آیین چهارمین دوره جشنواره عكس پنج و بزرگداشت عباس كیارستمی برگزار شد عکس های سیاه و سفید پرچم دار منتخبان جشنواره عکس پنج

آیین چهارمین دوره جشنواره عكس پنج و بزرگداشت عباس كیارستمی برگزار شد عکس های سیاه و سفید پرچم دار منتخبان جشنواره عکس پنج

پیلانو: مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی و اهدای جوایز جشنواره عکس پنج در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا شد.

به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، عصر امروز پنجشنبه اول تیرماه آیین چهارمین دوره جشنواره عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
این مراسم با پرفورمنسی از اشعار کتاب باد و برگ از عباس کیارستمی شروع شد. خوانش این اشعار از طرف نازنین فراهانی و آرمین دیلم به دو زبان فارسی و ایتالیایی صورت گرفت و با نوایی از ساز ویولن سل از آناهیتا ایزدپارسا همراه شد. در قسمتی از رمپ اصلی موزه هم، نقوشی توسط حمید هادی نژاد -نقاش- بر بومی پنج متری کشیده شد.
اجرای نقش خطوط بر بوم از طرف حمید هادی نژاد با تشویق حاضران همراه شد و در ادامه نیز قرار بر این شد که این بوم به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شود.

در ادامه مراسم، چهارمین دوره جشنواره بین المللی عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی در سالن سینماتک موزه هنر های معاصر شروع شد.
مهدی شادی زاده دبیر جشنواره عکس پنج در این مراسم حاضر شد و ضمن اشاره به زحماتی که برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته شده است اظهار نمود: امیدوار هستم واقعا بتوان بخش فرهنگی بدون حاشیه کار خودرا انجام دهد. از تمام کسانی که در کنار جشنواره ایستادند تشکر می کنم. امیدوار هستم با حمایت هایی که وجود دارد جشنواره راه خودرا ادامه دهد. ما تلاش می نماییم که این جشنواره بدون هیچ حاشیه ای به راه خود ادامه دهد.
امیرحسین صدیق -بازیگر- در این مراسم حاضر شد و اظهار داشت: من در جایگاهی نیستم که در اینجا صحبت کنم اما چون عباس کیارستمی پشت این جشنواره است موجب افتخار من بود که صحبت کنم.
وی اظهار داشت: امروز به این فکر نماییم ما چند نفر خواهیم داشت که آقای کیارستمی بشوند یا شبیه به آقای کیارستمی بودند؛ عزیزانی که گاه هم اینروزها از دست می دهیم. چقدر سختی کشیده شده تا این آدم ها ساخته شوند. چه خوب است که قدر این عزیزان در زمان زنده بودن دانسته شود. آقای کیارستمی به نظر من همچنان زنده هستند، چونکه هنرمند با آثار خود زنده است.
نجفی عکاس، نقاش و مدیر راگادید با حضور در مراسم بیانیه هیات داوران را خواند.
او اظهار نمود: ناکافوجی رئیس هیات داوران نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند. بر همین مبنا من این متن را قرائت خواهم کرد.
وی اظهار داشت: سطح مسابقه امسال بسیار بالا بوده و تصاویر خوبی بودند و انتخاب تصاویر برتر خیلی سخت بود. تصاویر بسیاری هم تک رنگ بودند. این عکس ها یادآور شدند که عکاسی هنر نور، رنگ و سایه است و این از نظر زیبایی شناسی مقوله تفریق است. این اوصاف سیاه و سفید بودن مربوط است به روح زن ژاپنی، بنابراین خیلی از تصاویر منتخب تک رنگ بودند. خیلی از عکس ها اهتمام بر این داشتند که دنیای واقعی را فراواقعی نشان دهند. همین طور در این عکس ها تاثیری از مکاتب سورئالیسم و اکسپرسیونیسم دیده می شد. بسیاری متعجب شدند عکاسان از عکس برای بیان خود بهره برده بودند و نه فقط برای مستندسازی و ثبت کردن. به دنبال این هستند که تصاویر آینده را در سالهای آینده ببینند. خیلی دشوار است که بتوانند برترها را انتخاب کنند اما منتظر کار های بیشتر در سالیان آینده هستند.
او افزود: امسال بیش از ۲۷۰۰ عکس از ایران، ایتالیا، تایلند، فرانسه، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، ژاپن، قسمتی از آمریکای جنوبی و… رسید. این سبب شد که مدت زمان بیشتری از پیش بینی ها اختصاص پیدا کرد. فرق آن این بود که ما آدم های پیش از این ۲۷۰۰ عکس نبودیم و این درس بزرگی بود. یک شانس بود که ۲۷۰۰ عکس را از عکاسان خوبی دیدیم. امسال جایزه دیگری تحت عنوان جایزه نگاه نو به جشنواره عکس پنج افزوده شده است که به نگاه فکر شده عکاسان پرداخته شده است؛ این جایزه نیز امسال اهدا خواهد شد.
در این مراسم همین طور اعلام گردید که در این جشنواره از این به بعد «جایزه گالری گلستان» تحت عنوان لیلی گلستان هم در اهدا خواهد شد.
علی فروغی رئیس دیدنگار که از حمایت کنندگان این جشنواره بود نیز با حضور در این مراسم اظهار نمود: حقیقت این است که از زمان شروع این جشنواره لذت بردم. خیلی از دوستان تصاویر بی نظیری را برای جشنواره ارسال کردند.
او اظهار داشت: مجموعه دیدنگار برای من این چیستی در نظر گرفته می شد که من چه کاره هستم و چه کاری را باید انجام دهم. هدف اصلی ما این است که توانمندی های دوستان را انتشار دهیم اما توانمند کردن افراد هدف ماست. احساس می کنم که ارتباطی بین نسل های هنرمندان ایجاد شود. امیدوار هستم دوستانی که در صنعت عکاسی کار می کنند دغدغه ما را احساس کنند. من احساس می کنم اقتصاد هنر بسیار اهمیت دارد و مهمست که فعالان با این مورد آشنا باشند.
در دقایق پایانی، جوایز این مراسم از طرف مهدی شادی زاده، نیکی کریمی، علی فروغی، امیرحسین صدیق، علیرضا شادی زاده، سیاهقلم و خسروپناه، عادل هرویان، عبادرضا اسلامی کولایی و… اهدا شد.
نگاه نو که به نگاه خلاقانه عکاسان اشاره می کند، جایزه جدیدی است که به این جشنواره اضافه شده است و سعید رضوانیان برنده این جایزه شد. او برنده دور دوم از این جشنواره نیز بوده است. یک عکاس ژاپنی به نام چیهارو هاری نیز از برنده های جایزه نگاه نو بود.
در ادامه نیز جایزه نفر اول عکاسی به فاطمه روحانی از ایران اهدا شد. برنده دیگری به نام «سرکان کولاک» از کشور ترکیه نیز جایزه نفر اول عکاسی را کسب نمود.
جایزه نفر اول ویدیو آرت نیز به سجاد دادپور اهدا شد. جایزه لیلی گلستان نیز از طرف نیکی کریمی به مهدی عباسی اهدا شد.
خسروپناه از طرف مجتمع فنی در این مراسم حاضر شده بود. او مدیر دپارتمان هنر سینمای مجتمع فنی تهران است.
او نیز با حضور در این مراسم جایزه مجتمع فنی تهران را اهدا کرد. علیرضا کانجی نیز که از اساتید این مجموعه و داوران عکس پنج است در این مراسم حضور داشت.
جایزه مجتمع فنی تهران به یوسف نوریان اهدا شد.