علی مغازه ای خبر داد؛ هدیه اهالی موسیقی در نخستین سالگرد درگذشت هوشنگ ابتهاج

علی مغازه ای خبر داد؛ هدیه اهالی موسیقی در نخستین سالگرد درگذشت هوشنگ ابتهاج

پیلانو: همزمان با اولین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج ۲ قطعه موسیقی در قالب ۲ نماهنگ و یک دکلمه اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی پروژه، بمناسبت فرا رسیدن اولین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) ۲ قطعه موسیقی در چارچوب ۲ نماهنگ و یک دکلمه در خانه ارغوان اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«پاییز» برپایه یکی از غزل های کتاب «سیاه مشق» به آهنگسازی پویان نظیفی و «شبگیر» بر مبنای یکی از غزل های کتاب «تاسیان» به آهنگسازی و تنظیم مصطفی خطیب عنوان ۲ اثری هستند که به طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی مغازه ای از پژوهشگران موسیقی کشورمان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته اند.
علی مغازه ای در رابطه با جزئیات این پروژه توضیح داد: کاوه کلهرنیا نوازنده عود، محمد اطهری نوازنده کمانچه، فرشید شکری نوازنده تمبک، بندیر و دف، ایمان خاکساری نوازنده سنتور، محمود صالحی خواننده، پویان نظیفی نوازنده تار و بم تار آهنگساز تصنیف «پاییز» و مصطفی خطیب نوازنده تار و بم تار و آهنگساز قطعه «شبگیر» را می سازند.
وی در ارتباط با خصوصیت ها و چگونگی ساخت و تولید این قطعات اظهار داشت: سال قبل ۲ دوست هنرمندم که متاثر از درگذشت سایه بودند، هر یک جداگانه از عزم خود برای ساختن یک تصنیف روی اشعار سایه با من صحبت کردند. پس از گپ و گفتی جدی و با تشویق و اصرار من هر دوی این دوستان ساخت و تکمیل و تنظیم کارشان را با جدیت شروع کردند. بعد از آنکه اجرای اولیه ۲ قطعه را از این ۲ دوست عزیزم شنیدم، طرح و ایده ای در ذهنم به گردش درآمد. ایده بر این اساس بود که خوب است این ۲ تصنیف یا ۲ قطعه را بمناسبت نخستین شب سالگرد سایه اجرا نماییم و این کار را به یک رسم و آیین سالانه بدل نماییم. یعنی بتوانیم هر سال چنین کارهایی را تولید و در کنار مزار سایه یا در نقطه ای دیگر به شکل اجراهای زنده به علاقه مندان ارائه نماییم. این گونه شد که با همکاری و همفکری، گروه را تشکیل دادیم. قطعات با دقت توسط آهنگسازان تنظیم شدند و تمرین های فشرده و همدلانه و عاشقانه بچه های گروه شروع شد.
این پژوهشگر موسیقی ایرانی افزود: اوایل خرداد بود که با یلدا ابتهاج فرزند مرحوم هوشنگ ابتهاج در ارتباط با چگونگی برگزاری مراسم سالگرد صحبت می کردیم، من این طرح را بعنوان یک حرکت هنری و فرهنگی جدی با او در بین گذاشتم و یلدا هم که همیشه شیفته کارهای هنری و بخصوص انجام کارهای موسیقی توسط جوانان است، از این طرح و ایده بسیار استقبال کرد. همان اوایل ورودش به ایران در منزل من قراری با دوستان گذاشتیم تا چارچوب اصلی آثار را به اتفاق بشنویم و ببینیم. در همان جلسه او هم از کارها و هم از اصل ایده کاملا راضی بود طوری که رفته رفته گویی خودش هم عضوی از گروه شد. یک روز در جاده و در راه بازگشت از یک سفر بودیم، پس از تماسی که با دوستان گروه برای پی گیری و اطلاع از پیشرفت تمرین ها داشتم، به من اظهار داشت که دیدن این شور و شوق تمرین در بچه ها من را به یاد دوران فعالیت گروههای شیدا و عارف و دوران چاووش می اندازد و من هم فوراً برای دلگرم کردن گروه همین حرف را در حین تمرین به بچه ها منعکس کردم.

وی ضمن عرضه توضیحانی در رابطه با اجرا و تولید این ۲ نماهنگ که با حمایت یک مجموعه صنعتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، اظهار داشت: باورمان اینست که اجرا و ضبط این ۲ اثر آن هم با این کیفیت یک اتفاق مهم تاریخی است چون که خانه ای که بیشتر بزرگان موسیقی و ادبیات ایران و فرهنگ و تاریخ ایران در آن آمد و شد داشتند، به مدت چهار دهه هیچ اثری از آن لحظات و دقایق و احوالات را به خود ندیده بود و امروز این گروه موسیقی و این جمع توانست بار دیگر طنین انداز موسیقی و شعر و ادبیات در خانه ارغوان سایه شوند. حالتی که یادآور عشق و شور و شوق هنرمندان برجسته موسیقی ایران در آن دوره بود.
مغازه ای در قسمت دیگری از صحبت های خود بیان نمود: امیدوارم بتوانیم این ۲ قطعه را همراه با چند تصنیف و قطعه دیگر روی اشعار استاد ابتهاج در شکل آلبوم تولید و منتشر نماییم و مهمتر این که آرزومندم فعالیت این گروه بتواند با نام گروه موسیقی «سایه» ادامه داشته باشد و این هنرمندان بتوانند در کنار هم با در نظر داشتن احوال و نیاز جامعه در سطح حرفه ای و با رعایت استانداردها و کیفیت مطلوب زیبایی شناسانه موسیقی ایرانی به تولید آثار بیشتری بپردازند. همینطور امیدواریم بتوانیم این حرکت را در سالهای آینده به یک برنامه فرهنگی- هنری ثابت سالانه تبدیل نماییم تا هر ساله کارهایی از این دست توسط هنرمندان سرتاسر ایران باکیفیت بالا تولید و ارائه شوند چون که جای خالی چنین برنامه هایی در سطح ملی بسیار نمایان است و آشکارا می بینیم تولید کارهای هنری مستقل روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و تراز تولید آثار موسیقی بسیار پایین آمده است.
این پژوهشگر موسیقی نواحی اظهار داشت: نکته بسیار پراهمیتی که لازم است گفته شود، یاری و حضور پرارزش و معنادار یلدا ابتهاج در کنارمان بود. بی گمان بچه های گروه بعد از حضور او در بعضی جلسات تمرین با انرژی بیشتر و دلگرمی افزون تری کار را ادامه دادند و شک ندارم که اگر وی در کنار این جمع نبود این کارها با این کیفیت و در این زمان کوتاه به سر انجام نمی رسید. در قسمت تولید ویدئوهای این اجراها در کنار من، هنرمندانی چون عباس حسین زاده به همراه تیم خود فیلمبرداری قطعات و رضا فرهادی صدابرداری زنده و میکس و مسترینگ کارها را برعهده داشتند که کیفیت کارشان محصول سال ها رفاقت و نگاه فرهنگی و هنری عمیقشان است و من همیشه قدردانشان هستم.

منبع: