روح الله جعفری با پیلانو مطرح كرد؛ تابلوهایی که بدون اجازه روی دیوار نیاوران رفت

روح الله جعفری با پیلانو مطرح كرد؛ تابلوهایی که بدون اجازه روی دیوار نیاوران رفت

به گزارش پیلانو، روح الله جعفری کارگردان و پژوهشگر تئاتر در رابطه با برگزاری نمایشگاه نقاشی با عنوان نقش شیدایی در فرهنگسرای نیاوران توضیحاتی عرضه کرد و خواهان رسیدگی به حقوق معنوی از دست رفته شد.

روح الله جعفری کارگردان، نویسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با برگزاری بدون اجازه نمایشگاهی نقاشی از تئاتری که گروه «گیتی» سال ۸۵ آنرا اجرا رفته بود، توضیح داد: گروه تئاتر گیتی در سال ۱۳۸۵ نمایش «شهادت خوانی انسان های سرگشته ای که به بهای اندک مسیحشان را به صلیب کشیدند، از بهر آنکه راست کردار بودند!» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد. در این نمایش، هر شب سه نقاش به صورت زنده، همزمان با اجرای کار، به خلق سه تابلو نقاشی به صورت آبستره از آنچه که در صحنه اجرا می شد می پرداختند و از آن اجرای نمایش، ۷۲ نقاشی کشیده شد.
وی افزود: این ۷۲ تابلوی نقاشی را آرش علی محمدی، سولماز کشاورزی و غزل زارع کشیدند و فرشاد رضایی و دریا ارشاد هم بعنوان میهمان در اجراهای نمایش حضور داشتند و آثاری را در کسوت نقاش خلق کردند. گروه تئاتر گیتی پس از اجرای نمایش «شهادت خوانی…» این ۷۲ تابلو نقاشی را برای آنکه این امکان فراهم گردد که نمایشگاهی از آن در شهرهای مختلف برپا شود تا علاقه مندان بتوانند این آثار هنری را ببینند، در اختیار وزارت ارشاد، با حمایت مالی اداره کل هنرهای تجسمی قرار داد تا در این مورد اقدام لازم را انجام دهند.

وی همینطور اظهار داشت: بعنوان سرپرست و کارگردان گروه تئاتر «گیتی» از وزیر وقت ارشاد و معاون هنری وزیر و همینطور رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی خواستم که متعهد بر برگزاری این نمایشگاه در شهرهای مختلف ایران باشند. ضمن این که به آنها متذکر شدم که نام این نمایشگاه باید مزیّن به نام نمایش، یعنی «شهادت خوانی انسان های سرگشته ای که به بهای اندک، مسیحشان را به صلیب کشیدند، از بهر آنکه راست کردار بودند!» باشد و با این عنوان، این آثار نقاشی در نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان گذاشته شود و کوچک ترین تغییری در نام نمایشگاه ایجاد نکنند. آنها آنچه را که گفتم پذیرفتند و نخستین نمایشگاه از این ۷۲ تابلو با همین عنوان از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ در گالری فرهنگسرای نیاوران برپا و از جانب هنرمندان و علاقه مندان به آثار نقاشی با استقبال روبه رو شد.
جعفری با اشاره به اینکه بعد از برگزاری این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران، مدیران وزارت ارشاد به آنچه که متعهد شده بودند، عمل نکردند، خاطرنشان کرد: این تابلوها در شهرهای مختلف در معرض دید علاقه مندان قرار نگرفت و نمایشگاهی از آن برپا نشد و حکم بر آن شد که آنها را به انبار فرهنگسرای نیاوران منتقل کنند. از تاریخ برگزاری آن نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران در اسفند ۱۳۸۵ تا شهریور سال جاری، ۱۶ سال می گذرد و مدیران ارشاد، به آنچه که در مورد این ۷۲ تابلو تعهد داده بودند، عمل نکردند!

از آثاری که در نمایشگاه «نقش شیدایی» در فرهنگسرای نیاوران روی دیوار رفته است
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: وزارت ارشاد و زیرمجموعه آن این دفعه بشکلی دیگر، مانع از انتشار نام من و گروهم در نمایشگاهی که بدون اجازه از من و خالقان آن تابلوهای نقاشی برگزار کردند شدند و نام من را حذف کردند! این نوع از برخورد چه نام دارد؟ هم اکنون، جلوی همه فعالیتهای من و گروه تئاتر گیتی را گرفته اند.
وی افزود: در یکی از روزهای پایانی شهریور سال جاری، یکی از همکاران من که برای کاری به فرهنگسرای نیاوران رفته بود، به صورت اتفاقی به گالری نقاشی آنجا سر می زند و با تابلوهایی روبه رو می شود که تصاویر آن برایش یادآور نقاشی هایی است که آنها را در نمایشی از من و گروه تئاتر گیتی در صحنه دیده بود. او کنجکاو می شود و جستجو می کند که ببیند آیا برگزارکنندگان نمایشگاه، اطلاعاتی از نام آن نمایش که این نقاشی ها در حین اجرای آن خلق شده اند، پیدا می کند. او بعد از آنکه نتیجه ای از جستجویی که کرده، دریافت نمی کند، به من زنگ می زند و سوال می کند آیا تابلوهایی که در فرهنگسرای نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفته، برآمده از همان نمایشی است که چند سال قبل، آنرا به صحنه برده بودم؟ او چند عکس از این تابلوها فرستاد که ببینم. متوجه شدم بدون اطلاع از من و همینطور بدون آنکه از خالقان این آثار اجازه بگیرند، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از این ۷۲ تابلو کرده اند!

از آثاری که در نمایشگاه «نقش شیدایی» در فرهنگسرای نیاوران روی دیوار رفته است
جعفری افزود: مدیران وزارت ارشاد و همینطور رئیس فرهنگسرای نیاوران، خودسرانه و با زیر پا گذاشتن حقوق معنوی گروه تئاتر «گیتی» و خالقان این آثار هنری، نام نمایشگاه را از «شهادت خوانی انسان های سرگشته ای که به بهای اندک، مسیحشان را به صلیب کشیدند، از بهر آنکه راست کردار بودند!» به «نقش شیدایی» تغییر داده اند و به مناسبت اربعین حسینی، این ۷۲ تابلو نقاشی را از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ شهریور در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران برگزار کردند.
وی با انتقاد از بی اخلاقی فرهنگسرای نیاوران و مسؤلان ارشاد که حقوق معنوی این نمایشگاه نقاشی را رعایت نکرده اند، اظهار داشت: آنچه که در رابطه با تغییر نام این نمایشگاه، حذف نام من و همینطور اجازه نگرفتن از نقاشانی که این نقاشی ها را کشیده اند اتفاق افتاده است، عیان کننده مشت نمونه خروار از عملکرد مدیرانی است که باید در این حوزه پاسخگو باشند.

منبع: