رونمایی از ریسه های عشق در مهر؛ تمرین موسیقایی برای بامداد ظهور

رونمایی از ریسه های عشق در مهر؛ تمرین موسیقایی برای بامداد ظهور

پیلانو: دست اندرکاران مرکز سرود نهضت ضمن اعلام رسمی تاسیس این نهاد موسیقایی ذیل کارهای سازمان تبلیغات اسلامی از یک نماهنگ ویژه ولادت حضرت مهدی (عج) نیز رونمایی کردند.
دریافت 44 MB
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نماهنگ سرود «ریسه های عشق» با شعری از قاسم صرافان محصول جدید مرکز هنری رسانه ای «نهضت» در آستانه فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج) در خبرگزاری مهر رونمایی گردید.
توجه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی به موضوع سرود در سال ۱۴۰۲
حسین صیامی مدیر باشگاه سرود نهضت در ابتدای این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی کارهای مرکز سرود «نهضت» اظهار داشت: باشگاه سرود نهضت حدودا دو ماه است که مراحل مقدماتی تاسیس خودرا آغاز کرد ه است. خوشبختانه ظرفیت عجیبی در زمینه سرود وجود داشته است که ما از بدو تاسیس مرکز نهضت سعی کردیم کارهایی را دراین زمینه داشته باشیم. البته تا به امروز نهادهای زیادی هستند که در زمینه سرود فعالیت می نمایند اما می دانیم که خیلی از آنها تمرکز لازم را دراین زمینه ندارند. بدین سبب ما تصمیم داریم در امتداد خدمت رسانی به گروههای سرود که فقط هم مالی نیست در زمینه خدمات آموزشی و رفاهی نیز حمایت هایی را به گروههای سرود ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: یکی از مقولات مهمی که در باشگاه سرود نهضت تصمیم به اجرای آن داریم، پشتیبانی از گروههای سرود با بهره گیری از ظرفیت های سازمان تبلیغات اسلامی با نگاهی متفاوت می باشد. همین سه گانه تولیدی ما که به مناسبت نیمه شعبان تولید شده، فرآیندی بود که به اتکا به ضعف های دوره های پیشین در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. آنچه از این سه قطعه درباره ی نیمه شعبان تولید شده در حقیقت پر کردن جای خالی کمبودهایی بوده که د راین حوزه احساس می شود.

رویکردهای مرکز سرود نهضت در موسیقی چیست؟
مدیر باشگاه سرود نهضت درباره ی محوریت موضوعی سرودهای تولید شده اخیر که به مناسبت نیمه شعبان پیش روی مخاطبات قرار گرفته توضیح داد: یکی رویکرد های در رابطه با این تولیدات بحث «احیای نیمه شعبان» است که به اعتقاد ما تمرینی برای رسیدن به بامداد ظهور با شب زنده داری است. یکی دیگر از لطمه شناسی هایی که ما در مرکز سرود نهضت انجام دادیم، دوری از تولید آثاری است که عمدتا روی محور غم تولید می شود. گرچه فراغ امام زمان برای ما دربرگیرنده غم و حزن و اندوه است اما انتظار فرج نگاهی فرح بخش است که باید در آثار موسیقایی نیز مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس حوزه سرود افزود: نکته دیگری که از مهم ترین اولویت های ما در مرکز سرود «نهضت» شمرده می شود، توجه به توانمندی ها و استعدادهای موجود در شهرستان ها است موضوعی که متاسفانه طی سالهای اخیر نسبت به آن کم توجهی های انجام شده و می بایست برای برون رفت از نقطه ضعف کارهایی را انجام داد البته در همین چند وقت اثری به نام «یوسف زمان» با شعری از قاسم صرافان را در منطقه لارستان فیلمبرداری کردیم که برای ما دربرگیرنده ظرفیت های بسیار ارزشمندی از شهرهای مختلف کشور بود. فرآیندی که تصمیم داریم حتما آنرا در آینده ادامه دهیم. یکی دیگری از رویکرد های ما توجه به تولید آثاری در زمینه خردسال و کودک است. ما در همین زمینه اثری به نام «جشن آقا» را به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) تولید کردیم که با همراهی گروه سرودی از ورامین مشتمل بر حضور هنرمندان کودک با حال و هوایی فرح بخش و شاد پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

کارهای انجام نشده زیادی در سرود داریم
مدیر باشگاه سرود نهضت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کارکردهای موثر حوزه سرود اشاره کرد: ما یکسری فرهنگ ها و خرده فرهنگ های بومی داریم که احیای آن می توان در جمع خوانی تبلور پیدا کرد. این مساله را می توان در جشنواره ها و تولیدات موسیقایی روی آن متمرکز بود. من بر این باورم که کارهای بسیاری درباره ی سرود داریم که هنوز اجرا نشدند. این نیاز مستلزم کوشش های زیادی است که باید روی آن توجه بیشتری داشته باشیم.
صیامی در بخش دیگری از این جلسه خبری بود که ضمن تاکید بر ارتقای سطح کیفی و محتوای سرودهای تولید شده در کشورمان اظهار داشت: روندی که حالا در زمینه سرود وجود دارد و می تواند در وضعیت کارشناسانه تر و پژوهشگرانه تری مورد توجه قرار گیرد، تمرکز و دقت بیشتر روی دو موضوع «شعر» و «موسیقی» است که یک جاهایی از دست می رود، ما نمونه های فراوانی دراین زمینه داریم که خیلی هم شنیده شده اند اما بسیاری شان گرفتار دوگانگی زبانی است. طبیعتاً وظیفه ما در این خلاء همین است که بتواند چنین ظرفیت هایی را به هم پیوند بزند. خوشبختانه ما در سال ۱۴۰۱ شاهد تاسیس دو نهاد در زمینه سرود کشور بودیم که می تواند دربرگیرنده اتفاقات مبارکی در زمینه سرود باشد. به هر ترتیب تشکیل بخشی با عنوان سرود در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و تاسیس «مرکز سرود نهضت» می تواند مسیری برای بهبود وضع موجود برای ایجاد پیوند میان جامعه ادبی و هنری کشور و فضای سرود کشور تلقی شود. این در حالیست که توجه به موضوع نشر هم موضوع مهمی است که می بایست بیش از اینها مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. کما این که حالا ما آثار خوبی را داریم اما چون انتشار آنها با عیب و ایراد مواجه بوده نتوانسته بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

محدودیت سنی در سرود، مارکتینگ جهانی و چند داستان دیگر
وی که در جریان برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر یکی از مدیران اجرائی بخش سرود این رویداد ملی بود، در ادامه این جلسه خبری بود که به موضوع محدودیت های سنی در گروههای سرود و حضور اینگونه موسیقایی در ایران برای حضور در رویدادها و تولیدات و مارکتینگ جهانی بیان کرد: گروه سرود بدون تردید دربرگیرنده محدودیت سنی نیست کما این که در همین جشنواره موسیقی فجر امسال دیدید که چه در جریان برگزاری بخش سرود و چه در مراسم اختتامیه از گروه ها سرودی استفاده شده که هنرمندانش در رده سنی بزرگسال قرار داشتند. در زمینه بین الملل هم باید بگویم که مسئله «جمع خوانی» حالا چه در کشورهای عربی و چه در کشورهای دیگر تبدیل به یک مسئله موسیقایی حل شده است. بدین سبب ما هم باید به این سمت و سو کارها را هدایت نماییم که بتواند در مارکتینگ جهانی موسیقی حضور موثری داشته باشد.
مدیر باشگاه سرود نهضت اضافه کرد: ما باید اصل این مساله را بپذیریم که در زمینه سرود کارهای قوی تولید شده اند اما همین گروههای سرود با جریان اصلی موسیقی در کشور فاصله دارند. کیفیتی که ابتدا در زمینه محله محور و در نهایت استانی خلاصه شده است. بدین سبب داشتن یک نگاه ملی به مقوله سرود و پر کردن خلاءهای موجود در این میان با بهره گیری از آموزه های علمی حوزه موسیقی خصوصاً حوزه موسیقی کرال می تواند راه ورود سرود به مارکتینگ جهانی حوزه موسیقی را باز کند. ما حالا می توانیم در یکسری حوزه ها با گروههای کُر جوان و نوجوان منطقه ارتباط های فرهنگی را ایجاد نماییم و در همین موضوع «منجی» به تولید کارهایی بپردازیم که می تواند یک اثر را تبدیل به پروژه ای بین المللی کند.

می دانیم هم شکست می خوریم و هم پیروز می شویم!
صیامی درباره ی نقش سرود و برگزاری بخش سرود جشنواره موسیقی فجر در آینده این پروسه توضیح داد: یکی از اتفاقات خوبی که افتاده تاسیس دفتر سرود در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به نظرم می تواند سرود را وارد پروسه بازاریابی و نظام اقتصادی و حرفه ای سرود کند. حضور سرود در جشنواره موسیقی فجر این کمک را خواهدنمود که معایب موجود در زمینه سرود که واقعاً بخش جدایی ناپذیر از موسیقی است، برطرف شد. بعد دیگری که در این عرصه می تواند مورد توجه قرار گیرد. ایجاد حرکت اجتماعی در بین مردم بواسطه سرود است. ظرفیتی که باید از آن استفاده نمود. این مهم ترین گامی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد و ما تلاش می نماییم در دفتر موسیقی مرکز هنری رسانه ای نهضت آنرا ادامه دهیم. این یک نگاه مهمست که می دانم شدنی است.
حسین صیامی: می دانیم در یک جایی شکست می خوریم و در یک جایی هم پیروز خواهیم بود. اما اصل موضوع این که همیشه دنبال این هستیم تا پیوند درستی بین موسیقی کرال و سرود ایجاد نماییم که نتیجه اش برداشت یک محصول هنری باکیفیت باشد وی در بخش دیگری از این جلسه رسانه ای بود که با تأکید بر شناسایی نقطه ضعف ها در زمینه سرود اظهار داشت: من در این سال ها فعالیت زیادی برای سرود انجام داده ام و باید بگویم که یکی از نقطه ضعف های ما در این عرصه مهم خلاء ارتباط و بسته بودن فضای موجود است. فضایی که باید آنرا شکست و به سراغ آدم ها و هنرمندانی رفت که در زمینه موسیقی کارشناس هستند و می تواند کمک موثری برای ارتقا سرود کنند. بدین سبب آنچه ما در مرکز سرود نهضت روی آن تاکید داریم اصلاً و ابداً مبتنی بر گذشته نیست. البته که همه این حرف ها در حد صحبت است و می دانیم در یک جایی شکست می خوریم و در یک جایی هم پیروز خواهیم بود.
صیامی اضافه کرد: اما اصل موضوع این که همیشه دنبال این هستیم تا پیوند درستی بین موسیقی کرال و سرود ایجاد نماییم که نتیجه اش برداشت یک محصول هنری باکیفیت باشد که می تواند در مناسبت ها و موضوعات مختلف مورد استفاده موثر قرار گیرد. ما موظفیم که خلاءها را شناسایی نماییم و با اتکا به ظرفیت ها کارهای مهمی انجام دهیم. بطور قطع دراین زمینه هم باید هم افزایی همه نهادهای در رابطه با سرود وجود داشته باشد و اگر بتوانیم فضای رقابتی را به فضای رفاقتی تبدیل نماییم. مطمئنم اتفاقات خوبی می افتد.

لطفاً به این نکات خیلی مهم توجه کنید…
محمدرضا میراحمدی مسئول حوزه ریاست مرکز هنری رسانه ای نهضت هم در مراسم رونمایی از نماهنگ «ریسه های عشق» بیان کرد: آنچه که در مرکز هنری رسانه ای نهضت بدنبال آن هستیم توجه به ظرفیت های سراسر کشور است که بتوانیم بر طبق یک نکته سنجی درست شاهد رشدی در گروههای سرود تهران و شهرهای دیگر در ارتقای هنر انقلاب است. نکته مهم تری که می تواند در این جهت مورد توجه قرار گیرد، بحث ارزیابی است که ما در کنار این تولیدات می بایست ارزیابی درستی داشته باشیم. شرایطی که باید در زمینه سازماندهی گروههای سرود بسیار مورد توجه است و امیدوار هستم در مرکز نهضت آنرا ادامه بدهیم.
وی درباره ی تعامل مرکز سرود «نهضت» برای پخش این آثار موسیقایی در شبکه های مختلف سازمان صدا و سیما اظهار داشت: در زمینه پخش با همه شبکه های صداوسیما رابطه خوبی با مرکز هنری رسانه ای نهضت وجود دارد بدین سبب ما مشکل چندانی برای عرضه در شبکه های مختلف تلویزیونی نداریم. اما آنچه مورد اهمیت است بحث حضور در فضای مجازی است که امیدوار هستم بتوانیم دراین زمینه به توفیقاتی برسیم.

تشکیل یک گروه سرود در محله هرندی و سند تحول آموزش کشور
نوید محمدی سرپرست گروه سرود کانون محمدیه که طی سالهای قبل با همراهی برخی از نوجوانان محله دروازه غار تهران نماهنگ های مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داده نیز در این جلسه خبری با اشاره به تعدادی از فعالیت کانون طی ماه های گذشته و مشارکتشان در تولید نماهنگ «ریسه های عاشقی» اظهار داشت: مجموعه کانون محمدیه از سال ۹۴ تاسیس شد و در سال ۹۶ کارهای خودرا رسماً شروع کرد. این مرکز نهایت تلاش خودرا انجام داده که راستان سند تحول آموزش کشور فعالیت خودرا ادامه دهد. این پروسه ادامه پیدا کرد تا این که ما در سال ۱۴۰۰ موفق به تشکیل گروه سرودی در این مجموعه شدیم. شرایطی که موجب شد در مراسم و آیین های مختلفی حضور جدی داشته و در خیلی از آنها نیز مقام کسب کند.
وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی کارهای آموزشی کانون محمدیه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ که کار سرود را شروع کردیم ابتدا یکی دو اثر را تولید کردیم اما امروز شاهد تولید و پخش ۲۲ اثر صوتی و تصویری بود که خیلی از آنها هم در زمینه های مذهبی و هم در زمینه های اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. در این پروسه توجه به بحث توانمند سازی و استقلال محتوایی مهم ترین رویکرد ما بود که دراین زمینه موفق شدیم بغیر از آثاری که برای چندمین بار مورد استفاده قرار می گیرد. کارهای مستقلی را هم تولید نماییم. استعدادیابی و آموزش تخصص حوزه سرود یکی از اهداف مهم ما در کانون محمدیه است که همین دربرگیرنده هزینه های زیادی است. اما ما سعی کردیم تا در این پروسه از همین بچه ها هم آهنگساز بسازیم، همه شاعر و هم خواننده. حتی مربی فنی بچه ها که حالا به اعضای گروه آموزش می دهد خود از هنرجویان موسیقی بود که در همین کانون ها وارد مقوله آموزش شدند.

حال بسیاری از بچه های دروازه غار تهران خوب شد
محمدی اشاره کرد: یکی از حلقه های مفقوده حوزه سرود مفاهیم تربیتی این حوزه است که باید روی آن توجه ویژه ای داشته باشیم. در این دوران نماهنگ ها و سرودهای تولید شده که اصلاً مفاهیم تربیتی و آموزشی سرود را فراموش کرده اند. اینها نکاتی است که باید روی آن دقت نماییم. ما باید مخاطبان را بشناسیم و برمبنای آن کارها را تولید نماییم. در کنار چنین فرآیندی توجه به انتخاب موضوع هم امری لازم و ضرورت دارد. سرود یکی از مولفه های مهم حل مشکلات اجتماعی است که به اعتقاد من باید بیش از اینها روی آن توجه کرد. اگر این ابزارها را کنار هم قرار بدهیم بطور قطع اتفاقات خوبی در عرصه سرود می افتد. در کنار موضوع نشر و تولید و محتوا می توانیم به موضوع نیازسنجی هم توجه بیشتری داشته باشیم.
محمدعلی هوشیار یکی از هنرمندان نوجوان عضو کانون «محمدیه» هم در این جلسه خبری اظهار داشت: من و بچه محل هایم در محله دروازه غار تهران، کانون محمدیه را از سال ۹۵ می شناسم و در طول این مدت که در محله هرندی که زندگی می کردیم. ما بعد از تشکیل کانون شاهد تغییر و تحول زیادی در محله بودیم که برای من و خانواده بسیار باارزش بود. با پیشرفت کانون گروه سرود هم تشکیل شد. البته در ابتدا آنچه ارائه می دادیم بیشتر جنبه بازی و شادی آفرینی داشت اما هرچه جلوتر رفتیم دیدیم کار برای ما بسیار جدی شد. تمرین ها و فضای موسیقایی که در آن به کسب تجربه می پرداختیم آن قدر روی ما تاثیر داشت که بطور قطع می تواند در آینده می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. حتی خیلی از تک خوان ها و اعضای گروه حالا تصمیم گرفته اند به تحصیل در رشته موسیقی بپردازند. نکته ای که برای من بسیار جذاب و دوست داشتنی است.