امكاناتی كه خاك می خورند؛ سکوت تالار مرکزی رشت

امكاناتی كه خاك می خورند؛ سکوت تالار مرکزی رشت

تالار مرکزی رشت با گذشت سه سال از افتتاح، به واسطه مانع تراشی های شهرداری در سکوت به سر می برد و هنرمندان گیلان نمی توانند از ظرفیت های این تالار استفاده کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: ۱۵ اسفند ماه سال ۹۷ مردم گیلان پس از ۱۲ سال انتظار شاهد بهره برداری از بزرگترین و مجهزترین مجتمع فرهنگی هنری شمال کشور به وسیله رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد وقت بودند. مجتمعی که با نام «تالار مرکزی رشت» در بین گیلانیان شناخته شده است.
از سال ۸۶ ساخت این تالار در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع در سه طبقه شامل تالار اصلی مجموعه (کنسرت هال) با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ نفر، سالن تئاتر و نمایش با ظرفیت ۵۶۰ نفر، سالن گردهمایی و سمینارهای فرهنگی با ظرفیت ۱۰۰ نفر، سالن برگزاری موسیقی سنتی با ظرفیت ۱۲۰ نفر و فضاهای آرشیو موسیقی، کتابخانه، گالری نمایش آثار هنری، بازارچه فروش محصولات هنری و کارگاه های آموزشی برای انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری آغاز و پس از ۱۲ سال انتظار با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیاردریالی در اسفند ۹۷ راه اندازی شد.
افتتاح تالار مرکزی رشت نور امیدی در دل فعالان فرهنگ و هنر و علاقه مندان به این حوزه ایجاد کرد که می توانند با استفاده از این فضا و ظرفیت برنامه های متنوع تر و در سطح ملی و حتی بین المللی با عنایت به همسایه بودن استان گیلان با کشورهای حاشیه خزر برگزار کنند، اما همه چیز به اینجا ختم نشد و پس از افتتاح با عنایت به قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این که تمام مجتمع ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، به مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر برای بهره برداری واگذار شد.
این تالار پس از ۱۱ ماه فعالیت به علت آنچه که طی نکردن روند قانونی واگذاری به مؤسسه بهره بردار اعلام شده بود، تعطیل و این تعطیلی همچنان ادامه دارد؛ حال شهرداری رشت با ادعای مالکیت زمین و برای دریافت مدیریت این مرکز برای سازمان فرهنگی ورزشی خود، بدون حضور در مزایده و به صورت غیررسمی و مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نه پروانه ساخت و نه آخر کار برای این مرکز صادر می کند و برگزاری جلسات مختلف برای رسیدن به یک تصمیم درست که منفعت مردم استان و رشت در آن باشد تابحال میسر نشده است.
مانع تراشی شهرداری برای صدور پروانه ساخت
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که از اسفند ماه ۹۷ و بعد افتتاح، اختیار تالار مرکزی رشت در دست این اداره کل نبوده و از راه وزارت خانه به مؤسسه فرهنگ و هنر واگذار شده است، اظهار نمود: پس از ۱۱ ماه فعالیت مبحث چگونگی واگذاری این تالار به مؤسسه از نظر حقوقی و قانونی با مشکل روبرو شده و از این مؤسسه خواسته شد که محل تالار را ترک کند تا اداره کل برپایه قانون مزایده برگزار کرده و به صورت قانونی تالار را به یک مؤسسه واگذار کند.
فیروز فاضلی با اشاره به اینکه فعالیتهای این تالار از بهمن ماه ۹۸ و پس از آن هم به واسطه انتشار کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شد، اضافه کرد: اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان فرایند اجرای این کار را طی دو سال قبل دنبال کرده است.
وی ضمن اشاره به این که امروز مشکل این تالار دو مالکیتی بودن آن است، اظهار داشت: ۱۳ هزار مترمربع از جانب شهرداری در سال ۸۶ به اداره کل ارشاد گیلان واگذار شد و این اداره ۶ هزار مترمربع دیگر را از مالک شخصی خرید.
فاضلی با اشاره به اینکه امروز مشکل این است که شهرداری مدعی مالکیت ۱۳ هزار مترمربع از ۱۹ هزار مترمربع زمین تالار مرکزی رشت شده است شهرداری مدعی مالکیت ۱۳ هزار متر مربع از ۱۹ هزار مترمربع زمین تالار مرکزی رشت شده است، اضافه کرد: در سطح کشور ساخت مجتمع ها به همین صورت بوده که شهرداری زمین می دهد و ارشاد ساختمان می سازد، در تفاهمنامه اولیه با شهرداری رشت همین مبحث ذکر شده است.
وی عدم صدور پروانه ساخت برای تالار را یکی دیگر از مشکلات عنوان و افزود: در سال ۹۶ برای دریافت پروانه ساخت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای پروانه ساخت پول از جانب شهرداری رشت طلب شد که با عنایت به این که پرداخت پول از منابع دولتی همیشه با تأخیر مواجه می باشد، این پول در سال ۹۷ به حساب استان واریز شد، اما شهرداری به بهانه تغییر تعرفه ها، صدور پروانه ساخت را انجام نداده است.

واگذاری تالار مرکزی تنها از راه مزایده انجام می شود
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه تا به امروز با وجود مکاتبات بسیاری هنوز شهرداری مبلغی را برای دریافت پروانه ساخت اعلام نکرده تا این اداره کل فرایند واگذاری را از راه مزایده انجام بدهد، خاطرنشان کرد: برای این کار نیاز است یا مالک کل بنا باشیم یا زمین برای شهرداری و ساختمان برای ارشاد باشد.
وی ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته از جانب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طی دو سال قبل و مکاتبات فراوان با شهرداری رشت، اظهار داشت: اعتبارات ۱۰ میلیارد تومانی که برای دریافت پروانه ساخت پیشبینی شده بود متأسفانه به علت تعلل شهرداری برگشت خورد.
فاضلی با اشاره به اینکه امروز شهرداری پس از همه کش و قوس ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را به ماده ۱۰۰ و رسیدگی به تخلفات معرفی کرده است، افزود: شهرداری به دنبال گرفتن مدیریت تالار مرکزی رشت برای سازمان فرهنگی ورزشی بدون برگزاری مزایده است که هیچگاه چنین اجازه ای داده نمی گردد و این سازمان هم باید در مزایده شرکت نماید.
وی ضمن اشاره به این که تعطیلی تالار مرکزی علاوه بر هدر رفت منابع، اعتبارات و بیت المال؛ هزینه های بسیاری برای نگهداری دارد، اضافه کرد: هنرمندان گیلانی امروز نیازمند استفاده از این تالار و امکانات و ظرفیت های آن هستند؛ مدیران شهری باید به منافع شهر و مردم توجه نمایند و تصمیم بگیرند.
ظرفیت های تالار مرکزی خاک می خورند
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که پس از افتتاح تالار مرکزی برپایه قانون وزارت ارشاد بهره برداری از این تالار را به بخش خصوصی واگذار کرد، اظهار نمود: بحث هایی در مورد چگونگی واگذاری این تالار به مؤسسه فرهنگ و هنر به وجود آمد که سبب شد تا از فعالیت این مؤسسه ممانعت شود.
سید امیر مصباح با اشاره به اینکه با عنایت به حقوقی بودن این مسائل باید افراد مسئول و آگاه به این امور در این حوزه پاسخ بدهند، اضافه کرد: بنده بعنوان متولی امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از طرف هنرمندان در این حوزه صحبت می کنم.
وی ضمن اشاره به این که استان گیلان از نظر داشتن سالن برای اجرای نمایش های تئاتر در مضیقه قرار دارد، اظهار داشت: در تالار مرکزی رشت سالن های با کیفیت وجود دارد که همین سالن ها سبب می شود یک نمایش از هر نظر عالی باشد. اساسا اجرای بهترین تئاترها در سالن های بی کیفیت از کیفیت و ارزش نمایش کم می کند.
مصباح با اشاره به اینکه همین تئاترهایی که شاید در استان به آنها انتقاد می شود اگر در بستر مناسب و در سالن حرفه ای اجرا شود مطمئناً بر کیفیت اجراها تأثیرگذار است، افزود: الان چنین سالن های باکیفیتی در تالار مرکزی رشت وجود دارد و متأسفانه به علت برخی اختلاف نظرها خاک می خورند.
وی ضمن اشاره به این که مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با همه وجود و حسن نیت به دنبال حل این مشکل و آغاز باردیگر فعالیت ها در تالار مرکزی هستند، افزود: به دنبال این هستیم که در مبحث تالار مرکزی حق به حق دار برسد و انحصاری در این مورد نباشد و در یک شرایط کاملاً عادلانه تالار به مؤسسه ای که اهلیت داشته و حائز شرایط است واگذار شود مدیران اداره کل ارشاد به دنبال این هستند که در مبحث تالار مرکزی حق به حق دار برسد و انحصاری در این مورد نباشد و در یک شرایط کاملاً عادلانه تالار به مؤسسه ای که اهلیت داشته و حائز شرایط بوده داده شود و واگذاری به صورت بر مبنای عدالت صورت گیرد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه آغاز فعالیت تالار مرکزی با عنایت به وجود دو سالن نمایش و دو سالن موسیقی می تواند برای ارتقای کیفیت برنامه های صحنه ای استان تأثیرگذار باشد، بیان نمود: با عنایت به کنترل کرونا و آغاز فعالیتهای هنری فعالیت این تالار می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

مسئولان ارشد گیلان به مبحث تالار مرکزی ورود کنند
وی ضمن اشاره به این که فعالان حوزه هنری استان گیلان امروز پس از دو سال تعطیلی فعالیتهای هنری تشنه و پر از انرژی و انگیزه هستند، افزود: یک نکته مهم که در این حوزه وجود دارد این است که اگر اصلاً این تالار در استان ساخته نمی شد مشکلی وجود نداشت امروز مساله این است که چرا این تالار با این همه ظرفیت و امکانات نباید برای انجام فعالیتهای هنرمندان مورد استفاده قرار بگیرد.
مصباح با اشاره به اینکه این مورد به دغدغه و مطالبه ای جدی برای هنرمندان استان گیلان تبدیل گشته است، افزود: عدم استفاده از این تالار هم برای هنرمندان و هم برای خود استان تبعات بسیاری به دنبال دارد، بنابراین مسؤلان ارشد استان باید با برگزاری جلسات جدی به منفعت عموم مردم گیلان توجه نمایند نه منفعت شخصی یا سازمانی.
وی با تاکید بر این که تصمیم نهایی مسؤلان در نهایت باید در جهت منفعت شهر رشت و استان گیلان باشد، اضافه کرد: نباید زمان را از دست بدهیم، گاهی نیاز است یک مساله در یک برهه زمانی خاص تعیین تکلیف و حل شود. امروز هنرمندان گیلانی نیازمند استفاده از سالن ها و زیر ساخت های تالار مرکزی رشت هستند شاید اگر این اتفاق در سال آینده رخ دهد دیگر انگیزه و حس و حال امروز در بین هنرمندان وجود نداشته باشد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان ضمن اشاره به این که آغاز باردیگر فعالیت تالار مرکزی رشت رؤیای همه هنرمندان و ما متولیان حوزه هنر است آغاز باردیگر فعالیت تالار مرکزی رشت رؤیای همه هنرمندان و ما متولیان حوزه هنر است که امیدواریم محقق شود، اظهار داشت: امروز از همه مسؤلان ارشد استان درخواست می نماییم تا به این مورد ورود کرده و مشکل را حل و فصل کنند البته در این میان باید به این نکته هم توجه گردد که تمام فرایند های قانونی برای واگذاری این تالار در کوتاه ترین زمان صورت گیرد.
امروز هنرمندان گیلانی که در حوزه های مختلف فعالیت می نمایند حتی اهالی فرهنگ این استان به امید استفاده از ظرفیت های تالار مرکزی رشت روزگار می گذرانند و نیاز است که مسؤلان ارشد استان بخصوص استاندار گیلان وارد میدان شده و پیش از این که دیر شود اقدام و تصمیمی اساسی برای حل این مشکل بگیرند.

منبع: