از ضرغامی و شجریان تا وضعیت سلامت رضا بنفشه خواه

از ضرغامی و شجریان تا وضعیت سلامت رضا بنفشه خواه

پیلانو: قدردانی از داود فتحعلی بیگی، اظهارات جدید ضرغامی درباره ی محمدرضا شجریان، هنگامه قاضیانی و منوچهر آتشی، آخرین وضعیت سلامت رضا بنفشه خواه از زبان خودش، بازپخش مختارنامه در شبکه نمایش خانگی و اظهارات جبلی درباره ی آن، کنسرت جدید کیهان کلهر، کتیبه های فارسی عاشورایی در پاکستان، تخریب کاشی های مسجد وکیل شیراز و تعطیلی موزه ها در تاسوعا و عاشورا از اخبار فرهنگی هنری چهارم مردادماه بود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه چهارم مردادماه برنامه «محرم در آینه آیین ها» انجام شد و داود فتحعلی بیگی در این برنامه برای اجرای تعزیه هایش تقدیر گردید و اظهار داشت: تعزیه زیاد اجرا کرده ام، در یکی از این تعزیه ها نقش حُر را داشتم و آنرا برای خودم نگه داشتم، بلکه شفیعم باشد.

تعزیه فقط سوگواری نیست
با احمد عزیزی که از چهارشنبه شب در برنامه «نوای عرشیان، مشق فرشیان» مجلس تعزیه اجرا می کند، گپ وگفتی داشتیم. او اصرار کرد که تعزیه فقط سوگواری نیست بلکه درس زندگی است و از جنبه های کاربردی تعزیه در زندگی امروز گفت.
وقتی تعزیه کیارستمی تماشاگر اروپایی را تحت تاثیر قرار داد

از «تجریش جنوبی» تا چند خبر دیگر از تئاتر و سینما
همین طور اجرای نمایش «تجریش جنوبی»، تغییر ساعت اجرای «خانم آوازخوان کله طاس»، رونمایی از پوستر نمایش «شیرعلی»، دوره آموزش ایوب آقاخانی در حوزه نمایشنامه نویسی و پایان فیلمبرداری «دار ودسته دارابی ها» همچون دیگر خبرهای تئاتر و سینما بود.
تب «اوپنهایمر» / فیلم «نولان» را می توان در ایران دید؟
فرش قرمز «ونیز» خالی نخواهد ماند؟!

اظهارات جدید ضرغامی درباره ی شجریان، هنگامه قاضیانی و منوچهر آتشی
عزت الله ضرغامی نیز در اظهارات اخیر خود در برنامه «مهلا» درباره ی ممنوعیت پخش آثار محمدرضا شجریان از تلویزیون که در زمان ریاست او بر صداوسیما رخ داد، توضیح داد که این اتفاق خواسته خود زنده یاد شجریان بوده است. او همین طور اظهاراتی درباره ی هنگامه قاضیانی و منوچهر آتشی داشت.

آخرین وضعیت سلامت رضا بنفشه خواه از زبان خودش
رضا بنفشه خواه، هنرمند پیشکسوت کشورمان حدود یک ماه است به سبب درد شدید در ناحیه کمر در منزلش در استراحت مطلق به سر می برد و تحت درمان است. درباره ی آخرین وضعیتش به ایسنا اظهار داشت: درد کمر و پاهایم به حدی زیاد است که حتی نمی توانم راه بروم. طبق گفته پزشکم باید صبر کنم تا ان شاءالله مشکلم برطرف شود.

از بازپخش مختارنامه در شبکه نمایش خانگی تا اظهارات جبلی درباره ی آن
در ادامه انتشار سریال های تلویزیون در نماوا، این پلت فرم سریال «مختارنامه» را به ‌بایگانی خود اضافه کرد. ضمن این که قسمت های سریال «مختارنامه» هم اینک در تلویبیون هم قابل دسترسی است.
رییس سازمان صداوسیما نیز درباره ی پخش «مختارنامه» در ایام تاسوعا و عاشورا اظهار داشت: تولیدات فاخر و حتی تولیدات عادی، مِلک صداوسیما هستند و هزینه های سنگینی برای تولید آنها انجام شده است. صداوسیما حق خودش می داند که هر زمان خواست از آنها استفاده نماید. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد داستان اثر فاخر است.
«نسل عاشورایی» برای احیای نوحه های قدیمی چه کرد؟
اینجا از نخل ها گلاب می گیرند!
از ادبیات و کتاب بخوانید:
واکنش چند انتشارات به یک اپلیکیشن: کار نمی کنیم!
کتاب هایی درباره ی ابعاد عاشورا

کنسرت جدید کیهان کلهر
کیهان کلهر (موسیقی دان و نوازنده چیره دست کمانچه) تازه ترین کنسرت خودرا در شهر زوریخ روی صحنه خواهد برد. این هنرمند پیشکسوت در ۱۵ ماه سپتامبر مصادف با ۲۴ شهریورماه کنسرت «آوای امید» را اجرا خواهدنمود. کیا طبسیان (نوازنده سه تار) و بهنام سامانی (نوازنده سازهای کوبه ای) در این اجرا کلهر را همراهی خواهند کرد.
«هیأت ها را کنسرت نکنیم» اما همه ماجرا این نیست
بشنوید/وقتی که شعر مشیری با صدای اصفهانی رنگ و بوی محرمی پیدا کرد!

نمایشی از «هزارتو»ی انزوا
ناعکاسی عنوان پروژه ای است که سومین مجموعه آن با تصاویر امیرحسین محمد کریمی با عنوان «هزارتو»، عصر روز چهارشنبه در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد. نمایشگاه عکس «هزارتو» تا ۲۴ مردادماه میزبان علاقه مندان است.
پینوکیو و خاله سوسکه را به قهوه خانه بردند!

کتیبه های فارسی عاشورایی در پاکستان
در ادامه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از شناسایی و بررسی کتیبه های عاشورایی در آرامگاه گردیزی در پاکستان آگاهی داد.

تخریب کاشی های مسجد وکیل شیراز
همین طور یک فعال میراث فرهنگی از تخریب و نابودی کاشی های مسجد وکیل شیراز براثر فرسودگی مصالح، تغییرات اقلیمی و بی توجهی در مرمت و حفاظت آگاهی داد.

موزه ها تاسوعا و عاشورا تعطیل اند
طبق دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تمام محلهای تاریخی همچون موزه ها، کاخ موزه ها و محوطه های تاریخی در ایام پنجشنبه و جمعه، پنجم و ششم مردادماه ۱۴۰۲ همزمان با تاسوعا و عاشورا، تعطیل هستند.

نام نویسی اربعین ممکن شد
ثبت نام اربعین درحالی قرار بود از سوم مردادماه شروع شود، که سامانه ثبت نام آن با مشکل فنی مواجه گردید و به صورتی روند نام نویسی را در اولین روز مختل کرد. معاون عتبات سازمان حج و زیارت حالا از رفع اشکال فنی این سامانه آگاهی داده است. بگفته او، متقاضیان می توانند با ورود به سامانه سماح تاریخ سفر و مرز خروج خودرا انتخاب و روند بیمه اربعین را تکمیل کنند. همین طور متقاضیان می توانند برای نام نویسی به دفاتر خدمات زیارتی مراجعه کنند.
در نهایت اینکه باستان شناسان مجموعه ای از ظروف شیشه ای رومی را در میان لاشه های یک کشتی غرق شده کشف کردند.
پیشنهادهایی برای خواندن:
دخترهایی که در خرمشهر می جنگیدند!