در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛ نمره 16 وزیر ارشاد به فیلم فجر

در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛ نمره 16 وزیر ارشاد به فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی همزمان با آخر جشنواره های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان نکاتی درباره بعضی از حاشیه های اخیر پرداخت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آخر جشنواره های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر شامگاه شنبه سی ام بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با اجرای حمیدرضا مدقق همراه بود به بعضی از حاشیه های پیش آمده حوزه فرهنگ و هنر طی روزهای اخیر پاسخ داد.
محمد مهدی اسماعیلی در ابتدای این برنامه به برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر و حاشیه هایش اشاره نمود و اظهار داشت: ما کار دولت مردمی را از شهریور ماه شروع کردیم و از نخستین کارها این بود که رئیس سازمان سینمایی را تعیین نماییم و همه مردم شریف می دانند که آقای محمد خزاعی یکی از بهترین تهیه کنندگان سینماست که وقتی به این سمت انتخاب شد کارهای اجرایی را آغاز کرد و نهایت تلاش خویش را انجام داد تا با همراهی ستاد جشنواره کارهای داوری و امور اجرایی متناسب با شعار جشنواره پیش برده شود. ما نهایت تلاش خویش را کردیم تا در این حوزه کارهای مؤثری را انجام دهیم کما این که در این حوزه کارهای دقیقی هم صورت گرفت و شما می بینید که ما در این دوره از جشنواره شاهد اکران گونه های مختلفی بودیم که توانست سبد متنوعی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
اظهارنظرهایی که به شدت محکوم است
وی اضافه کرد: خوشبختانه دیدید که فیلم برگزیده سال جاری جشنواره فیلم «موقعیت مهدی» بود که درباره شهید باکری روایت شده و دربرگیرنده نکات فراوانی بود که توانست نظر مخاطبان را به سمت خود جلب نماید. البته جشنواره برگزار شد و چندین نفر هم آمدند و روی سکو صحبت کردند. شما دیدید هر برنده ای روی صحنه امد جایزه خویش را یا به خانواده و یا به شهیدان تقدیم کرد. این نشان دهنده ارزش های فراوانی است. البته در کنار این مورد اظهار نظر غلط و محکومی صورت گرفت که هم ما و هم جشنواره و هم تهیه کننده این صحبت ها را محکوم نمود. حتی فردی که این صحبت ها را به میان آورد در تریبون های مختلف عذرخواهی نمود. من بازهم تکرار می کنم فرآیندی که در جشنواره فیلم فجر صورت گرفت رویداد مؤثری بود و آن اتفاقی که افتاد باعث ناراحتی عزیزان شده که نظرشان برای ما بسیار پرارزش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به پرسش مجری در خصوص تعامل وزارت ارشاد با دیگر نهادهای در رابطه با حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: ما مشغول ریل گذاری جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم که همه اینها نیازمند تعامل است. من در این مدتی که با خیلی از علما صحبت می کردم به این نتیجه رسیدم که خیلی از خوبی های کار به عزیزان منتقل نشده و این باعث سوءتفاهمی شده که باید این سوءتفاهمات برطرف شود.
تغییر در جشنواره های هنری سال جاری شروع شد
اسماعیلی درباره انتقاد بعضی از کارشناسان در خصوص کیفیت آثار به صحنه رفته در جشنواره های تئاتر و موسیقی فجر هم اظهار داشت: انصافاً جشنواره های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی پر از رویش های جدیدی بود که برای ما دربرگیرنده اتفاقات ارزشمندی هم بود. این روند حتی در جشنواره فیلم فجر هم وجود داشت. شما بدانید ما حتما رویکرد توجه به کارهای هنرمندان جوان و کار اولی را در ردیف اولویت های خودمان قرار دادیم و این را هم بدانید که ماجرای کرونا واقعاً روی روند برگزاری جشنواره تأثیرات خویش را بر جا گذاشت. اما به باور بنده و خیلی از کارشناسان فضای تغییر در خیلی از جشنواره های ما وجود داشت.
وی درباره مهجوریت هنر تئاتر بخصوص در روزهای کرونا و انعکاس این روند روی صحنه توضیح داد: بنده عضو ستاد ملی مقابله کرونا هستم و بر این ضعف واقفم که در همه حوزه ها وجود دارد. بله من هم معتقدم شاهد لطمات زیادی در حوزه تئاتر بودیم اما امیدوارم با کمتر شدن بیماری کرونا شاهد رشد قابل ملاحظه ای در فضای تئاتر باشیم. در حوزه موسیقی هم نهایت تلاشمان را انجام دادیم تا از آذرماه با حمایت چشم گیر وزارت بهداشت شاهد برگزاری کنسرت ها باشیم اما متأسفانه از بهمن این فضا روند کاهشی داشته ولی امید دارم با از بین رفتن سویه جدید کرونا شاهد از سرگیری فعالیت کنسرت ها باشیم.
پیگیری قضایی در ماجرای لو رفتن اسامی برگزیدگان فیلم فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماجرای لو رفتن لیست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر و سرقت یکی از فیلمها پس از آخر جشنواره توضیح داد: سایتی که این اطلاعات را منتشر نموده مبادرت به انتشار اطلاعات محرمانه کرده و ما طی شکایت رسمی که از راه مراجع قضایی صورت گرفته مشغول پیگیری مبحث هستیم و حتما شاهد برخورد قضایی با این سامانه خواهیم بود. در حوزه معاونت فناوری سازمان سینمایی هم بزودی اقداماتی را انجام خواهیم داد تا با حمایت شرکتهای دانش بنیان شاهد اتفاقات مؤثری در این حوزه باشیم. درباره فیلم سرقت شده هم باید بگویم پیگیری هایی در حال انجام می باشد که حقی از تهیه کننده و صاحبان فیلم زائل نشود.
اسماعیلی درباره ماجرای حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر در ایام اخیر اظهار داشت: ما در لایحه پیشنهادی این ماجرای مالیات را نیاوردیم. اما عزیزان ما در مجلس استدلال هایی داشتند که ماجرای مالیات را وارد کنند. البته در این حوزه مشغول رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم که هم نظر نمایندگان تأمین شود و هم هنرمندان را گرفتار مشکل نکند. در این حوزه مکاتباتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته و در ایام بررسی لایحه بودجه این مورد به سمع و نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. در عین حال ما کار مهمی را سال جاری انجام دادیم و با تعامل و دستور ویژه ای که آقای رئیس جمهور برای پشتیبانی از اهالی فرهنگ و هنر انجام داد پیشبینی هایی داریم که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم حمایت هایی ویژه ای را از اصحاب فرهنگ و هنر داشته باشیم.
برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای همسایه در نوروز ۱۴۰۱
وی ضمن اشاره به بعضی از برنامه های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در هفته های اخیر و هفته های آتی اظهار داشت: حضور رئیس جمهوری در موزه هنرهای معاصر و دیدار با هنرمندان هنرهای تجسمی، برنامه ریزی برای برگزاری جایزه کتاب سال، برگزاری جشنواره شعر فجر همچون برنامه های ما در ایام پایانی سال بود که در کنار برگزاری جشنواره های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی برای اجرای هرچه بهتر آن کارهایی را انجام دادیم. در این چارچوب ما بزرگداشتی را هم برای نظامی داریم که متأسفانه به علت بعضی از اقداماتی که برای مصادره این شخصیت بزرگ ادبی انجام گرفته نهایت تلاش خویش را انجام می دهیم که حکیم نظامی را بعنوان یک شخصیت فرهنگی برجسته ایران معرفی نماییم. ما برای نوروز سال آینده هم در تدارک برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای همسایه هستیم که امیدوارم با بهبود شرایط شاهد برگزاری این مهم باشیم.
اسماعیلی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص اقدامات وزارت ارشاد برای مبارزه با فساد اظهار داشت: شعار محوری عدالت فرهنگی است که در دولت جدید هم به شدت روی آن تاکید داریم. در این راستا اکران فیلمهای جشنواره فیلم فجر در مناطق محروم، عرضه آموزش مجانی هنر به واسطه کانون های فرهنگی هنری مساجد و سایر مجموعه های تابعه وزارت ارشاد جزو برنامه های اصلی ما بود. ما برای مبارزه با فساد به روز رسانی آیین نامه ها را هم در دستور کار قرار دادیم که بتوانیم در این حوزه شاهد شفاف سازی باشیم. این جریان در معاونت حقوقی در حال انجام می باشد و حتی در مؤسسه های تابعه وزارت ارشاد هم کار بازسازی ساختار در حال انجام می باشد که بتوانیم تبعیض در این حوزه ها از بین ببریم و همه اهالی فرهنگی زمینه های دسترسی عادلانه به محصولات فرهنگی را داشته باشند.
سال آینده بخش زیادی از دغدغه های بودجه ای از بین می رود
وزیر ارشاد در بخش دیگری از این برنامه ضمن اشاره به مبحث بودجه و افزایش آن در دوره های آتی اظهار داشت: دولت در بودجه سال آینده قدم مهمی را برداشته و از جانب دولت مردمی آقای رئیس جمهور، حمایت هایی انجام گرفته که بتوانیم شرایط خاصی را برای بودجه فرهنگ و هنر فراهم نماییم و فکر می کنم برای سال آینده دغدغه های زیادی از بودجه در عرصه های مختلف هنری از بین خواهد رفت. اما حتما در پشتیبانی از آثار فرهنگی هنری توجه ما به نظام ارزشی و هنجاری جمهوری اسلامی ایران است. ارزش های دینی و حفظ شعائر دینی در تولیدات هنری خط قرمز ماست که در این حوزه گرفتار ضعف هایی هستیم و هم اکنون می خواهیم این تغییر ریل را با کمک اصحاب فرهنگ و هنر انجام دهیم. مردم عزیز محصول کار مدیریت دولت جدید را در جشنواره های سال آینده مشاهده خواهید کرد و شما شاهد تغییرات جدی در جشنواره های تئاتر، فیلم و موسیقی خواهید بود. در این حوزه برنامه های تحولی تدوین شده که بتواند در تراز جریان انقلاب اسلامی قرار بگیرد. شما مطمئن باشید هم شاهد رونق فرهنگ و هنر ایران و هم رونق ارزش های اسلامی و انقلابی هستید که در دوره های بعدی خود رانشان می دهند.
ما در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی برنامه های زیادی در جهت ارزش های انقلابی پیشبینی کردیم که با پیشرفته ترین شیوه های عرضه به مردم عزیز عرضه خواهد شد. به صورت کلی ما مرتب با همه اهالی موسیقی و تئاتر و هنرهای تجسمی سینما در رفت و امد هستیم و خودمان را خادم اهالی فرهنگ و هنر می دانیم. حتی خود هنرمندان گواهی می دهند که در آینده ای نزدیک در حوزه دیپلماسی فرهنگی و اقتصاد هنر شاهد اتفاقات مؤثری خواهیم بود. در این حوزه رایزنی هایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت گرفته که شما نتایج آنرا خواهید دید.
نمره آقای وزیر به سینما، تئاتر و موسیقی فجر
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه این گفتگو بعد از اظهارات مدقق که از وی درباره خداحافظی دو هنرمند فعال سینمای ایران از جشنواره فیلم فجر سوال کرد، اظهار داشت: پس از اینکه برخی از دوستان از جشنواره فیلم فجر خداحافظی کردند با بعضی از دوستان هنرمند دیدار و گفتگوهایی داشتم و تمام تلاشم این است که این عزیزان به خانه خود برگردند. بنده اینجا از آنها می خواهم که در جشنواره بمانند و اگر انتقادات واردی داشته باشند بنده حتما رسیدگی می کنم. من بر این باورم این حرکت عزیزان نمی تواند با استقبال مردم مواجه شود چون خاستگاه خیلی از این عزیزان هنرمند جشنواره ها و رویدادهایی بوده که به اعتبار حضور مردم میزبان اهالی فرهنگ و هنر بوده اند. اما به هر حال بنده امیدوارم بتوانیم در یک فضای تعامل گونه هرچه سریعتر مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را حل نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این گفتگوی تلویزیونی در جواب مجری که از وی درباره امتیاز جشنواره های از نمره بیست سوال کرد، اظهار داشت: من به جشنواره فیلم نمره ۱۶ می دهم ولی می دانم عزیزان ما در این رویداد تلاش زیادی انجام دادند در حوزه تئاتر و موسیقی هم می توانم نمره بیشتری بدهم که رقمی بین ۱۷ تا ۱۸.۵ است.
وی در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر اتفاقاتی افتاده که نباید رخ می داد. چون که باعث ناراحتی عده ای از مردم عزیزمان شده بود و من همین جا از تمامی عزیزانی که از این اتفاق ناراحت شدند معذرت می خواهم.

منبع: