یك كارشناس حوزه فرش اظهار كرد: تا می توانید فرش دستباف ایرانی بخرید!

یك كارشناس حوزه فرش اظهار كرد: تا می توانید فرش دستباف ایرانی بخرید!

به گزارش پیلانو یکی از کارشناسان حوزه فرش دستباف اظهار نمود: با عنایت به این که تولید فرش در ایران متاثر از وضعیت تولیدکننده و بی مهری دولتمردان کاهش پیدا کرده، بزودی قیمت فرش های ایرانی بسیار زیاد می شود و مردم باید تا می توانند فرش ایرانی بخرند چون می تواند ارزش افزوده زیادی ایجاد نماید.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، عبدالله بهرامی، کارشناس حوزه فرش دستباف، درباره ارزش و زیبایی فرش ایرانی اظهار داشت: فرش یعنی زیراندازی که گسترده می شود برای مزین کردن محل که روی کف گسترده می شود اما قالی یعنی بافته ای که صرفاً زیرانداز نیست بلکه برای زینت هم استفاده می شود. تنها کالایی که افتخارش برای ایران است فرش ایرانی است. فرش پازیریک که قدمت ۳هزار ساله دارد منتسب به ایران است و از چندین سال قبل در ایران بافته شده است.
وی بیان نمود: پیشینه فرش ایرانی به دوران پیش از میلاد مسیح برمی گردد و در اوج شکوه این صنعت از زمان هخامنشی آغاز شد. فرش ایرانی یکی از مهم ترین کالاهایی است که در موزه ها عرضه می شود و گردشگر ها دوست دارند آنرا ببینند.
کارشناس فرش دستباف ایرانی که میهمان برنامه «صبح پارسی» تلویزیون بود، خاطرنشان کرد: در دهه ۹ هجری نخستین شرکتهای خارجی برای تولید و صادر کردن فرش در ایران سرمایه گذاری کردند و در بازارهای فرش همه مشتاق بودند تا فرش ایرانی را بخرند اما حتی در کشوری مثل آمریکا که ما را تروریست خطاب می کنند فرش دستباف ایرانی در کاخ ریاست جمهوریشان پهن است و این یعنی به هنرمند بودن ایرانی ها اذعان دارند این در شرایطی است که هنرمند روح مهربانی و صلح دارد و لطافت در زندگی اش موج می زند.
بهرامی اظهار داشت: در گذشته ۳۰ درصد صادرات کشور یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار، صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا بود. در چندسال اخیر در کشوری مثل چین به خاطر این که درآمد سرانه مردمش افزایش داشته، فرش ایرانی به یک کالای لاکچری بین مردمشان تبدیل گشته و بازار این هنر کشورمان در چین بسیار رونق دارد چونکه مردم برای خرید آن مشتاق هستند.
وی درباره ی قیمت فرش دستباف اظهار داشت: از متری یک میلیون در بازار داریم تا ۵۰ میلیون و مردم وابسته به توانایی خریدشان و سطح زندگی شان می توانند فرش دستباف را خریداری کنند. از نظر کیفیت هم نمی توان گفت فرش متری یک میلیون چندان خوب نیست و با هر طرح و رنگی که با دیگر اجزای محیط اتاق یا ساختمان منطبق باشد میتوان فرش هایی به قیمت های ارزان تر و طرح های زیبا را خریداری کرد.

این کارشناس فرش دستباف ایرانی، اضافه کرد: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم تبلیغات خوبی داشته باشیم تا همه به سمت فرش دستباف بیایند این در شرایطی است که همه مواد اولیه این فرش یا نباتی است یا حیوانی و یا طبیعی که همراه شدن این مورد با طرح ها و نقش های زیبا برای سلامت روحی و روانی افراد هم مفید می باشد. در آتشسوزی ها، آخرین کالایی که می سوزد فرش دستباف است، در حالیکه فرش ماشینی با هر جرقه می سوزد و گویا یک گالن بنزین در خانه نگهداری می شود. همینطور این طرح های جذاب و تنوع رنگش با طبع فرزندان منطبق بوده و به فرد آرامش روانی می دهد.
بهرامی درباره اهمیت وجود فرش دستباف در خانه ها افزود: حتی لوکس ترین آپارتمان ها هم اگر فرش دستباف نداشته باشد لوکس بودنشان گرفتار نقصان می شود.
وی تصریح کرد: از مزیت های فرش دستباف ایران تنوع طرح و نقش است. فرش ایرانی در دنیا رقیب زیاد دارد اما طرح های متنوع منحصر به هر شهر در میان این فرش ها دیده می شود و این وجه تمایز و تنوع و این که هر طرحی در خانه باشد میتوان با فرش های یکی از استانهای ایران ست کرد سبب شده است انتخاب افراد محدود نباشد و در کل دنیا طرفداران زیادی داشته باشد. نمی توان اظهار داشت که کدام فرش کدام استان بهتر است بستگی به انتخاب افراد دارد.
کارشناس فرش دستباف اظهار داشت: با عنایت به این که تولید فرش در ایران متاثر از وضعیت تولیدکننده و بی مهری دولتمردان کاهش پیدا کرده، بزودی قیمت فرش های ایرانی بسیار زیاد می شود و مردم باید تا می توانند فرش ایرانی بخرند چون می تواند ارزش افزوده زیادی ایجاد نماید. مهم این است که از این کالای فاخر استفاده می کنید و لذت می برید در عین حال ارزش آن بالا می رود.
بهرامی درباره احساسی که از فرش دستباف به مردم القاء می شود، خاطرنشان کرد: فرش طی یک سال بافته شده و با حال خوب و بد بافنده در خلال این مدت عجین شده است. امیدواریم بتوانیم هر فرش را به همراه داستانش بفروشیم و در این داستان اطلاعاتی مانند سال بافت، مواد اولیه و گره اول و آخر را عرضه دهیم و فرش تنها کالای ایرانی است که میتوان این کار را برای آن کرد.
عبدالله بهرامی ـ کارشناس فرش دستباف

منبع: