پنجشنبه ۲۶ اسفندماه؛ هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در حوزه هنری کنسرت می دهند

پنجشنبه ۲۶ اسفندماه؛ هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در حوزه هنری کنسرت می دهند

به گزارش پیلانو برخی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در چارچوب گروه قوالی نجم الدین روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کنسرتی را برگزار می کنند.
دریافت 26 MB
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، گروه قوالی «نجم الدین» به خوانندگی آصف حبیبی، جواد تابش و عبدالقادر عزیزی که طی ماه های اخیر در چارچوب حضور برخی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران فعالیت خویش را شروع کرده اند، طی روزهای پنجشنبه بیست و ششم و جمعه بیست و هفتم اسفند ماه کنسرت هایی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهند کرد.
«لاله آزاد»، «مجنون تو»، «بی تو هر جمعه»، «چرا نمی آیی»، «باد زانو می زند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور می رقصد»، «می چرخد»، «هر کجا مرز کشیدند» قطعاتی هستند که به احتمال فراوان در این کنسرت اجرا می شوند.
آصف حبیبی از خوانندگان برجسته موسیقی افغانستان است که در این کشور به «بلبل هرات» شهرت دارد. ضمن این که جواد تابش هم از شاگردان الطاف حسین قوال شناخته شده دنیای موسیقی است. عبدالقادر عزیزی هم همچون هنرمندان شناخته شده این عرصه است که در چارچوب همیار آیین قوالی با این مجموعه همکاری می کند.
گروه قوالی نجم الدین که طی ماه های اخیر به واسطه حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری و سرپرستی هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام مشغول تولید و ضبط آثار گوناگونی در حوزه هایی نظیر «مناقب خوانی مهدوی» است، در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هم به اجرای برنامه پرداخته بود.
گروه «قوالی نجم الدین» در این کنسرت کوشش کرد تا با تلفیق متن های شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی با آوازهای هراتی به تجربه جدیدی برسد تا به این بهانه مبحث گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر هم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
هوشنگ جاوید چندی قبل درباره خصوصیت های این گروه موسیقایی اظهار داشته بود: «این پروژه برای نخستین بار است که درحال تجربه شدن است و مشتمل بر آثاری در حوزه قوالی و آوازهای هراتی است که من آنرا بر مبنای حوصله کم مخاطبان امروز جامعه بخصوص مخاطبان عام و جوانان تنظیم کردم. تنظیمی که بسیار کار سختی برایم بود و من تلاش کردم آنرا با شعر شاعران مختلف معاصر ترکیب کنم که دربرگیرنده ارزش های عرفانی و معنوی و عاشقانه ای است که بسیار می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. آنچه در این پروژه صورت گرفته، انتخاب آثار موسیقایی مختلف در حوزه قوالی و مناقب خوانی روی راگ های مختلف قوالی است که میتوان گفت دربرگیرنده تجربه های بسیار متفاوتی در این حوزه می باشد و امیدوارم شرایط بگونه ای طراحی و اجرا شود که بتواند مورد توجه شنوندگان باشد.»
قوالی یکی از گونه های در رابطه با موسیقی عرفانی است که به شکلی با عبادت آمیخته و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آن گونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاه های صوفیان اجرا می شده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل گشته است.

منبع: