خطر عصرجدید برای خوانندگی

خطر عصرجدید برای خوانندگی

پیلانو: نقش پررنگ موسیقی در برنامه های استعدادیابی تلویزیون کشورمان و رئالیتی شوهای شبکه نمایش خانگی و نحوه پرداختن به آن، بهانه ای شد که به بحث و بررسی درباره این اتفاق بپردازیم.
در همین راستا پیش تر گفت وگویی داشتیم با حسین علیشاپور (خواننده آواز ایرانی) و این دفعه هم با رضا فکری (خواننده کلاسیک).
فکری به ایسنا می گوید: پخش برنامه های استعدادیابی چه در تلویزیون و شبکه های خانگی یک سری جنبه های مثبت و منفی دارد که البته استفاده درست از هر ایده ای در وهله اول به فرهنگ سازی، آموزش و مطالعه نیاز دارد.
او ادامه می دهد: هم اکنون سرآمد برنامه های استعدادیابی، «عصر جدید» است که در یک نگاه کلی به جنبه های مثبت آن می توان به مواردی چون ایجاد امید در جوان ها و افراد اشاره کرد؛ چونکه این برنامه سبب شده است که عده قابل توجهی از افراد احساس کنند که فضایی برای نمایش تلاش و استعداد خودرا هر چند بصورت محدود دارند. همین طور جوان های زیادی را در مناطق محروم داریم که از امکانات به خصوصی برخوردار نیستند و می توانند در این برنامه ها شرکت نمایند. بطور کلی تلاش این برنامه ها ایجاد امید در شرکت کنندگان مناطق مختلف کشور و نمایش استعداد آنها در یک مسیر درست است که چنین موردی فوق العاده است و به مسیر زندگی بسیاری از جوان ها کمک می نماید.
این خواننده درباره تمایل خیلی از شرکت کنندگان جهت شرکت در بخش خوانندگی برنامه های استعدادیابی ایران می گوید: یکی از دلیلهای اصلی که شرکت کنندگان تمایل کمتری به حضور در بخش نوازندگی دارند، به ممنوعیت نمایش ساز در تلویزیون برمی گردد. شاید اگر ممنوعیت ساز در تلویزیون منحل شود، بعد از حضور چند شرکت کننده در بخش نوازندگی، نوازندگان دیگری نیز رغبت حضور در برنامه های استعدادیابی را داشته باشند.
چرا خوانندگی آسان به نظر می رسد؟
این هنرمند در پاسخ به پرسش بالا توضیح می دهد: خوانندگی قبل از هر چیزی ویترین زیبایی دارد؛ خواننده معروف و پولدار می شود و اتفاقات قشنگی برایش رقم می خورد که این امر به خودی خود یک دلیل کافی برای گرایش افراد به این سمت است. ولی از طرفی اکثریت گمان می کنند که امکان خواندن را دارند و می توانند با تولید یک صدا، آواز بخوانند. گرچه که این فرضیه غلط است و در کشور ما این ذهنیت وجود ندارد که برای خواننده شدن باید آموزش دید. به همین جهت در بازار موسیقی می بینیم که خیلی از خواننده های معروف از نظر تکنیک های آوازی، نظریه موسیقی و سلفژ آموزش ندیده اند و متأسفانه این وضعیت سبب شده که خیلی ها گمان کنند که می توانند خواننده شوند.
از او سوال می نماییم که برنامه های استعدادیابی تا چه حد مروج ساده انگاری خوانندگی در میان جوانها هستند که پاسخ می دهد: اگر به گذشته نگاه نماییم، درمی یابیم که قبل از همه گیر شدن این برنامه ها هم باور عمومی بر این بود که خوانندگی کار راحتی است ولی نمی توان اظهار داشت که این برنامه ها هم بی تأثیرند؛ بعنوان نمونه زمانی که در این برنامه ها فردی را از بین تماشاچی ها به روی استیج می برند و از او می خواهند که بخواند، به صورتی به این تفکر دامن می زنند. اساسا نیاز است فرهنگ سازی شود تا مردم بدانند خوانندگی کار سختی است و به آموزش نیاز دارد.
او درباره خاصیت های لازم شرکت کنندگان برنامه های استعدادیابی می گوید: نیازی نیست که شرکت کننده حتما یک خواننده بسیار حرفه ای باشد؛ چون این برنامه ها برای استعدادیابی هستند و مقرر است تنها تشخیص داده شود که شرکت کنندگان استعداد دارند یا نه؟ و البته که جای افراد حرفه ای در این برنامه ها نیست، بلکه این برنامه ها برای افرادی است که می خواهند یک مسیر حرفه ای را شروع کنند.
این هنرمند ضمن تاکید بر این که عبور شرکت کنندگان از مرحله فینال به مفهوم خواننده شدن آنها نیست، بیان می کند: باید بدانیم که حتی اگر کسی در این برنامه ها نفر اول هم شود هنوز خواننده نیست، بلکه تنها تشخص داده شده که استعداد خواننده شدن را دارند. این مرحله تازه شروع خواننده شدن و البته نقطه خطرناکی است؛ چون نفر اول شدن در این برنامه ها توجه ها را به سمت فرد می برد و یکسری تهیه کننده تنها برای کسب سود به سمت آنها می روند.
او ادامه می دهد: اگر برنامه های استعدادیابی می خواهند که موفق باشند باید حداقل تا یک سال برگزیدگان را تحت آموزش موسیقی، آواز و حتی روانشناسی قرار دهند تا این افراد یاد بگیرند که چگونه با توجهی که به سمتشان جلب شده کنار بیایند، آنرا بشناسند، از آن استفاده کنند و متوجه باشند که جدیدالورود مسیر یادگرفتن خوانندگی شده اند نه این که خواننده شده اند و تمام.
رضا فکری

منبع: