با حضور عوامل جشنواره صورت گرفت؛ دیدار معاون هنری ارشاد از ستاد تجسمی فجر، جشنواره زدگی تهدید است

با حضور عوامل جشنواره صورت گرفت؛ دیدار معاون هنری ارشاد از ستاد تجسمی فجر، جشنواره زدگی تهدید است

به گزارش پیلانو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در جریان روند کار ستاد برگزاری این رویداد قرار گرفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در جریان روند کار این جشنواره قرار گرفت. در این نشست هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیرسقراطی دبیری هنری، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره، اردشیر میرمنگره مدیربخش «چهل نمایشگاه چهل شهر»، سعید اسلام زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی و عبدالرحیم سیاهکارزاده ﺭﯾﯿﺲ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺗﺠﺴﻤﯽ ﻣﻌﺎﺻﺮ حضور داشتند.
جشنواره زدگی یک تهدید جدی است
مجتبی حسینی در بخشی از این جلسه اظهار داشت: امروز ما در رشته های مختلف با تهدید جشنواره زدگی مواجه هستیم. این جشنواره زدگی یک تهدید جدی است که لزوم دارد درباره آن فکر شود. تعدد جشنواره ها و هم پوشانی آنها امکان دارد سبب شود هنرمندان انگیزه لازم جهت شرکت در جشنواره ها را نداشته باشند. ما شاهد می باشیم که هر استان یا هر انجمن و نهادی، جشنواره ای را برای خود ترتیب داده پس این مورد نباید باعث شود که نتوانیم به برآیندی کلی از فعالیت های هنرمندان کشورمان دست پیدا نماییم.
حسینی با تاکید بر بازبینی جشنواره ها اضافه کرد: لزوم دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنواره های مختلف با رویکرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را بر مبنای نحوه کار و خروجی آنها ارزیابی نماییم تا بر مبنای آن اهداف و نتایج جشنواره ها بررسی شود. انجمن ها هم می توانند رویدادهای تخصصی خویش را داشته باشند و خلاء هایی را که در بخش دولتی وجود دارد پوشش دهند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رویدادهای تخصصی و موضوعات هنری می تواند بر مبنای مطالعات آمایشی بر مبنای جغرافیای فرهنگی، تاریخی تعریف شود و با عنایت به ظرفیت ها و توانمندی های شهرها رویدادهایی هم برنامه ریزی شود. کما اینکه با در نظر گرفتن ظرفیت و استعداد شهرها و استان ها، جشنواره هایی می توانند روی اقتصاد آن شهر اثرگذار باشند. من بر این باورم خیلی از شهرهای ایران می توانند بر مبنای ظرفیت خود بدرخشند، در حالیکه ما به راحتی از کنار این ظرفیت ها می گذریم.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب
وی با تاکید بر تعریف و تبیین اهداف جشنواره ها بیان کرد: در این سال ها هنرمندان بسیار زیادی به جامعه ما اضافه شده اند که هر کدام گرایش خاص خویش را دارند. ازاین رو بزرگان و متخصصان این حوزه باید نظرات را تجمیع کنند تا رویکرد جشنواره ها مشخص شود. اگر قصد ما استعدادیابی است، باید جشنواره ها و رویدادهای مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند و برآیند آنها به جشنواره ای حرفه ای رسیده تا نفرات برگزیده بتوانند بهترین آثار را در جشنواره ارائه نمایند. اگر هم رویکرد ما گفت و گو میان هنرمندان است می توانیم حاصل یک سال کار آنها را نمایش دهیم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره با بخش های مختلف و همینطور برنامه هایی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی می تواند چتر گسترده ای باشد تا فضایی برای حضور هنرمندان و عرضه آثار بر مبنای قواعد جشنواره فراهم آورد البته در حوزه هنرهای تجسمی بیشتر تمرکز بر صنف هنرمندان است اما لزوم دارد به صنوف و حرفه هایی که در رابطه با جریان هنرهای تجسمی هستند و بر آن تاثیرگذارند، هم توجه گردد و برای پرورش حرفه ای و تقویت این صنوف مانند نقد، پژوهش، نمایشگاه گردانی، مدیریت هنری، توسعه بازار زمینه هایی فراهم گردد.
ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در این نشست اظهار داشت: خود جشنواره نباید هدف باشد، بلکه جشنواره ها باید اهدافی مانند استعدادیابی یا سنجش کیفیت کار شرکت کنندگان در جشنواره باشد تا بتوانیم جایگاه خویش را در جهان پیدا نماییم. اما شاهد می باشیم که آثار تکراری به جشنواره های مختلف ارسال می گردد و حتی گاه برگزیدگان جشنواره ها مشترک هستند. ازاین رو هدف ما نباید صرفا برگزاری یک جشنواره باشد و بله همه باید به خروجی آن دقت نماییم.

پیشنهاد دبیر هنری و عرضه یک گزارش کوتاه
امیر سقراطی دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در این دیدار اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید در طول سال برنامه همه گالری ها را رصد کرده و بعد از آن چند کیوریتور انتخاب شوند که دستاوردهای جامعه تجسمی در طول سال را بررسی نمایند. یک بخش از جشنواره می تواند به این صورت شکل بگیرد که کیوریتورها هنرمندان فعال و حرفه ای را که دارای ایده های برتر هستند دعوت به کار کنند تا جهت شرکت در جشنواره اثر عرضه کنند.
وی همینطور گزارشی از انتخاب و داوری آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش های مختلف جشنواره مانند نمایشگاه هنر انقلاب با عنوان پلاک ۴۰، نمایشگاه تصاویر انقلاب، نمایش فیلم با مبحث تجسمی، نمایشگاه انتشارات تجسمی، نمایشگاه طراحی و نشست های تخصصی ارائه نمود.
توضیحاتی درباره بخش «چارسوی هنر»
محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره هم درباره بخش گالری ها با عنوان «چارسوی هنر» در این دوره جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: در این بخش ۵۴ گالری حضور دارند که شامل ۲۶ گالری از تهران و ۲۸ گالری از شهرستان ها آثاری از هنرمندان را در باغ موزه قصر به نمایش می گذارند.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد هم در این نشست اظهار داشت: قصد ما این است مخاطبان جدیدی را به جامعه تجسمی وارد نماییم تا هم به اقتصاد هنر کمک گردد و هم ذائقه بصری آنها ارتقا یابد. برهمین اساس بخش گالری ها می تواند محل مناسبی برای حضور مخاطبان جدید باشد.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار می گردد. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.