تشییع پیكر محمد اسماعیلی؛ پهلوان موسیقی به خانه ابدی بدرقه شد

تشییع پیكر محمد اسماعیلی؛ پهلوان موسیقی به خانه ابدی بدرقه شد

به گزارش پیلانو، مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران بامداد امروز از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار گردید.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران روز چهارشنبه بیست و پنجم مرداد ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار گردید. در شروع این مراسم که با اجرای سید عباس سجادی برگزار شد، داود گنجه ای نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در توصیف شخصیت هنری مرحوم محمد اسماعیلی اظهار داشت: محمد اسماعیلی یک استاد واقعی در حوزه موسیقی ایرانی بود. نکته ای که در این ۸۲ سال همواره برایم مهم می باشد، ۲ عبارت بوده؛ یکی پهلوانی و یکی هنرمند واقعی بودن. هنرمندی که بند دلش به جایی وصل بوده و تقوا داشته باشد. در این چارچوب محمد اسماعیلی دارای این صفات ویژه انسانی بود. در گرامیداشت نوازنده ای که ذکرش یاعلی بود وی ادامه داد: امروز ما فقط از جسم استاد اسماعیلی جدا می شویم. او هنرمند عارفی بود که همواره احترام بزرگ تر را نگه می داشت. او سرش را در مقابل برخی بی مایگان فرو نمی آورد و همواره از خود هنرمندی باتقوا به جامعه موسیقی ایرانی معرفی نمود که از دست دادنش برای ما دشوار می باشد. او یکی از نوازندگان بسیار شایسته ارکسترهای موسیقی بود که میوه های پرثمر درخت پربارش این چنین شاگردان خوبی را به جامعه موسیقی تقدیم کرد.
گنجه ای بیان نمود: مرحوم اسماعیلی همچون هنرمندانی بود که همواره با آمدن روی صحنه ذکر یاعلی را فراموش نمی کرد. وی همچون هنرمندان شایسته این سرزمین است که متاسفانه خیلی مظلومانه از میان ما رفت. او و هم نسلانش با مبحث ریتم آنچنان آثار ارزشمندی را خلق کردند که واقعا جایگزین ندارند. هنرمندانی مانند حسین تهرانی، بهمن رجبی، ناصر فرهنگ فر و محمد اسماعیلی که واقعا آثار بسیار جاودانه ای را تقدیم علاقه مندان موسیقی ایرانی کردند. زنده یاد اسماعیلی معلم اخلاق ما در موسیقی بود محمد دلنوازی از نوازندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این مراسم بیان نمود: امروز صحبت کردن در رابطه با استاد محمد اسماعیلی خیلی سخت است. چون هنوز مرگ او را باور نمی کنم. من افتخار داشتم بیشتر از ۵۱ سال در کنار این معلم واقعی موسیقی از او بهره مند شوم. او انسان شریفی بود که همیشه آرامش، مهربانی، محبت، انسانیت و احترام به بزرگتر را به ما می آموخت. او هنرمندی بود که همیشه از معلم همیشگی اش زنده یاد تهرانی به نیکی یاد می کرد و به ما هم می آموخت که احترام به پیشکسوت را فراموش نکنیم. وی بیان نمود: او به قدری مرد بزرگواری بود که اصلا نمی توانم در رابطه با این عظمت صحبت کنم. این هنرمند همچون استادان شاخص موسیقی ایرانی است که اگر بخواهیم دو روز هم در رابطه با او صحبت نماییم بازهم کم است. داود یاسری از معلمان و مدرسان پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استادان درگذشته موسیقی ایرانی اظهار داشت: من افتخار شاگردی شما را داشته و خواهم داشت. ولی واقعا خدا رحمت کند استاد اسماعیلی را که صحبت در رابطه با این هنرمند خیلی سخت است.
ستایش هنرمندی که «انسانیت» پیش از هنرمند بودن برایش اهمیت داشت. اعتقاد به انسانیت پیش از هنرمند شدن کامبیز روشن روان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان هم در قسمت دیگری از این مراسم پس از تسلیت بمناسبت درگذشت محمد اسماعیلی توضیح داد: من استاد اسماعیلی را از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی می شناسم و از زمانیکه این هنرمند جایگزین استاد تهرانی شد ما افتخار شاگردی این هنرمند را ارزشمند را پیدا کردیم. او از همان ابتدا با چنان شوق و ذوقی به ما درس می داد که توصیف آن دشوار می باشد. حتی روزهایی را به خاطر می آورم که از بامداد تا شب به صورت مرتب کار می کردیم و او برای ما مانند یک پدر بود که همیشه ما را راهنمایی می کرد.
وی ادامه داد: ارتباط ما با استاد اسماعیلی ارتباط بسیار نزدیکی بود. البته باآنکه به علت ادامه تحصیل در خارج از کشور موفق نشدم این ارتباط را ادامه دهم. اما پس از اینکه برگشتم توفیق همکاری با استاد اسماعیلی را باردیگر پیدا کرد. مرحوم اسماعیلی همچون معلمان شایسته موسیقی ایرانی بود که پیرو مکتب استادش مرحوم حسین تهرانی به انسانیت پیش از هنرمند شدن اهمیت می داد. محمد موسوی موسیقی نوازنده پیشکسوت نی هم در این برنامه اظهار داشت: آشنایی من با مرحوم اسماعیلی به پنجاه سال پیش باز می گردد. او همچون هنرمندان شریف موسیقی ایرانی بود که همراه با بعضی از هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین در فراگیری مبحث «ریتم» نقش بسیار مهمی ایفا کردند. در ادامه این هنرمند و حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی قطعاتی را اجرا کردند. مجید اسماعیلی فرزند مرحوم محمد اسماعیلی هم در قسمت پایانی مراسم خاکسپاری پیکر این هنرمند موسیقی ایرانی اظهار داشت: از بچگی با صدای ضرب پدرم زندگی کردم و این صدا همیشه با من بود و هست و هم اکنون نمی توانم در رابطه با پدری صحبت کنم که هنوز حضورش با من است.
محمد اسماعیلی از نوازندگان پیشکسوت عرصه موسیقی ایرانی و تمبک نوازی یکشنبه ۲۲ مرداد ماه پس از یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.
سعید ثابت، بهمن رجبی، هادی ارزم، زیدالله طلوعی، امیرعباس ستایشگر، علی انسانی، داود گنجه ای، محمد مهدی گورنگی، علی مغازه ای، بابک چمن آرا، مازیار ظهیرالدینی، پدرام فریوسفی، محمد آله یاری، سهیل محمودی، محمد موسوی، حسام الدین سراج، پیمان ابوالحسنی، بابک شهرکی، آرش امینی، مهدی سالم، محمد دلنوازی، سیدمحمد میرزمانی، همایون رحیمیان، کیوان ساکت، کامران همت پور و… همچون هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

منبع: