخ می دهد، اضافه کرد: در موسیقی نظر آخر و مهم، نظر آهنگساز است تا نظر کارگردان، چونکه آهنگساز باتجربه و ابعاد شنیداری و حسی را مدنظر قرار می دهد اما کارگردانان بطور معمول از بعد نمایشی به آن می نگرند. البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که دخالت ندادن نظر کارگردان، می تواند به کلیت کار ضربه وارد کند.
این فعال حوزه موسیقی تئاتر با تأکید بر این که نباید تحت هیچ شرایطی برای تئاتر موسیقی ضبط کرد مگر در بعضی موارد نظیر اجرای فرم، آن هم در بعضی مواقع و یا موسیقی افکتی، اظهار داشت: تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد و باید نوازندگان هم هر شب همراه با عوامل، حضور داشته و بطور زنده قطعاتی را مناسب موضوع نمایش اجرا کنند تا گروه بازیگران و گروه موسیقی بدانند مقرر است چه تبادلاتی داشته باشند.
آقاحسینی اشاره کرد: یک اثر خوب، از تولید حداقل سه ماه زمان می برد البته گاهی تا ۹ ماه هم طول می کشد و همانگونه که خیلی از صحنه ها در جریان تمرین و حتی در هنگام اجرا شکل می گیرد، روند موسیقی آن هم به همین منوال خواهد بود.
او اشاره کرد: برای یک تئاتر ۴۵ دقیقه ای نیاز به ۳۰ دقیقه موسیقی نیست و در صورت طولانی شدن دیگر تئاتر محسوب نمی گردد. پس تنها تئاترهای موسیقیایی می توانند واجد چنین شرایطی باشند.

تئاتر به لحاظ اقتصادی غنی نیست
آقاحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلان اینکه تئاتر کشور ما خصوصاً شیراز به لحاظ اقتصادی غنی نیست و افرادی که در این حیطه فعالیت می نمایند باید عاشق تئاتر باشند، چونکه تئاتر به لحاظ مالی جوابگوی نیاز هنرمندان آن نیست، اظهار داشت: موسیقی در تئاتر جزو مطالبی است که کمترین هزینه برای آن می شود.
او با اشاره به نبود اسپانسر مالی در این رشته هنری، عنوان کرد: متاسفانه در خیلی از نمایش ها بخش موسیقی و آهنگساز جایزه گرفته اند، درحالی که از قطعه هایی از اساتید بزرگی، چون استاد ابوالحسن صبا و… بصورت زیرکانه و به اسم خود بهره برده و هیچ کسی هم متوجه قضیه نبوده است.
آقاحسینی عنوان کرد: کسی که در دانشگاه تئاتر می خواند با طراحی و صحنه نور و دیگر مباحث مختلف تئاتر آشنا می شود، اما موسیقی مسئله ای نیست که با یک واحد درسی بتوان بر آن مسلط شد؛ بدین سبب این حیطه باید بصورت تخصصی از بازنگری جدا شود. داور چهارم یا بازبین باید در جشنواره ها حضور داشته باشد و در حقیقت داوری موسیقی باید بصورت تخصصی صورت گیرد و سلیقه ای نباشد.
او به دیگر مشکلات این رشته هنری پرداخت و با اشاره به نبود سالن مناسب در شیراز، اظهار داشت: بااینکه حالا در چند سالن موجود یکسری سیستم صوتی داریم اما همگی باتوجه به عدم مشورت با متخصصین صدا عملا هیچ کاربردی ندارند.
آقاحسینی همین طور نبود یک رشته دانشگاهی و مراکز آموزشی درباب فراگیری چگونگی استفاده از نقش موسیقی در هنر تئاتر، نبود بانک اطلاعات از هنرمندان تئاتر در اداره ارشاد و… را از دیگر چالش های موجود برشمرد و اشاره کرد: هیچگاه سیاست های حمایتی از افراد توانمند و بااستعداد برای پروش و پیشرفت در عرصه موسیقی تئاتر وجود نداشته و ندارد و فقط هنرمندان با تلاش خود به این جایگاه می رسند.

منبع: