نشست خبری جشنواره موسیقی نواحی؛ ایران فرهنگی به میزبانی کرمان رنگ آمیزی می شود

نشست خبری جشنواره موسیقی نواحی؛ ایران فرهنگی به میزبانی کرمان رنگ آمیزی می شود

نشست رسانه ای دست اندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران روز چهارشنبه بیست و یکم مهرماه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نشست خبری دست اندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران که طی روزهای آینده برای چندمین بار به میزبانی کرمان پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، روز چهارشنبه بیست و یکم مهر ماه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ابتدای این جلسه رسانه ای با ابراز خرسندی از برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار داشت: این جشنواره هر سال نقش و تاثیر خودرا برای موسیقی نواحی ایران آشکارتر کرده و همین باعث شده تا اعتبار این رویداد نسبت به سالهای قبل افزایش پیدا کند. این موجب افتخار ماست این رویداد با همه فراز و فرود خود به این درجه از کمال و جایگاه رسیده است به هر حال پس از ماجرای کرونا برگزاری جشنواره مورد تهدید قرار گرفت اما با همت مدیران اجرائی و همراهی هنرمندان و مسئولان چراغ جشنواره خاموش نشد و با وجود همه محدودیت ها شاهد برگزاری مجازی جشنواره بودیم.
وی اضافه کرد: امسال و در دوره چهاردهم با وجود وضعیت بیماری کرونا با همت همه دست اندرکاران جشنواره و عزیزان در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی چه در دوره قبلی و چه در دوره فعالی اهتمام می نماییم میزبان ۱۱۰ هنرمند و عوامل اجرائی جشنواره در کرمان باشیم و امیدوار هستم همچون سالهای قبل بتوانیم میزبان خوبی برای جشنواره چهاردهم باشیم.
گزارش اجرائی آقای مدیرکل و اعلام یک خوشحالی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به خاصیت های استان در برگزاری سیزده دوره جشنواره موسیقی نواحی اشاره کرد: برگزاری جشنواره در طول بیش از یک دهه موجب اجماع چشم گیر اصحاب موسیقی استان کرمان شده و باعث شده تا حوزه موسیقی نواحی با استقبال بیشتری از طرف مخاطبان مواجه شود. ما در زمینه اجرائی سعی کردیم تا در این دوره نیز اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم به سهم خودمان میزبان خوبی برای هنرمندان و مخاطبان باشیم. ما طبق برنامه ریزی که در پنج دوره اخیر داشتیم، شرایطی را برای انجام هماهنگی ها طراحی کردیم که در این چارچوب جلساتی بصورت مجازی و فیزیکی در تهران و کرمان اجرا شد. در این شرایط باتوجه به حضور آقای حسینی معاون سابق هنری وزارت ارشاد تفاهم نامه ای با استانداری کرمان برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره امضا رسید.
علیزاده درباره نکات برگزاری جشنواره چهاردهم هم اظهار داشت: امسال جشنواره موسیقی نواحی ایران در باغ موزه وزیری کرمان برگزار می گردد و خوشبختانه با مرمتی که در آن انجام گرفته می تواند محل مناسبی برای برگزاری رویداد چهاردهم باشد. ما در همین چارچوب سعی کردیم تا در زمینه اجرائی نیز هماهنگی هایی داشته باشیم که در این چارچوب علاوه بر برگزاری جشنواره در زمینه های مجازی برنامه هایی را برای پخش این آثار در صدا و سیما داشته باشیم. ما با دوستان در میراث فرهنگی کرمان هم تعاملاتی داشتیم که بر این اساس می توان گفت شرایط خوبی برای حوزه اجرائی وجود دارد این در حالیست که شهرداری کرمان و دیگر مجموعه های استانی نیز با ما همکاریهای خوبی داشته اند که امیدوار هستم مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنا داریم در سه شهرستان استان کرمان همچون شهر بابک، سیرجان و رفسنجان نیز شرایط برگزاری جشنواره را فراهم نماییم که در صورت توافق ستاد کرونا این اتفاق هم صورت می پذیرد. ما در عین حال یکسری برنامه های دیگری را هم تدارک دیده ایم که شرایطی برای برگزاری نکوداشت درگذشتگان موسیقی نواحی کشور، برگزاری نشست های خبری، برگزاری نمایشگاه عکس داشته باشیم و امیدوار هستم با همراهی و همکاری اصحاب رسانه که همراه بودند بتوانیم شاهد جشنواره خوبی باشیم.
محمدرضا علیزاده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره فقدان توجه به پژوهش های کاربردی همچون در زمینه های مخاطب شناسی توضیح داد: برگزاری نشست های پژوهشی و لطمه شناسی مخاطب موسیقی نواحی یکی از بحث های جدی ماست که دراین زمینه امیدوار هستم برنامه ریزی هایی صورت گیرد و ما در ستاد جشنواره موسیقی نواحی نیز روی آن توجه خواهیم کرد.
رنگ آمیزی در «ایران فرهنگی» با موسیقی نواحی
محمد علی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، هم بعد از صحبت های علیزاده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دوره چهاردهم موسیقی نواحی ایران توضیح داد: ایران در قالب ایران فرهنگی مولد موسیقی های رنگارنگی است که ارتباط بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک و دیگر گونه های موسیقایی دارد. امسال هم سعی شده برای نخستین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» بعنوان شعار جشنواره انتخاب شده تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا نماییم. از طرف دیگر بحث سنت بعنوان هویت اقوام، بحث «اصالت» بعنوان حامی ماندگار ارزش های قوم شناسانه و بحث «غیرایستایی بودن سنت» همچون محورهای اصلی این دوره از جشنواره هستند. شرایطی که همچنان در زمینه آفرینش موسیقی اقوام وجود دارد و می تواند بسیار بالاتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.
وی ضمن معرفی باردیگر هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بیان کرد: امسال به همت انجمن موسیقی ایران توانستیم سامانه ای را پیش بینی نماییم که هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی را هم در فضای مجازی معرفی نماییم. چونکه این بزرگان شناسنامه و هویت ایران فرهنگی هستند. بدین سبب سامانه ما در حد توان مشغول رصد است که تا حالا نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده اند. اما به هر حال اصرار من این است که روند یاد شده حتی پس از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند.
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی افزود: متاسفانه به سبب ماجرای کرونا با محدودیت هایی به جهت مخاطب مواجه هستیم، شرایطی که امسال هم ادامه پیدا کرده و ما برمبنای برنامه ریزی هایی که دراین زمینه انجام گرفته، آثار شرکت کننده را ضبط و پس از ۲۴ ساعت در پلت فرم ها بارگذاری خواهیم کرد. به هر حال سالهاست شاهد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان بعنوان یک ایران کوچک هستیم و این موجب خرسندی که رویداد چهاردهم در یک منطقه مهم از کشور برگزار می گردد.
اجراهای جشنواره چهاردهم چند نفره برگزار می شود
وی اظهار داشت: بنده امسال از چهار گوشه ایران چند پژوهشگر را بعنوان هیات انتخاب جشنواره انتخاب کردم و برمبنای جلسات فشرده ای که در تهران داشتیم توانستیم آثاری را انتخاب نماییم که واقعاً برمبنای معیارهای جشنواره است و اگر امسال موسیقیدانی در جشنواره دعوت نشده معیاری برای کیفیت پایین کارشان نیست. آنچه برای ما مهم بوده کوشش برای یک نگاه رنگ آمیزی شده مبتنی بر محوریت قومیتی و کلید واژه ایران فرهنگی است که امیدوار هستم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در این چارچوب حدود ۷۰ نفر به جشنواره دعوت شده اند تا در رویداد چهاردهم آثارشان را پیش روی مخاطبان قرار دهند. البته روز شنبه اسامی نهایی مشخص می شود و ما هنرمندان را معرفی می نماییم.
مرآتی با قدردانی از مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اداره ارشاد استان کرمان اضافه کرد: اجرای جشنواره هم مبتنی بر اجراهای سه نفره است چون واقعاً برای ما سلامتی هنرمندان بسیار مهم بود. بدین سبب حداکثر ظرفیت سه نفر برای هر اجرا در نظر گرفته شده که هم در برگیرنده تک نوازی و هم گروه نوازی است. این در حالیست که در هر روز ما چهار برنامه داریم که فکر می کنم اجراهای متنوعی هم هستند. در عین حال قدردانی از هنرمندان پیشکسوت در مراسم اختتامیه با شکل و شمایل متفاوت هم یکی دیگر از برنامه های ماست که بطور قطع جای خالی خیلی از هنرمندان در آن حس می شود اما می تواند به سهم خود شرایطی را برای قدردانی هنرمندان پیشکسوت این عرصه فراهم آورد.
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای درباره کارکرد جشنواره در پشتیبانی از هنرمندان موسیقی نواحی اظهار داشت: جشنواره بحث حمایتی ندارد و تلاششان برای تجلی هنر والای موسیقی نواحی است که در حیطه وظایف جشنواره نیست. ما در زمینه های پژوهشی هم توجه بسیار زیادی به موضوعات مهم حوزه موسیقی نواحی داریم که حتما طی روزهای آینده جزئیات آن اعلام می شود.
مرآتی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان و پژوهش های کاربردی در رابطه با موسیقی نواحی و جشنواره ها اظهار داشت: ما تابع ستاد کرونا هستیم و طبیعتاً سلامت بزرگان موسیقی نواحی بسیار برای ما مهم می باشد. بدین سبب شرایط امسال برگزاری جشنواره به شکلی است که ما در دعوت از آنها با محدویت های زیادی مواجه هستیم. از طرف دیگر ما برای این دوره از جشنواره بطور قطع از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت کردیم که شاید تعدادشان محدود باشد اما بطور قطع در حد امکاناتی است که برای ما وجود دارد. در زمینه پژوهش هم مشغول برنامه ریزی برای برگزاری نشست هایی هستم که بطور قطع می تواند بصورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد.
اقدامات حمایتی انجمن موسیقی ایران از پیشکسوتان موسیقی نواحی
علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در این نشست رسانه ای هم ضمن قدردانی از حمایت اصحاب رسانه در پوشش رسانه ای اخبار در رابطه با جشنواره موسیقی نواحی ایران از دست اندرکاران ستاد برگزاری جشنواره در تهران و کرمان قدردانی کرد.
وی درباره نحوه حمایت صندوق اعتباری هنر از پیشکسوتان موسیقی نواحی اظهار داشت: ما بسیاری از بزرگان در زمینه موسیقی نواحی کوشیدیم به صندوق اعتباری هنر معرفی نماییم از طرف دیگر با راه اندازی سامانه بامک نهایت تلاش خودرا انجام می دهیم تا در ایام خوش و ناخوش هنرمندان موسیقی نواحی همراه آنان باشیم. چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان طی روزهای بیست و نهم مهر تا دوم آبان ماه در شهر کرمان انجام می شود.