راه اندازی همشکلی تحمل ناپذیر هستی

راه اندازی همشکلی تحمل ناپذیر هستی

پیلانو: نمایشگاه همشکلی تحمل ناپذیر هستی با آثاری از فاران پیرجمالی جمعه 22 بهمن ماه در گالری ژاله راه اندازی شد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی گالری، نمایشگاه آثار فاران پیرجمالی با عنوان «همشکلی تحمل ناپذیر هستی» ۲۲ بهمن ماه در گالری ژاله راه اندازی شد.
در این نمایشگاه تابلوهایی با تکنیک رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است که خاصیت اصلی آنها، شباهتشان به یکدیگر است. سوژه همه آثار قوطی های نوشابه کوکاکولا است که بعد از خورده شدن محتویات آنها، مچاله شده اند. این قوطی های قرمز بر زمینه ای سیاه و خالی دیده می شود و تنها عنصر اضافه، تاش های رنگ زرد است که بعنوان میز چوبی زیر قوطی ها قرار دارد. ابعاد همه تابلوها نیز به یک اندازه است و بدین سان جز چرخش های محدود قوطی های فلزی، هیچ تفاوتی میان آنها دیده نمی گردد. اما در بین این یکسانی و مشابهت های فراوان، تفاوت آثار را باید جایی خارج از کادر جست و جو کرد. هنرمند برای هر تابلو عنوانی در نظر گرفته و در کنار آنها جملاتی مانند «کوکاکولایی که یک نگهبان خورده»، «کوکاکولایی که یک سرباز دلتنگ خورده» یا «کوکاکولایی که یک کارمند اداره ثبت خورده» نوشته است.
به این ترتیب عناصری مشابه می توانند هویت مستقل پیدا کنند، اما از طرف دیگر این مساله مطرح می شود که در دنیای مدرن آدم ها با وجود تفاوت هایی که دارند تحت تأثیر تبلیغات و نظام سرمایه داری، سلیقه مشابهی پیدا کرده و از محصولی یکسان استفاده می نمایند.
فاران پیرجمالی درباره شکل گیری این مجموعه اظهار داشت: نقاشی های این مجموعه همه از قوطی های کوکاکولایی هستند که خورده شده اند و چیزی که دیده می شود قوطی های له شده است تا حس این را که نوشابه ها خورده شده اند، منتقل کنند. عناوین کارها نیز همین را می گویند و تنها چیزی که هر قوطی را از قوطی دیگر متمایز می کند، پیشه، طبقه یا نقش اجتماعی کسی است که هر قوطی کوکاکولا را خورده است. با این وجود چه فرق می کند که چه عنوانی باشد، برای اینکه هر کسی می توانست این کوکاکولاها را خورده باشد و عناوین می توانند به آسانی عوض شوند، اما کانسپت همچنان سرجایش هست.
وی افزود: نورپردازی در این نقاشی ها یادآور نور در نقاشی های باروک است. انگار سوژه، شمایلی مقدس است که نقاشی و قاب شده، از دل تاریکی بیرون آمده و می درخشد. ضرب قلم بیانی اکسپرسیو دارد که موجب می شود بیننده در دنیای نقاشی هایپررئال غرق نشود و همچنان فاصله اش را از نقاشی حفظ کند و روی کانسپت کلی متمرکز باشد.
نمایشگاه «همشکلی تحمل ناپذیر هستی» با همکاری گالری امروز اصفهان شکل گرفته و تا ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ در گالری ژاله به آدرس خیابان سمیه، پس از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک ۴ برپاست. علاقه مندان می توانند هر روز به جز شنبه ها از ساعت ۱۳ تا ۲۰ با رعایت پروتکلهای بهداشتی به گالری ژاله مراجعه کنند.

منبع: