نشست كنسرت دفاع مقدس در مهر-۱؛ مرور خاطرات در یک کنسرت ویژه

نشست كنسرت دفاع مقدس در مهر-۱؛ مرور خاطرات در یک کنسرت ویژه

به گزارش پیلانو، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما به تشریح جزئیات کنسرت مشترک روز ۳۱ شهریور ماه به مناسبت هفته دفاع مقدس پرداختند.

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: برخی از مجموعه ها و نهادهای مهم فرهنگی هنری که طی سالهای اخیر فعالیتهای گوناگونی در عرصه ساخت و تولید آثار هنری موضوعی در رابطه با رویدادهای ملی – میهنی داشته اند، در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس تلاش خویش را انجام داده اند که بتوانند در این عرصه آثار شاخص و دارای کیفیتی را پیش روی مخاطبان و علاقه مندان به حوزه موسیقی مقاومت قرار دهند. آثاری که با حضور شاعران، اهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان شناخته شده کشورمان دربرگیرنده ارزشمندی های فراوانی به لحاظ کمی و کیفی است که می تواند در قالب خود مورد بررسی بیشتری قرار گیرند.
این شرایط بگونه ای است که در حوزه موسیقی مقاومت و دفاع مقدس شاهد تولید و عرضه آثار بسیار شنیدنی و ارزشمندی هستیم که طی سالهای اخیر چه در چارچوب موسیقی فیلم، چه در چارچوب موسیقی تئاتر و چه در چارچوب آثار موسیقایی مستقل در این عرصه توانسته اند حتی تبدیل به آثاری شاخص در حوزه موسیقی ارکسترال و دیگر شاخه های موسیقی شوند. فضایی به شدت دارای پتانسیل که بار محتوایی هشت سال دفاع مقدس فارغ از هرگونه نگاه سفارش زده ای، دربرگیرنده اوضاع و احوالی بوده که سازندگان این آثار با قلب و روح و جان خود آن رها ساخته اند، نواخته اند و خوانده اند. فضایی تمام نشدنی که هرچه قدر روی آن تعمق و تفکر بیشتری شود، همچنان دربرگیرنده ارزش های انسانی و الهی است که خارج از کلید واژه منحوس «جنگ» آنرا تبدیل به «دفاع مقدس» کرد و هنرمندان را بدون هیچ گرایش سیاسی مجذوب شرایطی کرد که قابلیت های زیادی برای ساخت اثر هنری دارند.
حالا مقرر است بر مبنای آنچه روایت شد، کنسرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس مشتمل بر اجرای آثار منتخب چندین اثر موسیقایی در رابطه با حوزه موسیقی دفاع مقدس ساعت ۲۰ روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه در باغ موزه دفاع مقدس به رهبری ارکستر آرش امینی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی امیرحسین سمیعی در باغ موزه دفاع مقدس توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما برگزار گردد.
شرایطی که بهانه ای شد تا امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خواننده این کنسرت، علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما و آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما با حضور در خبرگزاری مهر و برگزاری یک نشست خبری که به دعوت گروه هنری این خبرگزاری صورت گرفت، طی دو بخش از جزئیات برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک صدا و سیما به مناسبت هفته دفاع مقدس و دیگر اقدامات نهادهای تحت مدیریتی شأن در حوزه موسیقی دفاع مقدس سخن بگویند. که بخش اول آن بدین سان است:

مرور خاطرات ماندگار با کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس»
امیرحسین سمیعی آهنگساز، خواننده و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به صورت همزمان مدیریت موسیقی این مجموعه را هم به عهده دارد، در ابتدای این نشست رسانه ای در رابطه با جزئیات این کنسرت مشترک که مقرر است با همراهی دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردد اظهار داشت: برنامه پیش رو، کنسرتی با اجرای چند اثر موسیقایی در حوزه دفاع مقدس همچون «پوئم سمفونی اروند»، «پوئم سمفونی سرباز» و آثار خاطره انگیز دیگر با آهنگسازی هنرمندان شناخته شده در حوزه موسیقی مقاومت هم هست. دراین زمینه همکاریهای بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما و ارکستر سمفونیک این مجموعه طی دو سال قبل با پوئم سمفونی «سرباز» شروع شد و پس از تولید پوئم سمفونی «اروند» به کنسرت «مقام حماسه» به رهبری ارکستر آرش امینی در تالار وحدت رسید و در نهایت هم با افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر سال قبل پایان یافت.
وی اضافه کرد: خوشبختانه این همکاری مشترک امسال ادامه پیدا کرده و مقرر است ساعت ۲۰ روز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» با اجرای آثاری از حشمت سنجری، همایون رحیمیان، بهزاد عبدی، آرمان مهربان و بنده به رهبری ارکستر آرش امینی، رهبری گروه کر رازمیک اوحانیان، تک نوازی میهمان پاشا هنجنی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی من در باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردد. این پروژه در واقع فصل جدیدی از همکاریهای راهبردی با مجموعه های موسیقایی است که می تواند دربرگیرنده ابعاد خاطره انگیز و جالب توجهی باشد.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به لزوم انجام فعالیتهای مختلف فرهنگی هنری در هفته دفاع مقدس توضیح داد: هفته دفاع مقدس برای ما در حوزه هنر مشتمل بر شاخصه های مهمی است و ما باید تا آنجایی که در توان داریم از این ظرف برداشت نماییم چرا به مفهوم مطلق کلمه گنجینه ای تمام نشدنی است. در این چارچوب هنرمند دغدغه مند تلاش خویش را می کند تا به واسطه زبان موسیقی خویش را به مفاهیم عمیقی از حماسه و عرفان گره بزند تا خویش را به ماندگاری برساند و ما امیدواریم بی انگرو آن شکلی از اجرا باشیم که به کار این قالب و فرم می آید.
برنامه های ما در حوزه موسیقی کوتاه مدت نیست
سمیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص این که آیا این کنسرت تنها برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته دفاع مقدس پیرامون حوزه موسیقی است؟ اظهار داشت: آنچه ما برای برگزاری رپرتوارهای موسیقی مان مد نظر قرار دادیم مبتنی بر برنامه های کوتاه مدت و میان مدت نیست. بلکه برنامه های بلند مدتی است که می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. کما این که وقتی ما پوئم سمفونی «سرباز» را دو سال قبل با دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما کار کردیم برنامه ریزی هایمان را بگونه ای انجام دادیم تا اثر در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، رونمایی گردید، در دومین سالگرد به اجرا در آمد و سپس به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرد. این چارچوب در حوزه سمفونی اروند هم انجام گرفت و سال گذشت که ما این پروژه را در سالن کوثر سازمان صدا و سیما رونمایی کردیم، تمام تلاش و برنامه ریزی مان را بگونه ای انجام دادیم که بتوانیم در فواصل زمانی مختلف شاهد اجرای برنامه ها و کنسرتهای گوناگونی دراین زمینه باشیم. چون که معتقدیم این تولیدات دربرگیرنده ارزش ها فراوانی است که در بازه زمانی خاصی نمی گنجد چونکه چارچوب های ارزشمندی هنری دارند که می تواند با نگاه های جدید سالهای مستمر پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
سمیعی: نقطه هدف بنده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سایر عزیزان در مجموعه هایی چون دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما به این گونه است که در راه برنامه ریزی آثاری را تولید نماییم که بتوانیم تا سالهای سال با نگاههای متفاوت آنرا روی صحنه اجرا نماییم وی افزود: ما موسیقی هایی داریم که در یک بازه زمانی خاص ساخته شده و اثر گذاری کوتاهی هم دارند. اما قطعات و آثاری هم هستند که وقتی تولید می شوند به واسطه تلاشهای گروههای و ساختاری که روی آن صورت گرفته، ماندگاری بیشتری دارند. ازاین رو نقطه هدف بنده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سایر عزیزان در مجموعه هایی چون دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما به این گونه است که در راه برنامه ریزی آثاری را تولید نماییم که بتوانیم تا سالهای سال با نگاههای متفاوت آنرا روی صحنه اجرا نماییم.
وی در جواب سوالی در خصوص عدم استفاده مناسب از پتانسیل های فیزیکی موجود در باغ موزه دفاع مقدس برای برگزاری چنین کنسرتهای موضوعی اظهار نمود: باغ موزه دفاع مقدس اساساً در فرم، مکانی برای بازدید موزه است که با عنایت به ارزشمندی هایی خود دربرگیرنده خصوصیت ها و جذابیت های خاصی است که می تواند نقش بسیار ارزشمند ای در بازآفرینی خاطرات در ارتباط با دفاع مقدس داشته باشد. خوشبختانه دوستان ما در باغ موزه دفاع مقدس همیشه همراهی ویژه ای با ما داشتند و حتی در مواردی به ما پیشنهاد هم عرضه کرده اند حتی یکی از پیشنهادات دکتر جعفری (مدیریت باغ موزه دفاع مقدس) این بود که پوئم سمفونی اروند را در این مکان رونمایی نماییم. ولی خب ما طی آن روزها در دوران پیک کرونا بودیم و شرایط سختی برای اجرای برنامه ها داشتیم. اما به هر ترتیب باغ موزه دفاع مقدس همیشه بعنوان یک مجموعه پیشرو در کنار ما حضور داشته و از برگزاری برنامه هایی شبیه کنسرت پیش رو استقبال کرده است. حالا که دوران سخت کرونا را گذارنده ایم هم فکر می کنم دوره احیا کردن هاست و من حتم دارم اتفاقات بسیار ارزشمندی در باغ موزه دفاع مقدس می افتد.

وقتی کرونا مجال اجرای یک پروژه مهم را می گرفت
آرش امینی آهنگساز، مدرس و رهبر ارکستر که طی سالهای اخیر رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را به عهده داشته هم در این جلسه رسانه ای ضمن اشاره به برخی جزئیات کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» اظهار داشت: آغاز آشنایی بنده با امیرحسین سمیعی به سال ۱۳۹۸ با اجرای پوئم سمفونی «سرباز» همراه با ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بازمی گردد. روزهایی که در پیک کرونا قرار داشت اما ما در ارکستر به کار خودمان با تمام سختی ادامه می دادیم. به هر حال قرار گرفتن آقای سمیعی در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باعث ایجاد فکر و انرژی در این مجموعه شد که سبب و بانی خلاقیت و ساخته شده است. شرایطی که باعث اتصال مجموعه های و نهادهای مختلف فرهنگی است که تولید آلبوم «سرباز» یکی از نتایج مؤثر آن است.
آرش امینی: ما به این موسیقی های پرارزش بی مهری های زیادی کرده ایم. اساسا جریان دفاع مقدس جای کار زیادی برای پرداخت موسیقایی دارد و برگزاری این کنسرت ها فقط بهانه ای برای جلب توجه بیشتر است که این گونه ای پرارزش را فراموش نکنیم وی افزود: چند ماهی بود تصمیم داشتیم برخی پروژه های ساخته شده در حوزه موسیقی مقاومت را روی صحنه اجرا نماییم اما متأسفانه کرونا مجال این را به ما نمی داد. این در حالی بود که می خواستیم کنسرتی را در خرداد ماه روی صحنه ببریم که با دست اندازهایی مواجه شدیم. اما خوشبختانه با کمک آقای سمیعی روز پنجشنبه شاهد اجرای این پروژه موسیقایی مشترک دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه قطعات ماندگار آهنگساز مطرح کشورمان در باغ موزه دفاع مقدس هستیم.
رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در رابطه با فعالیتهای این مجموعه موسیقایی اظهار داشت: طی سه سال قبل تمام تلاش خویش را انجام دادیم که فعالیتهای مستمری را برای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تدارک ببینیم. در این جهت اجرا و ضبط پروژه های «سرباز»، «اروند»، «سمفونی بیست و یک شاهین فرهت» و خیلی از آثار دیگر در زمره فعالیتهایی است که تابحال انجام دادیم و بسیار خوشحالم شرایطی هم فراهم شده که بتوانیم کارهای مشترکی را با مجموعه ها انجام بدهیم. در این جهت هفته دفاع مقدس هم روزهایی است که باید از این فرصت کوتاه استفاده نمائیم تا بتوانیم دین خویش را به شهدا ادا کرده باشیم.
جزئیات یک کنسرت مهم در باغ موزه دفاع مقدس از زبان رهبر ارکستر
امینی در رابطه با جزئیات کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» هم اظهار داشت: آنچه برای برگزاری کنسرت برنامه ریزی در ابتدا اجرای قطعه ای به نام «نیایش یزدان» به آهنگسازی مرحوم حشمت سنجری است که در واقع یک «بسم الله الرحمن الرحیم» برای شروع کنسرت است. سپس کار ما با قطعاتی از آلبوم «سرباز» به آهنگسازی آرمان مهربان ادامه پیدا می کند. بعد از اجرای این آثار، قطعه «دفاع از عشق» به آهنگسازی بهزاد عبدی که در واقع کُلاژی از موسیقی فیلمهای دفاع مقدسی است پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و پس از آن هم قطعاتی از پروژه «پوئم سمفونی اروند» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین سمیعی اجرا می شود. در پایان برنامه هم قطعه «پیروزی» به آهنگسازی همایون رحیمیان پیش روی حاضران در برنامه قرار خواهد گرفت.
وی در رابطه با محتوای موسیقایی عرضه شده در این کنسرت ها و حس و حالی که می تواند برای مخاطبان و گروه اجرایی داشته باشد، توضیح داد: من عقیده دارم آنچه در این کنسرت ها با مضمون دفاع مقدس اجرا می شوند. به شکلی نقاط شروعی است که بهانه هایی برای پرداختن به موسیقی دفاع مقدس است. بنده معتقدم ما به این موسیقی های پرارزش بی مهری های زیادی کرده ایم. اساسا جریان دفاع مقدس جای کار زیادی برای پرداخت موسیقایی دارد و برگزاری این کنسرت ها فقط بهانه ای برای جلب توجه بیشتر است که این گونه ای پرارزش را فراموش نکنیم. این نکاتی هم که اشاره می کنم نه از روی شعار که برگرفته از عقیده باطنی ام است که باید کارهای بیشتری روی این فضا انجام داد.
رهبر ارکستر کنسرت بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس در رابطه با تفاوت محتوایی موسیقایی و سازبندی که می تواند در چنین کنسرت هایی پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اظهار نمود: آثاری که برای این کنسرت در دست اجرا داریم، آثاری سمفونیک هستند که برای ارکستر سمفونیک و گروه کُر نوشته شده اند و من فکر می کنم استفاده از این زبان بین المللی که در همه جای دنیا معمول است، می تواند نقاط مشترک بیشتری را می تواند به لحاظ مفاهیم جذب نماید. اساساً همین شکوه و عظمت ارکستر سمفونیک می تواند متناسب چنین آثاری با این محتوای پرارزش داشته و با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کند.

ماجرای درخواست آقای خواننده از پوریا آذربایجانی چه بود؟
امیرحسین سمیعی خواننده این کنسرت هم در ادامه صحبت های امینی توضیح داد: ما می توانستیم در کنسرت پیش رو از نوازندگان سازهای ایرانی برای حضور در ارکستر دعوت نماییم ولی آن موومان هایی که در صدد اجرای آنها هستیم، موومان های نیست که بتواند نوازنده میهمان با تعداد بالا داشته باشد. این هم از سهل انگاری و بی توجهی به موسیقی ایرانی و ساده انگاری نیست. آنچه ما برای کنسرت پیش رو انتخاب کردیم، قطعاتی است که خصیصه سمفونیک آنها بیشتر است.
وی در رابطه با روایت های موسیقایی پوئم سمفونی «اروند» بعنوان یکی از پروژه های اجرا شده در این کنسرت هم اظهار داشت: زمانی که پوئم سمفونی اروند رونمایی گردید از پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم بسیار پرارزش و تماشایی «اروند» تقاضا کردم که این موسیقی ها را گوش کند. جالب است بدانید ما خیلی اتفاقی بر مبنای فیلم و موومان دوم که در ارتباط با شهدای غواص و عملیات کربلای ۴ است، ماجرا را طراحی نموده بودیم. در عملیات کربلای ۴، عملیات در شب شروع می شود و رزمندگان ما به آب می زنند، تا وقتی که آن منور روی اروند می آید و روشن می کند و برادران ما را تیرباران می کنند. شرایطی که من تلاش کردم در موسیقی این قسمت شاخصه هایی را طراحی کنم.
این هنرمند توضیح داد: حتی به خاطر دارم وقتی موسیقی را در اختیار یکی از بزرگوارانی که در این عملیات حضور داشت، گذاشتم، بمحض گوش دادن، اظهار داشت: «این موسیقی عملیات کربلای چهار است:. نکته دیگر این که من در انتها موومان دوم کدهایی را مبتنی بر شهدای غواص و عملیات های مرتبط طراحی کردم که اشاره ای به دست بسته بودن دارد. شرایطی که تلاش کردم خیلی دقیق باشد. حتی این انگیزه را در من ایجاد کرد که اگر روزی افتخار ساخت اثر دیگری با مبحث دفاع مقدس داشتم حتما از راوی استفاده کنم تا کدگذاری های شاخص بیشتری به شنونده اثر منتقل شود.
دعوت از میهمانان ویژه در یک کنسرت ویژه
این خواننده و آهنگساز خاطرنشان کرد: پوئم سمفونی اروند اثری درونگرایانه است که خوب یادم می آید وقتی تصمیم به رونمایی آن گرفتیم، یکی از نوازندگان ارکستر به من گفت، چنین موسیقی در این بازه زمانی دربرگیرنده شرایط سنگین و پیچیده ای است. او درست می گفت. اروند اساسا موسیقی پیچیده ای دارد اما من تلاش کردم بر مبنای روایت اصلی عملیات کربلای ۴ کدگذاری هایی را انجام دهم کما این که در موسیقی در رابطه با عملیات کربلای پنج بگونه ای دیگر طراحی موسیقی را انجام دادم. موسیقی که دربرگیرنده یک خیزش انتقام جویانه است و اگر شما موتیف های آغازین را گوش کنید متوجه می شوید، موسیقی اثر هم خیزشی برای انتقام کربلای چهار است. البته آن چیزی که من روایت کردم از زبان یک هنرمند است و اگر بزرگان جنک این مصاحبه را می خوانند من از آنها عذرخواهی می کنم.
سمیعی در رابطه با حضور احتمالی بعضی از فرماندهان و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس در این کنسرت هم اظهار داشت: تمام تلاش ما اینست که هم از خانواده معظم شهدا، هم از خانواده معظم شهدای غواص و هم فرماندهان جنگ دعوت نماییم تا میهمان ویژه کنسرتی باشند که برش یک ساعت و نیمه ای از یک دوره خاطره انگیز و سلحشورانه ای باشد که یادآوری آن برای همه امری ضروری می باشد.

مدیریت فرهنگی، مخاطب، کنسرتهای سفارشی و چند داستان دیگر
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص مواجهه مخاطبان موسیقی با این آثار موسیقایی و صدمه هایی که طی سالهای اخیر در حوزه مخاطب سنجی کنسرتهای موضوعی پدید آمده، اشاره کرد: اگر بخواهم خیلی شفاف در رابطه با این مورد صحبت کنم باید بگویم یکی از دغدغه های من این بود که چرا ما وقتی سراغ فرم های ارکسترال می رویم، با مخاطب گریزی مواجه می شویم؟ گویی اساساً چیزی نوشته می شود که ما موزیسین ها نه آنرا می شنویم و نه دوست داریم آنرا بشنویم؟ این که اصلاً چرا چنین آثاری ساخته شده است؟ من فکر می کنم بخش مهمی از مبحث در اینست که ما در این چهار دهه از یک نکته بسیار غافل ماندیم و آن اعتماد و نگاه به هنرمندان جوان متخصص است که در این عرصه تعداد کمی هم نیستند. شرایطی که از همان دهه ۶۰ می توانست آغاز شود و تا به امروز هم ادامه پیدا کند.
سمیعی: ما در این چهار دهه از یک نکته بسیار غافل ماندیم و آن اعتماد و نگاه به هنرمندان جوان متخصص است که در این عرصه تعداد کمی هم نیستند. شرایطی که از همان دهه ۶۰ می توانست آغاز شود و تا به امروز هم ادامه پیدا کند وی ادامه داد: تجربه ساخت و تولید پروژه «سرباز» به آهنگسازی آرمان مهربان این دیدگاه را برای من روشن کرد و ما به وضوح دیدیم که این پروژه کاری نبود که مردم از شنیدنش لذت نبرند. سرباز برای ما اتفاقی بود که واکنش های بسیار مثبتی از آن دریافت کردیم. حتی خیلی از این مخاطبان که غیرکارشناس هم بودند بخش هایی از فیلمهای در ارتباط با این اجرا در کنسرت «مقام حماسه» و جشنواره موسیقی فجر را در صفحات مجازی خود بارگذاری کرده بودند. این در حالی بود که وقتی بنده پروژه سرباز را شروع کردم می دانستم که آرمان مهربان مشغول انجام کارهایی موسیقایی برای حاج قاسم است. این را هم می دانستم که باید از کارهای سفارشی بی نتیجه فاصله گرفت. به خوبی هم یاد دارد که آرمان از همان شب ترور حاج قاسم مشغول بررسی اتودهای موسیقایی دراین زمینه بود. من هم فکر نمی کردم که این اتودها روزی تبدیل به پوئم سمفونی سرباز شوند. اما چه خوب که در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم بالاخره به نتیجه رسیدیم که ما باید یک کار شاخص ارکسترال برای این سردار بزرگ انجام دهیم.
سمیعی افزود: در این برهه زمانی فرم های مختلف موسیقایی در رابطه با شهادت حاج قاسم ساخته شده بود اما ما یک کار مهم ارکسترال در رابطه با حاج قاسم نداشتیم که به جهان اعلام نماییم ما برای سردار بزرگمان چنین کاری ساختیم که هم می تواند مخاطب پسند هم باشد و هم موزیسین ها آنرا گوش کنند. همان موقع هم که ما مشغول ساخت اثر بودیم یک روز دوستانی از من پرسیدند که چرا به فلان آهنگساز برجسته برای انجام کار مذاکره نکردی؟ و من در جواب گفتم این هنرمندان اساسا و حتما بهترین هستند اما بیاییم اجازه بدهیم تا جوان ها فرصت حضور در چنین پروژه هایی را پیدا کنند. امروز هم خوشحالم که این فرصت به آرمان مهربان بعنوان یک آهنگساز جوان داده شد تا هنر خویش را به منصه ظهور برساند شرایطی که بسیاری هم از آن استقبال کردند.
ادامه دارد…

منبع: