داوود دوناتلو نمایش داده می شود

داوود دوناتلو نمایش داده می شود

به گزارش پیلانو، معروف ترین مجسمه مرمرین ساخته «دوناتلو»، یعنی مجسمه «داوود» برای اولین بار در بریتانیا به معرض نمایش گذاشته می شود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، مجسمه مرمرین «داوود» اثر «دوناتلو» پیکرتراش نامدار ایتالیایی برای اولین بار و در جریان نمایشگاه بزرگی از شاهکارهای این مجسمه ساز چیره دست در بریتانیا به معرض نمایش گذاشته می شود.
موزه «ویکتوریا و آلبرت» با برگزاری نمایشگاهی با عنوان «دوناتلو: تجسمی از رنسانس»، مجموعه ای از مجسمه هایی که پیش از این در بریتانیا دیده نشده اند را به نمایش خواهد گذاشت و بینش جدیدی در رابطه با این هنرمند و تأثیر آن بر توسعه هنری و فرهنگی ایتالیا در قرن پانزدهم میلادی را به بازدیدکنندگان عرضه خواهد نمود.
چندین مجسمه نفیس برنزی این مجسمه ساز که از موسسات هنری سراسر جهان امانت گرفته شده اند هم در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.
«دوناتلو» که از نظر خیلی از مردم برترین مجسمه ساز تمام ادوار است، ایده های کلاسیک و قرون وسطایی را با هم درمی آمیخت تا مجسمه هایی خلق کند که بدیع و در عین حال سنتی بودند.

این هنرمند که به خانواده مدیچی و حلقه آنها در فلورانس نزدیک بود، از سنگ مرمر، سنگ، برنز، چوب، سفال و گچ برای خلق سفارشات مهم کلیسا و دولت استفاده می کرد. «دوناتلو» در واقع پیشتاز حرکت انقلابی در مجسمه سازی در دوره حیاتی فرهنگ اروپا شد.

«پتا متور»( Peta Motture)، سرپرست اصلی این نمایشگاه که از ۱۱ فوریه تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ در موزه «ویکتوریا و آلبرت»(V&A) برگزار می شود، بیان نمود: «دوناتلو نیروی محرکه رنسانس ایتالیا و الهام بخش هنرمندان در طول قرن ها بود… این نمایشگاه با گردآوری اشیاء و روایت هایی که قبلاً در بریتانیا دیده نشده بود، فرصتی بی نظیر برای تجربه، لذت بردن و (برای کسانی که کمتر با آثار او آشنا هستند) کشف استعدادهای اعجاب انگیز دوناتلو و تأثیرگذاری پررنگش بر رنسانس و هنرهای بعدی را فراهم می آورد.»
«دوناتلو» دو مجسمه با مبحث «داوود» را با بهره گیری از مرمر و برنز خلق کرد. این هنرمند نخستین مورد از مجسمه «داوود» را زمانی که حدودا ۲۰ساله بود برای کلیسای جامع فلورانس ساخت.
نمایشگاه «ویکتوریا و آلبرت» شامل حدود ۱۳۰ اثر است.

منبع: