گزارش پیلانو؛ آثار نقاشی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر داوری شد

گزارش پیلانو؛ آثار نقاشی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر داوری شد

به گزارش پیلانو، جلسه انتخاب و داوری اولیه آثار نقاشی رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور دبیر و داوران این بخش برگزار گردید.

خبرگزاری مهر- گروه هنر- آزاده فضلی: جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز گذشته سه شنبه ۱۳ دیماه با حضور پریسا شادقزوینی دبیر رشته نقاشی، محمد خزایی، علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید.
در بخش نقاشی پانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر که محدودیتی در نوع تکنیک نداشت، بیشتر از ۸۰۰ اثر نقاشی، نقاشی خط، نقاشی دیجیتال، سیاه قلم و هایپر رئال مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفت. تاکید داوران در این نشست، بر رعایت عدالت در انتخاب و انتخاب آثاری بود که پرارزش باشند و محتوا و هدفی در خود داشته باشند.
سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با خصوصیت های داوری در این دوره جشنواره توضیح داد: آنچه که قرارداد بین خودمان و هنرمند می دانیم، فراخوانی است که منتشر می نماییم و باید این قرارداد رعایت شود. همینطور طبیعتاً الفبای هر داوری، مباحث تکنیکی و فنی است که خالق اثر باید رعایت کرده باشد و نکاتی نظیر این که نباید در ادوار گذشته این جشنواره جایزه برده باشد. خوشبختانه اگر به گروههای داوری نگاهی بیندازید، عموماً از اساتید مجرب دانشگاهی هستند که به کیفیت اعتقاد دارند. در دوره سیزدهم جشنواره نزدیک به هزار اثر روی دیوار رفته بود و سال قبل اصرار کردیم این تعداد کم شود و سال جاری هم اصرارمان به همین مبحث است که آثاری با کیفیت تر ولو کمتر روی دیوار بروند.

پریسا شاد قزوینی دبیر رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در رابطه با داوری این بخش و خصوصیت هایی که مدنظر داوران قرار گرفت، به خبرنگار مهر اظهار داشت: اصلی ترین معیار داوری در این بخش، مبحث جشنواره بود که مبحث جشنواره آزاد بود و دست هنرمندان برای خلق آثار هنری باز بود. خوشبختانه در نهایت توانستیم آثار قابل قبولی را برای حضور در نمایشگاه انتخاب نماییم.
عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با حضور در دبیرخانه این رخداد هنری از بخش های مختلف دبیرخانه بازدید و در جلسه داوری آثار رشته نقاشی شرکت کرد و به گفتگو با دبیر و داوران این بخش پرداخت.
وی ضمن تجلیل از تلاشهای صورت گرفته توسط ستاد برگزاری، دبیران و داوران جشنواره پانزدهم بیان نمود: دشمنان به دنبال این بودند که به همه رخدادهای هنری بخصوص جشنواره های فجر ضربه بزنند، اما خوشبختانه هوشمندی و همراهی شما هنرمندان ارجمند که حاکی از عمق میهن دوستی و ارزش آفرینی تان برای کشور و جمهوری اسلامی ایران است، مانع از بروز این امر شد و بدخواهان را ناکام گذاشت.

رئیس شورای سیاست گذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: هجمه های صورت گرفته به جشنواره فجر، این سخن امام خمینی (ره) را در اذهان تداعی می سازد که فرمودند هرگاه دشمن از شما تعریف کرد، بدانید که عملکردتان خوب نبوده و هرگاه به شما تاخت، بدانید که کارتان را به درستی انجام داده اید. حالا هم شرایط به همین صورت است و هجمه دشمنان نشان داده است که بحمدالله شما کارتان را به نحو احسن پیش برده اید. عملکرد دبیرکل محترم جشنواره در رویارویی با فشارها و هجمه های موجود هم بسیار دلگرم کننده و آرامش بخش بود.
سهرابی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اعضای ستاد برگزاری سالگرد این شهید والامقام اشاره و اظهار داشت: با عنایت به شناخت عمیق و دقیق رهبر معظم انقلاب نسبت به هنر، تاکید ایشان بر این بود که از انواع هنرها و ظرفیت های هنری برای تثبیت جایگاه شهید سلیمانی استفاده گردد تا حضور مردم در آئین های تجلیل از این شهید عزیز، مستمر و همیشگی باشد. اگر از این منظر به مبحث نگاه نماییم، درمی یابیم که وظیفه سنگینی بر دوش همه ما است. مرکز هنرهای تجسمی از آمادگی لازم برخوردار می باشد تا حداکثر توان و تلاش خویش را برای تسهیل فعالیت هنرمندان در این حوزه به کار گیرد.
سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم با عرضه گزارشی از روزهای گذشته داوری به کم و کیف انتخاب آثار اشاره نمود و اظهار داشت: در مرحله بعدی داوری برخی رشته ها همچون نقاشی، منتظر اصل اثر برخی رشته ها هستیم تا داوری نهایی در نمایشگاه صورت گیرد. تابحال به فراخور آثار خوبی را شاهد بودیم.
علی بحرینی یکی از داوران بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم به خالی بودن جای حراج آثار ارزشی در جهان اشاره و از مدیرکل هنرهای تجسمی درخواست نمود که نسبت به این مورد توجه ویژه تری صورت پذیرد.

سهرابی هم با استقبال از طرح این موضوع، بر پشتیبانی از طرح های اینچنینی تاکید نمود.
پریسا شادقزوینی دبیر رشته نقاشی جشنواره پانزدهم هم بر این مورد تصریح کرد که فراتر از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، لازم است روی مبحث هنر اسلامی تاکید شود تا این هنر در جهان اسلام نمود داشته باشد.
وی در این حوزه بیان نمود: اگر ذیل جشنواره فجر یا فراتر از آن، حرکتی بین المللی یا دست کم در مقیاس جهان اسلام داشته باشیم، بازخوردهای بسیار خوبی خواهد داشت.
شادقزوینی اظهار داشت: هم اکنون چیزی بعنوان هنر اسلامی در دنیا مطرح نیست و به اعتقاد من لازم است چنین جریانی از جانب یک کشور اسلامی تثبیت شود. اگر بتوانیم افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان و پاکستان را ساماندهی نماییم تا بعنوان یک جریان، بخصوص در جهان اسلام متمرکز باشیم، حتما دستاوردهای ماندگاری حاصل خواهد شد.
سهرابی با استقبال از این پیشنهاد شادقزوینی بیان نمود: همسو با این پیشنهاد، یک جلسه با مؤسسه فرهنگی هنری اکو داشته ام اما شرایط اجازه همکاری نداد. مشتاق هستیم برای جهان اسلام کاری انجام دهیم، بنابراین از همین هم اکنون جلسات مشترک مان را در این حوزه طراحی کنید.

شادقزوینی بیان نمود: مشکلی که همیشه در مؤسسه اکو داشتیم، این بوده که سیاست گذاری ها با آمدن مدیرکل جدید تغییر می کند و ما تنها زمان مدیریت آقای عارف حسین توانستیم کارهای را انجام دهیم.
محمدکاظم حسنوند از دیگر اعضای هیأت داوری رشته نقاشی جشنواره پانزدهم هم در رابطه با برخی سیاست های مرکز هنرهای تجسمی و وزارت ارشاد سخن گفت و از مدیرکل هنرهای تجسمی درخواست نمود تا در فراز و فرودهای این حوزه، هنرمندان انقلابی مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
وی تصریح کرد: جهان منتظر تماشای هنر انقلاب اسلامی است و ما همین هم اکنون می توانیم این هنر را عرضه نماییم چونکه راهکار عرضه هنر متفاوت می باشد. باید فرهنگ انقلابی را به نسل بعد منتقل نماییم اما ازآنجاکه در دهه های ابتدایی انقلاب جلوی انتقال آن گرفته شد، این حرکت بسیار کند شد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، در جریان انتخاب اولیه آثار رشته نقاشی برای حضور در نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در مؤسسه صبا برگزار می شود، در مرحله انتخاب آثار، ۷۹ اثر به صورت تجمیعی در قسمت طوبای زرین و بخش ویژه «قله ها» برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند.

منبع: