معاون صنایع دستی ضرغامی: صنایع دستی یک صنعت فانتزی بوده است

معاون صنایع دستی ضرغامی: صنایع دستی یک صنعت فانتزی بوده است

به گزارش پیلانو، معاون صنایع دستی با اعتقاد بر این که صنایع دستی بوسیله تولید به اشتغال کمک می نماید، اشاره کرد: صنایع دستی خانواده محور است و سن و سال ندارد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در مراسمی که بامداد شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ در محل سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، اجرای پروژه ای جدید در عرصه صنایع دستی بصورت رسمی اعلام گردید.
گفته شده است که در فاز اول این پروژه، برای ۲۰۰۰ هنرمند در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام اشتغال ایجاد خواهد شد.
مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه اظهار داشت: صنایع دستی تولید می کند و بوسیله تولید به اشتغال کمک می نماید و این اقتصاد هویت بنیان نقش مهمی در تولید اشتغال دارد در صورتیکه در بعضی از صنایع با تولید موجب از میان رفتن اشتغال شده اند.
او افزود: ما نزدیک به ۳۰۰ محصول داریم و حوزه های اقلیمی ما مزیت های رقابتی خاصی دارند و ظرفیتهای فراوانی برای حوزه زنجیره تولید تا فروش وجود دارد که باتوجه به این ظرفیت ها می توان در عرصه اشتغال کارهای بسیار زیادی انجام داد گو اینکه صنایع دستی خانواده محور است و سن و سال ندارد.
جلالی در ادامه اظهار داشت: در سالهای اخیر به صنایع دستی نگاه خوبی نشده و هیچ گاه نگاه به این حوزه به عنوان یک زنجیره ارزش آفرین نبوده است؛ درحالی که لطمه شناسی این حوزه و توجه به ظرفیتهای صنایع دستی می تواند به ایجاد اشتغال کمک نماید. ما نیار به بازوهای اجرائی داریم تا در عرصه اشتغال به ما کمک کنند و چه بازوی کمکی بهتر از بنیاد علوی می توان پیدا کرد. باتوجه به سیاست های مهندس ضرغامی نسبت به کاهش تصدی گری، استفاده از ظرفیتهای نهادهایی مثل بنیاد علوی می تواند به ایجاد چرخه سودآوری و اشتغال برای حوزه صنایع دستی کمک نماید.
او اظهار داشت: ایجاد اشتغال مولد می تواند به ایجاد ایمان و امید در جامعه که از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است کمک نماید.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در اجرای این پروژه تمرکز بر بافته های داری است که دارای ظرفیتهای فراوانی است. صنایع دستی یک صنعت فانتزی بوده و برای برگرداندن این صنعت به جایگاه اصلی آن نیازمند تلاش همه جانبه و همکاری نهادهای مختلف هستیم.
او در بخش دیگری از صحبت های خود به بوم گردی ها اشاره نمود و اضافه کرد: بوم گردی ها یک ظرفیت بسیار مناسب برای معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی است. ما سه هزار واحد بوم گردی داریم که توجه به این واحدها می تواند به عرضه هرچه بهتر صنایع دستی کمک نماید.
جلالی اشاره کرد: باید توجه داشته باشیم که صنایع دستی در حقیقت یک صنعت سبز و دوستدار محیط زیست است و نیازمند همکاری همه دستگاهها است تا شاهد رونق هرچه بهتر و بیشتر باشد.
وحید خاوه ای مدیرعامل بنیاد علوی نیز در این مراسم اظهار داشت: در بنیاد علوی یک ماموریت اصلی داریم و آن هم توانمندسازی در عرصه اشتغال است که در این زمینه اولویت ما مناطق محروم است. دو برنامه اصلی داریم که یکی مسکن محرومان و دومی موضوع اشتغال با هدف ایجاد درآمد پایدار می باشد که با هدف جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ به انجام می رسد.
او اضافه کرد: بنای بنیاد علوی درباره ی مشاغل خرد و خانگی است چونکه مقرر است به تک تک افراد خدمات ارائه دهیم. یکی از حوزه های مهم در ایجاد مشاغل خرد، حوزه صنایع دستی است و یکی از مسائلی که باید در این زمینه باید به آن توجه کرد نگهداری و توسعه رشته های صنایع دستی است. یکی از اقدامات مهم در عرصه صنایع دستی نوسازی صنایع دستی است بدین جهت بنیاد علوی برای این مساله اعلام آمادگی می کند و آماده حمایت و پشتیبانی از این طرح هستیم.
خاوه ای افزود: صنایع دستی از نسل گذشته به نسل جدید رسیده است ما موظف هستیم ضمن حفظ این صنعت هویت بنیان در عرصه اشتغال و توسعه رشته های صنایع دستی کمک نماییم.

محمدحسین عسکرپور مدیرکل دفتر پشتیبانی از تولید صنایع دستی نیز در این جلسه اظهار داشت: ایجاد اشتغال برای ۲ هزار نفر در استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام و سیستان و بلوچستان از اهداف این طرح است البته ظرفیت ایجاد اشتغال در عرصه صنایع دستی بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.
فرزاد اوجانی مدیرکل دفتر پشتیبانی از صادرات صنایع دستی نیز در این جلسه اظهار داشت: با اجرای این پروژه، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در عرصه صنایع دستی رونق می گیرد با اینحال یک نکته مهم در اجرای این پروژه توجه به تامین مواد اولیه است و شرکت مجری این طرح باید نسبت به تامین مواد اولیه توجه ویژه ای داشته باشد.
او اضافه کرد: در عرصه صادرات و تجاری استانهای مختلف کشور همچون خراسان رضوی دارای ظرفیتهای فراوانی است که یکی از آنها سوغات زیارت است. ما در این زمینه با بنیاد علوی آمادگی کامل برای همکاری داریم.
ویدا توحدی مدیرکل دفتر پشتیبانی از آموزش و ترویج نیز در این جلسه اظهار داشت: توجه به آموزش در هر حوزه اهمیت دارد و در اجرای این پروژه به طور قطع آموزش نقش مهمی در اجرای بهتر آن دارد بدین جهت تمرکز بر روی آموزش در عرصه اشتغال اهمیت فراوانی دارد.
در این جلسه همین طور سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، هادی شاه وردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی و مدیران بنیاد علوی به بیان و ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

منبع: