بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن -۵؛ فرزند ایران چگونه متولد شد؟

بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن -۵؛ فرزند ایران چگونه متولد شد؟

پیلانو: آلبوم فرزند ایران همچون آثار منتخب سینا سرلک خواننده موسیقی ایرانی است که تا پیش از گرایش وی به خوانندگی پاپ بواسطه همکاری با حمید بهروزی نیا از آلبوم های موفق این هنرمند شمرده می شود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: بااینکه در تعریف و تشریح آنچه بر موسیقی ملی ایران زمین گذشت می توان به گزاره های رسانه ای مختلفی رجوع کرد و پی به علل کاهش مخاطب در این حوزه به سبب سو مدیریت ها و اشتباهات مختلف برد، اما یکی از بارزترین خاصیت هایی که رجعت باردیگر به آنها حداقل می تواند یادآوری و بازخوانی مناسبی برای خوانش باردیگر آثار موسیقایی در این حوزه کند، تولید آثار ملی میهنی مختلفی است که طی سالهای قبل توسط هنرمندان دارای احترام و باارزش موسیقی ایرانی چه در قالب «آلبوم»، چه در قالب «تک آهنگ» و چه در قالب «یک اثر موسیقایی در یک آلبوم» پیش روی مخاطبان این حوزه قرار گرفته اند. آثاری که به سبب هوشمندی آهنگساز و نوازنده و خواننده در انتخاب آثاری که برای تولید انتخاب کردند، این کارها را نه فقط تبدیل به ماندگارترین و ممتازترین آثار ملی – میهنی کردند، بلکه از آنها می توان به عنوان ممتازترین آثار موسیقایی در زمینه موسیقی ایرانی یاد کرد. آثاری که خیلی از آنها فارغ از دیدگاه سیاسی – اجتماعی که در زمان انتشار خود داشتند و مخاطب می توانست به صلاحدید آنچه در روزگارش اتفاق افتاده از آن برداشت های مختلفی داشته باشد، اما دربرگیرنده مؤلفه های موسیقایی باارزش و ممتازی بودند که نمی توان از نام آنها به آسانی عبور کرد.
اساساً توجه به آثار موسیقایی که در زمینه های وطن دوستی و وطن پرستی توسط هنرمندان موسیقی کشورمان تولید شده، خصوصاً در این روزها که کشورمان در بطن اتفاقات و التهابات مختلفی قرار دارد، امری اجتناب ناپذیر است که می تواند فارغ از دل زدگی ها، دعواهای سیاسی، اختلافات درون گروهی، منازعات اجتماعی و تقابل رویکرد های مختلف اندیشه ای که پرداخت به آنها مجال دیگری می طلبد، شرایط روحی مناسبی را برای فرار از این التهابات فراهم سازد که شنیدن به آن هم دربرگیرنده ایجاد روحیه وحدت طلبی و ایران دوستی و هم شنیدن موسیقی است که روزی روزگاری نقل محافل و دستگاه های پخش صوتی خانه ها و اتومبیل ها و مغازه های بودند اما هم اینک در مهجورترین شکل ممکن میان موجی از آلودگی های صوتی نشأت گرفته از تولیدات نازل موسیقایی قرار گرفته اند.

آنچه در سلسله گزارش های «بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن» مورد توجه قرار گرفته، رجعتی باردیگر و اجمالی به آثار موسیقایی است که طی دهه های گذشته و سالهای اخیر توسط هنرمندان بهادار موسیقی کشورمان در سبک های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند و در این گزاره های رسانه ای بدون تقدم و تأخر زمانی به آنها می پردازیم. شرایطی که نقد و تحلیل و واکاوی هر یک از این آثار دربرگیرنده ابعاد مختلفی بوده و همیشه مورد توجه منتقدان، مدرسان و پژوهشگران این عرصه قرار گرفته اند اما در این گزارش ها تلاش می شود تا معرفی مختصری از آنها صورت پذیرد.
در پنجمین شماره از این مجموعه گزارش ها به سراغ آلبوم «فرزند ایران» به آهنگسازی حمید بهروزی نیا و خوانندگی سینا سرلک منتشرشده در سال ۱۳۸۹ رفتیم که بااینکه در بین قاطبه مخاطبان و شنوندگان موسیقی آلبوم نام آشنایی نباشد، اما بواسطه توانمندی های دو هنرمند معتبر موسیقی ایران همچون بهروزی نیا و سرلک که طی سالهای قبل و پیش از ورود همه جانبه سرلک به موسیقی پاپ زوج هنری معتبری در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی بودند، توانست همچون آثار شاخص آلبوم های در رابطه با موسیقی ملی – میهنی معرفی شود. آلبومی مشتمل بر آثار عاشقانه و ملی میهنی که با حضور تعدادی از نوازندگان دارای اعتباری موسیقی کشورمان آنرا به عنوان یکی از پروژه های موسیقایی آن سال ها معرفی نمود.

حمید بهروزی نیا همچون هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی است که نوازندگی تار از سن هشت سالگی نزد عموی خود حسین بهروزی نیا آغاز کرد و از همان دوران در محضر هنرمندان دیگری همچون محمدرضا رحیمی، حمید شجاعی، محمدرضا ابراهیمی، هوشنگ ظریف، ارشد تهماسبی، آیدین علیا نسب، داریوش پیرنیاکان و سیامک بنایی بهره برد. وی تجربه همکاری با گروههای «جوان»، «اخوان»، «سالک»، «طلوع»، «چوبی»، «خنیا» و «آونگ» را در قالب آهنگساز و نوازنده دارد و کنسرتهای مختلفی را نیز در ایران، اروپا و کانادا برگزار کرده است.
«طلوع»، «آواز» با شعر آناهیتا ترکمان، «فرزند ایران» با شعر اکبر دانش طلب، «غروب»، «سرگشته» با شعر سیمین میرحسینی، «احسان»، «شیدا» با شعر سیمین میرحسینی، «تک نوازی»، «وصال» و «مرغ لاهوتی» با شعری از مولانا قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

سینا سرلک خواننده، حمید بهروزی نیا نوازنده تار، میلاد علی پور نوازنده تار، آوا ایوبی نوازنده تارباس، رامین جزایری نوانزده سه تار، هومن مهدوی نوازنده سه تار، شاهین شهبازی نوازنده سه تار، نوشین پاسدار نوازنده بربط، پویا سرایی نوازنده سنتور، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، پارسا احتشامی نوازنده نی، پژهام اخواص نوازنده تمبک، بهنام معصومی نوازنده تمبک، نیما نیک طبع نوازنده دف، شهرام مهاجر – آرام علی پور – بیتا همدانی – سارا ابراهیمیان- آناهیتا ماگویی هم خوانان گروه اجرائی این آلبوم تشکیل می دادند.
رامین جزایری پژوهشگر، نوازنده سه تار و مدرس موسیقی درباره ی این آلبوم نوشته است: اجرا و ضبط در زمینه موسیقی اصیل ایرانی، علاوه بر گذر کردن از مراحل مختلف شاگردی و مشکلات دوران تحصیل، به کاری سخت و طاقت فرساد تبدیل گشته است و بی خود نیست که خیل عظیم هنرجویان موسیقی سنتی تنها چند تن در طول سال موفق می شوند تا آلبومی را به سلیقه خود اجرا و آماده و کنند. شاید بی توجهی استادان مطرح موسیقی برای ارائه راه حل و هرگونه کمک به این جوانان مزید بر علت باشد. استادانی که تنها راه نجات موسیقی را در معرفی فرزندان و یا اطرافیان خود و پشتیبانی از جوانان را فقط استفاده از آنان در پر کردن مقطعی گروه موسیقی خود می دانند.

در روزگار حال و با در نظر گرفتن مواردی که عنوان شد و مشکلات جاری فرهنگی، اجرای یک آلبوم و گذر از مراحل مختلف تولید چون آهنگسازی، انتخاب نوازندگان و خواننده، تمرینات منظم گروهی، ضبط استودیویی، تدوین و میکس صدا و در نهایت پیدا کردن ناشری مناسب همچون گذر از هفت خوان رستم به نظر می رسد.
برای ضبط یک آلبوم موسیقی کلام دار سه راه پیش چشم مجری نمایان است؛ نخستین و آسان ترین راه استفاده از تصانیف قدیم که دارای شعر و ملودی پخته و تأثیرگذار و خاطره برانگیز است. دومین انتخاب ساخت ملودی به روی اشعار قدیم و یا ضربی خواندن این اشعار است که در سالیان اخیر به دفعات نمونه های آنرا شنیده ایم. گزینه سوم ساخت ملودی و ساخت شعری به واخور ملودی، که در حقیقت ساخت تصنیف به مفهوم واقعی است.

این راه سخت ترین روش ارائه کار با کلام برای هنرمند موسیقی است که حتی استادان درجه یک نیز گاه از آن احتراز می کنند. خصوصاً این که انتخاب مضمون ملی – میهنی بجای مضامین عاشقانه و یا انواع دیگر کار را برای مجری هنرمند بسیار مشکل تر می کند. با نتیجه گیری از چند کلمه مختصر، لازم به ذکر است که حمید بهروزی نیا در این مجموعه همیشه انتخاب مشکل را در نظر داشته و تنها به خاطر عاشق و علاقه اش به فرهنگ و موسیقی ایرانی قدم در این راه پر پیچ و خم گذاشته است. بی گمان در این دوران که تخصص و تجربه حرف اول را می زند. برای هنرمند عاشق موسیقی چاره ای جز گذر از این مرحله و ارائه اثر بصورت حرفه ای نیست.
به هر ترتیب آلبوم «فرزند ایران» یکی از آثار باکیفیت در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی است که برخی از قطعات در نظر گرفته شده برای آن دربرگیرنده مضامین ملی – میهنی بودند که رجعت باردیگر به آنها می تواند علاوه با زنده نگه داشتن خاطراتی که علاقه مندان موسیقی ایرانی روی آن تاکید ویژه ای دارند، مروری به فعالیت هنرمندان و آهنگسازانی باشد که طی این سال ها به سبب پروسه نامناسب و پر از ایراد نظام اقتصادی موسیقی کشور وارد چرخه جدیدی از فعالیت هایشان شدند که رنگ و بویی شبیه به موسیقی پاپ دارد. فضایی که بااینکه می تواند در ارتقای سطح کیفیت خوانندگی در این حوزه بواسطه توانایی خوانندگانی چون سینا سرلک نقش مؤثری ایفا کند، اما در آن سو نشانه ای از پروسه غلطی است که خواسته یا ناخواسته موسیقی را گرفتار خود کرده است.

منبع: