نشست كنسرت دفاع مقدس در مهر – ۲؛ قطعه ای که در راهیان نور متولد شد

نشست كنسرت دفاع مقدس در مهر – ۲؛ قطعه ای که در راهیان نور متولد شد

به گزارش پیلانو، دست اندرکاران کنسرت بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس معتقدند احیای باردیگر جشنواره موسیقی مقاومت فقط به واسطه همکاری و همراهی همه مجموعه های فرهنگی هنری امکان پذیر خواهد بود.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی: یکی از مهم ترین رویکرد های هنرمندانه به انعکاس رشادت ها و اتفاقات پرارزش دوران دفاع مقدس، تولید آثاری در حوزه موسیقی است که بدون تردید دربرگیرنده مؤلفه های تاثیرگذاری بر نسلی است که زیست آنها سال ها پس از جریانی است که تبدیل به مقاومتی بی نظیر و مثال زدنی در میان همه جنگ های دنیا شد. شرایطی که باعث شد جنگ تحمیلی عراق ضد ایران تبدیل به یکی از مهم ترین برهه های تاریخی کشورمان شود که عبارت «دفاع مقدس» می تواند بهترین کلیدواژه در رابطه با آن باشد.
اتفاقاً همین قداست و ارزشمندی بود که خیلی از هنرمندان را ترغیب کرد تا بر مبنای آنچه در منویات ذهنی و هنرمندانه خود می پرورانند، چه بی سفارش و چه با سفارش از مجموعه و نهادی، دست به تولید آثاری بزنند که الحق و الانصاف تبدیل به ماندگارترین آثار موسیقایی دوران خود شوند چون که به مفهوم مطلق کلمه، آثاری بودند که از دل برآمدند و بر دل نشستند. آثاری الهام گرفته از دلاوری ها و شجاعت هایی که نگذاشت حتی یک سانتی متر از خاک این سرزمین به دست دشمنان بیفتد. ملودی هایی ناب که به قدری برآمده از جان و دل هنرمندان و خالقانش بود که همچنان در ذهن شنیداری مخاطبان به جای مانده است.
این روند خوشبختانه تا به امروز هم ادامه پیدا کرده و باآنکه در مقاطعی با اما و اگرهای متفاوتی هم همراه شده، اما هرچه بود و هست تا به امروز شرایطی را مهیا کرده که کلید واژه «دفاع مقدس» هنوز خط قرمز خیلی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی است. خط قرمزی که هرچه قدر از جانب تعداد اندک بدخواهان و بد اندیشان با زخم زبان و کنایه همراه باشد، اما آنها جانانه در کنار عقیده و ایمانی که دارند دست به تولید آثاری می زنند تا یاد و خاطره دوران پرارزش دفاع مقدس به واسطه موسیقی بیشتر و مؤثرتر به نسل امروزی منتقل شود.
یکی از نمونه های موسیقایی که طی ماه های اخیر توسط دو مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما پیگیری شده، در ارتباط با آماده سازی برای برگزاری کنسرت «هشت سال دفاع مقدس» به واسطه آثار موسیقایی تولید شده در این عرصه توسط برخی از آهنگسازان شناخته شده کشورمان است که روز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه به رهبری ارکستر آرش امینی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی امیرحسین سمیعی در باغ موزه دفاع مقدس پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

دست اندرکاران این پروژه طی روزهای گذشته بود که به دعوت گروه هنر خبرگزاری مهر در نشست رسانه ای ضمن عرضه جزئیاتی دیگر از کنسرت برگزارشده از کم و کیف آثار موسیقایی به صحنه رفته در حوزه موسیقی مقاومت، مخاطبان این گونه موسیقایی، جشنواره موسیقی مقاومت و دیگر مسائل این حوزه سخن گفتند که بخش دوم آنرا می خوانید.
قصه یک اثر موسیقایی ویژه که از کاروان راهیان نور شروع شد
امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خواننده کنسرت گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس که سال قبل پوئم سمفونی اروند را با همراهی دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما، امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز موسیقی حوزه هنری ساخته بود، در بخش دوم نشست خبری کنسرت بود که به انگیزه ها و دغدغه های خود از ساخت پوئم سمفونی اروند پرداخت و اظهار داشت: ساخت پوئم سمفونی اروند از سفر راهیان نور بنده در سال ۹۶ شروع شد و به خوبی خاطرم هست، نخستین روزی که پا به منطقه اروند گذاشتم به قدری منقلب شدم که پیش خودم گفتم: «باید روی این مساله کار امیرحسین سمیعی: وقتی ما محتوای به این جدی و ارزشمندی به نام «دفاع مقدس» و «عاشورا» و سایر محتواهای دیگر داریم کافی است که به طراحی پروژه فکر نماییم. آن زمان دیگر نیازی به سفارش در فلان روز و فلان مناسبت نیست کنم». در آن روزگار به تولید اثر هنری هم فکر نمی کردم اما شرایطی برای من با دیدن این منطقه و شنیدن داستان هایش به وجود آمد که به تدریج در ذهنم تولد یک اثر موسیقایی در رابطه با اروند را شکل داد. من خیلی تلاش کردم تا در این پروژه مرزها را بشکنم و خیلی خوشحالم که تا جایی هم توانستم دراین زمینه، ساختارشکنی کارهایی را انجام دهم.
وی در رابطه با نحوه جذب مخاطبان چنین آثار موضوعی هم اضافه کرد: ما نباید کاری را تولید نماییم که در شروع بشکلی برنامه ریزی شده باشد تا مردم آنرا نشنوند. ما کارهای زیادی داریم که در فرم موسیقی ارکسترال طراحی و تولید شده که مردم عادی و غیر متخصص شنونده موسیقی هم آنرا دوست دارند. پس ما می توانیم بر مبنای تجربه هایی که داریم اثر جدی را تولید نماییم که مردم آنرا دوست داشته باشند. اتفاقاً تلاش بنده و همکاران در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر این بوده که تا به واسطه این علاقه مندی ها و مخاطب سنجی، از موسیقی سفارشی فاصله بگیریم؛ کما این که هیچکدام از کارهایی که طی زمان حضورم در امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده، اساساً به این شکل نبوده که «یک اثر برای فلان مبحث بسازیم». من می دانستم هنرمندی مانند آرمان مهربان از زمان شهادت حاج قاسم مشغول کار روی مجموعه ای موسیقایی است که می تواند با پرداخت حرفه ای پروژه مورد نظرش را تبدیل به یک اتفاق کند و خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت و ما شاهد تولید و اجرای پوئم سمفونی «سرباز» بودیم.
این خواننده و آهنگساز اشاره کرد: وقتی ما محتوای به این جدی و ارزشمندی به نام «دفاع مقدس» و «عاشورا» و سایر محتواهای دیگر داریم کافی است که به طراحی پروژه فکر نماییم. آن زمان دیگر نیازی به سفارش در فلان روز و فلان مناسبت نیست. این طراحی اگر صورت پذیرد، درست است که به نام یک اثر موضوعی به مخاطب عرضه می شود اما فرایند تولید آن اساسا عنوان سفارشی به خود نمی گیرد.

وقتی پشت یک اثر موسیقایی «قلب» وجود دارد!
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم در رابطه با مخاطب آثار موضوعی در سبک و سیاق ارکستر ال توضیح داد: من اعتقاد دارم وقتی کاری به لحاظ کیفی خوب باشد اساسا می توانید شاهد حضور مخاطبان خوبی برای تماشا یا شنیدن آن اثر باشیم. اما وقتی در کاری به اسم سفارشی، «قلب» وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی در حوزه مخاطب برای آن کار نمی افتد. من یک موزیسین هستم و همواره در موسیقی زیسته ام، اما آرش امینی: بخشی از آنچه می تواند در حوزه مخاطب سنجی و جذب شنوندگان آثار موضوعی موسیقی دربرگیرنده نکات مهمی باشد، به رویدادهای موسیقایی ملی همچون جشنواره موسیقی فجر باز می گردد که هنوز مشخص نیست چه نسبتی با ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد باید بگویم من «اروند» و «سرباز» همواره گوش می کنم چون که هم از درجه بسیار ارزشمندی به لحاظ موسیقایی دارد و هم پشت آن پروژه «قلب» احساس می کنی. پس وقتی هم چنین آثار خوش دلانه ای به واسطه حضور برخی از هنرمندان و مدیران مانند یک حلقه و زنجیر کنار هم قرار بگیرند اساسا آن کار به درستی شنیده و دیده می شود.
وی با انتقاد از شرایط این سالهای برگزاری رویدادهای هنری کشور که در توسعه کیفی مخاطبان برای شنیدن موسیقی های موضوعی و پرارزش عملکرد مثبتی نداشتند، اظهار داشت: بخشی از آنچه می تواند در حوزه مخاطب سنجی و جذب شنوندگان آثار موضوعی موسیقی دربرگیرنده نکات مهمی باشد، به رویدادهای موسیقایی ملی همچون جشنواره موسیقی فجر باز می گردد که هنوز مشخص نیست چه نسبتی با ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد. آیا با این شرایط میتوان انتظار داشت که جوانان ما بیایند و موسیقی مقاومت گوش کنند؟ متأسفانه بزرگترین رویداد ملی ما در حوزه موسیقی به صورت بسیار گسترده ای در یک طرف در اختیار موسیقی پاپ است و یک طرفش بدون هیچ ارتباطی می آیند و موسیقی برامس می زنند که من اصلاً نسبت ها را نمی فهمم. شرایطی که اصلاً در هیچ جای دنیا چنین فرآیندی وجود ندارد و همه رویدادهای موسیقایی در قالب موضوعی سیاست های در رابطه با خودشان دارند. یعنی این که ما برای مخاطبان خودمان هنوز نتوانسته ایم بستر مناسبی تولید نماییم.
این رهبر ارکستر اشاره کرد: موسیقی کشورمان باید با سیاست و برنامه ریزی به جلو هدایت شود. باید چشم اندازی داشته باشد و بگوید که الان از یک مبدا می خواهم به یک مقصد بروم و برای رسیدن به این راه هم چنین کارهایی را می خواهم انجام دهم. اصلاً نمی گردد که همین طوری همه چیز را رها کرد و بعد انتظار داشت که مخاطب ما بیاید و با آثار در رابطه با حوزه دفاع مقدس و موارد دیگر ارتباط برقرار کند. متأسفانه نتیجه همین کم توجهی ها می شود شرایط امروزی موسیقی که در بعضی مواقع نسبت به پیش از پیروزی انقلاب هم بدتر شده است.

کارهای مهم رسانه ملی در حوزه موسیقی و شعر مقاومت
علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما هم که از این بخش نشست خبری به جمع دست اندرکاران پروژه موسیقایی گرامیداشت ۸ سال دفاع مقدس افزوده شد، در رابطه با برگزاری این کنسرت در باغ موزه دفاع مقدس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: به طور قطع هفته دفاع مقدس برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار و جزو مناسبت های مهم ملی – میهنی ماست. مقوله دفاع مقدس برای ما یک امر حیاتی و مهم می باشد که ما حتی یک متر از خاک میهن عزیزمان را به واسطه رشادت های سربازان سرافراز این میهن در مقابل ۴۴ کشور از دست ندادیم و به تنهایی توانستیم دشمن را به برکت خون پاک شهدای عزیز، ایثار جانبازان و شجاعت رزمندگان دشمن را محکوم نماییم.
وی اضافه کرد: جریان دفاع مقدس اتفاق بزرگی در ایران اسلامی است که ما بعنوان اهالی سرود، شعر و موسیقی در رسانه ملی وظیفه کوچکی داریم تا کارهایی را در این عرصه انجام دهیم. کارهایی که یکی از آنها همین کنسرت گرامیداشت ۸ سال دفاع مقدس توسط ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به رهبری آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی است که در باغ موزه دفاع مقدس پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این پروژه در برگیرنده یک فعالیت مشترک بین دستگاه های مختلف فرهنگی است که نباید زحمت های بزرگوارانی که در این عرصه دارند را بی پاسخ گذاشت.
قزوه در رابطه با دیگر کارهای دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما هم توضیح داد: ارکستر سمفونیک صدا و سیما در طول ۱۲ ماه حدود ۱۲ اثر در حوزه دینی و ملی – میهنی اجرا کرده که در طول هر ماه حدود ۸ جلسه تمرین دارند. در هر ماه یک اجرای ملی هم دارند به همین دلیل تلاش می نماییم در آینده ای نزدیک علاوه بر اجراهای ملی، اجراهای جهانی هم داشته باشیم چون ارکستر سمفونیک صدا و سیما از قابلیت خوبی برخوردارست و شاید پرکارترین ارکستر کشور باشد. این مجموعه دربرگیرنده نوآوری ها و خلاقیت های در حوزه های مختلف هنری و نوازندگی است که واقعاً باید به تک تک اعضای این مجموعه خسته نباشید گفت.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما و کوشش برای حضور در اجراهای جهانی
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما اضافه کرد: همزمان با این روزهای عزیز و گرامی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما قطعه ای را به مناسبت اربعین اجرا می کند. این در حالیست که ما برای علیرضا قزوه: شخص آقای پیمان جبلی بعنوان رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران ارشاد رسانه ملی انصافاً علاقه مندی خاصی به ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما دارند. کما این که در همین زمینه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه این مجموعه بودیم که نشان دهنده توجه ویژه ریاست سازمان به فعالیت این مجموعه است مناسبت های دیگر برنامه های مختلفی تدارک دیده ایم که همچون آنها میتوان به تولید قطعه ای برای جزیره کیش اشاره داشت در این چارچوب تولید قطعات مختلف به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بهار و نوروز سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامه های ماست که ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را تبدیل به یکی از فعال ترین ارکسترهای کشور کرده که امیدوارم با برنامه ریزی هایی که دراین زمینه صورت داده ایم شرایطی را برای درخشش ارکستر در ابعاد جهانی مهیا نماییم.
چرا که این مجموعه موسیقایی به واسطه تلاش عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر، آرش امینی رهبر و مدیر هنری ارکستر و نوازندگانش می تواند در ردیف بهترین و با کیفیت ترین ارکسترها قرار گیرد.
این شاعر و ترانه سرا در این بخش از نشست خبری بود که در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص این که چرا مدیران ارشد شهرداری تهران و رسانه ملی که می توانند با حضورشان نقش مؤثری در حمایت این مجموعه ها و پررنگ شدن موسیقی در تلویزیون و تبلیغات شهری آثار موسیقایی پرارزش داشته باشند، در شکل کمرنگی صورت می گیرد، اظهار داشت: الان تعامل بسیار خوبی بین سازمان صدا و سیما و نهادهای دیگری چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. چارچوبی که باعث برگزاری جلسات مشترک گوناگونی بین مجموعه ها و نهادهای مختلف در رابطه با موسیقی شده است.
درباره نحوه حمایت های رئیس رسانه ملی هم باید بگویم که شخص آقای پیمان جبلی بعنوان رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران ارشاد رسانه ملی انصافاً علاقه مندی خاصی به ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما دارند. کما این که در همین زمینه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه این مجموعه بودیم که نشان دهنده توجه ویژه ریاست سازمان به فعالیت این مجموعه است.

رسانه ملی بزرگ ترین همایش «شعر وموسیقی» را در زیبا کنار برگزار می کند
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما با اشاره به تازه ترین کارهای انجام گرفته در حوزه فعالیتی خود بیان کرد: بر مبنای برنامه ریزی های انجام گرفته طی روزهای چهارم، پنجم و ششم آبان ماه سالجاری بزرگترین اجتماع شعر و موسیقی کشور توسط دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما انجام می شود. در این همایش ۲۰۰ شاعر از سراسر کشور به همراه برخی از هنرمندان موسیقی، مسؤلان موسیقی صداوسیمای استانها، شاعران فارسی زبان بعضی از کشورها و ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما حضور ویژه ای خواهند داشت که طی روزهای آینده جزئیات بیشتری از آن اعلام می شود.
وی با اشاره به این که در این همایش رئیس رسانه ملی و سایر مدیران ارشد سازمان صداوسیما هم حضور خواهند داشت، اظهار داشت: این اجتماع به اعتقاد من یکی از مهم ترین اتفاقات و رویدادهای ادبی، هنری و موسیقایی علیرضا قزوه: خوشبختانه هم اکنون ارتباط بسیار خوبی میان همین نهادهایی که به آن اشاره کردید وجود دارد و ما مشغول برگزاری جلسات مشترک گوناگونی با مدیران این نهادها هستیم که بتوانیم در کارهای فراملی و بیرون از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم انقلاب اسلامی را با هنر معرفی نماییم سالجاری خواهد بود که تا به امروز کمتر شاهد برگزاری آن بوده ایم. بر همین چارچوب بر مبنای دعوتی که از مدیران استانی دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صورت می گیرد، میهمانان مدعو در مجموعه زیبا کنار به اجرای برنامه های مختلف موسیقایی و ادبی و برگزاری نشست های تخصصی و پژوهشی می پردازند.
چند نکته مهم در رابطه با احیای جشنواره موسیقی مقاومت
علیرضا قزوه در بخش های پایانی این نشست رسانه ای بود که در جواب سوال خبرنگار مهر در خصوص لزوم احیای جشنواره موسیقی مقاومت با همکاری مشترک دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز موسیقی حوزه هنری، مرکز موسیقی مأوا و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به اعتقاد من چنین پیشنهاداتی بهترین مسیر برای پیشرفت تعاملات و ارتباط بین نهادها و سازمان های مختلف است که بتوانند برای پرهیز از هدر رفت بودجه هایی که در یک مورد مشترک صرف می شود، پیش روی مدیران قرار بگیرند تا بر مبنای آن از موازی کاری ها اجتناب کنند. البته خوشبختانه هم اکنون ارتباط بسیار خوبی میان همین نهادهایی که به آن اشاره کردید وجود دارد و ما مشغول برگزاری جلسات مشترک گوناگونی با مدیران این نهادها هستیم که بتوانیم در کارهای فراملی و بیرون از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم انقلاب اسلامی را با هنر معرفی نماییم.
وی اضافه کرد: این حرکت ها، حضور در یک مدار تازه همکاری است به شرطی که در مدار فعلی خوب و بدون نقص کار نماییم. پس وقتی انرژی لازم از این خوب کار کردن به دست آمد آن وقت میتوان برای کارهای فرا ملی منتظر اتفاقات خوب بود. حرکت در کارهای بین المللی اساسا کار سختی است اما من می دانم حتما به آنجا می رسیم و افق روشنی پیش روی ماست.

بیاییم برای برگزاری یک جشنواره مؤثر بیشتر فکر کنیم
امیرحسین سمیعی هم در واکنش به پیشنهاد برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت توسط مجموعه های در رابطه با موسیقی به صورت مشترک توضیح داد: یکی از حلقه های مفقوده ما نگاه تخصصی به حوزه موسیقی است که می تواند به مبانی عقیدتی، اعتقادی و ملی ما متصل شود. شرایطی که دائماً در مصاحبه ها و گفتگوهای رسانه ای روی این مساله تاکید می کنم که در این عرصه نباید دست به تولید کارهای ضعیف زد. ما باید امیر حسین سمیعی: پیشنهاد برگزاری مشترک جشنواره یا رویدادهای در رابطه با موسیقی مقاومت که احیای باردیگر آن امری ضروری به نظر می رسد، موضوعی است که باید روی آن تمرکز و تأمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین و مؤثرترین نتیجه بدون صرف بیهوده بودجه باشیم به این نکته اعتقاد داشته باشیم که وقتی از دفاع مقدس حرف می زنیم، فقط مباحث عاطفی نیست. این مقوله ابعاد وسیعی دارد، شجاعت دارد، ایثار دارد، وطن پرستی و اعتقاد دارد. ازاین رو پرداختن به اینها هنرمندی می خواهد که دراین زمینه دست و پنجه قدرتمندی داشته باشد. شرایطی که برگزاری یک رویداد مهم در چارچوب موسیقی مقاومت می تواند این نگاه را به جامعه موسیقی و مردم برگرداند.
این خواننده اظهار داشت: ما می توانیم در چنین جشنواره هایی استعدادها را پیدا نماییم روی آنها سرمایه گذاری نماییم تا بتوانند به واسطه هنر ارزشمندشان تولید کننده آثار شاخصی باشند. این پیشنهاد برگزاری مشترک جشنواره یا رویدادهای در رابطه با موسیقی مقاومت که احیای باردیگر آن امری ضروری به نظر می رسد، موضوعی است که باید روی آن تمرکز و تأمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین و مؤثرترین نتیجه بدون صرف بیهوده بودجه باشیم.
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما هم در ادامه صحبت های سمیعی بیان کرد: سال ۱۳۹۳ تجربه ای با ارکستر سمفونیک بغداد داشتیم که برای تجربه ارزشمندی بود و به من ثابت کرد که می توانیم کارهای فراملی زیادی را با کشورهای منطقه اجرا نماییم و حتی در حوزه های اقتصادی هم به نتایج خوبی برسیم. حالا در بعضی کشورها تعاملات خوبی میان ارکستر ها با کشور دیگری وجود دارد که هر سال در چند نوبت با اهداف خاص کارهایی را دنبال می کنند که بسیار جالب توجه هستند.
وی اشاره کرد: من فکر می کنم با پتانسیل و ظرفیت بسیار ارزشمندی که با حضور ارکسترهای باکیفیت کشورهای منطقه همچون ایران وجود دارد میتوان به انجام کارهای مشترک ملی و بین المللی و حتی برگزاری جشنواره های گردشی با مبحث موسیقی مقاومت بود که نتیجه بخش هم هستند.

آغاز برنامه ریزی ها برای اجرای موسیقی مقاومت در کشورهای جهانی
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در بخش آخر از این نشست خبری بود که در جواب سوالی در خصوص این که چرا چنین مجموعه ها و پروژه هایی برنامه ریزی های برای حضور در رویدادهای جهانی ندارند، بیان کرد: سال که ما به همراه و همکاری مجموعه هایی چون دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما کنسرت مقام حماسه را اجرا کردیم، این پیشنهاد چندبار عنوان شد که ارکستر به کشورهای سوریه، لبنان و عراق سفری داشته و در این کشورها کنسرت برگزار کند. حتی دراین زمینه هماهنگی هایی هم صورت گرفت. اما در بزنگاهی از جانب جناب اله یاری (مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) پیشنهاد حضور ارکستر در جشنواره موسیقی فجر شد. ازاین رو آماده سازی ها به شکلی برنامه ریزی شد که ما فقط توانستیم در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشیم.
وی افزود: به هر حال در این شرایط چون در آخر سال قرار داشتیم و خودتان می دانید که بوروکراسی اداری در زمینه سفرهای خارجی و دریافت ویزا و موارد دیگر برای اجرای برنامه های موسیقایی ما در این سه کشور نیازمند هماهنگی های بسیاری است، ازاین رو فرصتی وجود نداشت و ما هم موفق به حضور در این کشورها نشدیم. اما امیدوارم این شرایط بزودی محقق شود و ما بتوانیم شرایط خوبی را برای اجرای موسیقی مقاومت در کشور مهیا نماییم.

منبع: