در گزارش پیلانو مطرح شد؛ روایت آن پنج نفر از جنگ

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ روایت آن پنج نفر از جنگ

به گزارش پیلانو، مدیر خانه عکاسان ایران توضیحاتی در رابطه با نمایشگاه عکس آن پنج نفر و روایت های عکاسان آن از جنگ تحمیلی، وقایع انقلاب و جنگ بوسنی که همگی گفتمان انقلاب اسلامی دارند، ارائه نمود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» که شامل تصاویری از وقایع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تا جنگ بوسنی است، امروز دوشنبه اول مردادماه در سالگرد آزادسازی خرمشهر در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران افتتاح می گردد.
سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در رابطه با نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» همان گونه که از عنوانش برمی آید روایت پنج عکاس از وقایع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی عراق ضد ایران و جنگ بوسنی است که در زمان ثبت کردن این آثار جوان بوده اند. آثار نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» را شهید محسن چوبدار، شهید ابراهیم اصغرزاده، مرحوم قربان خلیلی، مرحومه مریم کاظم زاده و بهرام محمدی فرد عکاسی کرده اند.
وی بیان نمود: در افتتاحیه نمایشگاه، از کتاب عکس بهرام محمدی فرد هم رونمایی خواهد شد و همینطور مراسمی برای بزرگداشت نخستین سالگرد درگذشت مریم کاظم زاده هم خواهیم داشت.
جذابیت ویژه یک نمایشگاه عکس
باقری در رابطه با خصوصیت تصاویر به نمایش درآمده در این نمایشگاه و این که به چه مقطعی از وقایع می پردازد، توضیح داد: عکس ها هم به وقایع جنگ می پردازند هم در دل جنگ هستند؛ همچنان که خصوصیت خاص آنها، نگاه متفاوت عکاسان در عکس ها دیده می شود و گفتمان مقاومت از آغاز انقلاب اسلامی که در چارچوب یک تفکر با همگان همراه بوده است، در این نمایشگاه احساس می شود.
وی تاکید کرد: آثار این نمایشگاه صرفا به جنگ نمی پردازد و نخستین بار است که به گفتمان انقلاب اسلامی به صورت تألیفی پرداخته شده است و وقایع از لحاظ زمانی و مکانی متفاوت هستند اما همگی با یک گفتمان پرداخته شده اند و همین نکته جذابیت خاص نمایشگاه «آن پنج نفر» است. در واقع این نمایشگاه، آثاری ترکیبی دارد و تصاویری که کمتر کنار هم دیده شده اند و در کنار هم معنای وسیع تری پیدا می کنند.

وی در مورد ایده اولیه برگزاری این نمایشگاه بیان نمود: در ابتدا قرار بود این نمایشگاه را در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار نماییم اما با عنایت به رونمایی کتاب عکس آقای محمدی فرد و برگزاری سالگرد خانم کاظم زاده و این که بخشی از عکس ها با خرمشهر ارتباط دارد، تصمیم گرفتیم به مناسبت آزادسازی خرمشهر برگزارش نماییم.
مدیر خانه عکاسان ایران همینطور به فروش برخی از آثار نمایشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: حدود ۱۰۰ فریم عکس در نمایشگاه «آن پنج نفر» به نمایش در می آید اما حدود ۳۰ عکس که قابلیت فروش داشتند، برای فروش گذاشته شده است و رنج قیمتی آثار هم از ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. قطع تابلوها در نمایشگاه بر مبنای طراحی نمایشگاه در نظر گرفته شده است اما تصاویری که به فروش می رسند در قطع ۱۰۰ در ۷۰ است که روی کاغذ با ماندگاری ۷۰ سال چاپ می شود و قاب شیشه ای خواهد داشت.
به این عکس ها میتوان نگاه گنجینه ای داشت
وی در پاسخ به این که معمولا در نمایشگاه های خانه عکاسان، فروش صورت نمی گیرد، در این مورد اظهار داشت: چرا قبلاً هم به صورت محدود در نمایشگاه هایمان فروش داشته ایم، البته با عنایت به این که در نمایشگاه های ما به طور عمده تصاویر عکاسان جوان و نمایشگاه های موضوعی به نمایش در می آید، شاید هنوز نمی توان به آنها نگاه فروش داشت و به زمان نیاز دارد که ارزش خویش را پیدا کنند. اما در نمایشگاه «آن پنج نفر» عکاسان پیشکسوت و مرحوم و شهید داریم و عکس ها در ارتباط با مبحث و دوره ای است که میتوان به آنها نگاه گنجینه ای داشت.
باقری در انتها در رابطه با عکس پوستر نمایشگاه و برنامه های دیگر خانه عکاسان برای سوم خرداد بیان نمود: عکسی که برای پوستر نمایشگاه انتخاب شده است، از تصاویر بهرام محمدی فرد است. مقرر است عکسی که من از عکس آقای سعید صادقی بازسازی کردم، در موزه ملی دفاع مقدس خرمشهر در روز سوم خرداد ماه رونمایی شود.
نمایشگاه «آن پنج نفر» از سه شنبه ۲ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ایام شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در ایام پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ الی ۱۹ در گالری خانه عکاسان ایران، واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان چشمان علاقه مندان است.