رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن خبر داد؛ موسیقیدان ژاپنی کتاب بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران را نوشت

رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن خبر داد؛ موسیقیدان ژاپنی کتاب بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران را نوشت

به گزارش پیلانو کتاب بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران نوشته ماساتو تانی به زبان ژاپنی در توکیو منتشر گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» نوشته ماساتو تانی استاد دانشگاه کوبه ژاپن و هنرمند برجسته ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی تسلط کامل دارد، توسط انتشارات استایل نوت (stylenote) در ۱۳۲ صفحه و به زبان ژاپنی منتشر گردید.
دماساتو تانی که نوازنده سرشناس سنتور است این کتاب را با موضوع هایی چون تعامل میان آواز، ساز، بدن و سیستم مدال و نمونه های مختلف در ۶ فصل به ترتیب با این عناوین نوشته است: بررسی شخصیت در موسیقی، وزن موسیقی، تاریخچه تغییرات استفاده از سنتور در هند و ایران، بررسی احساس جسمی و فهم آن در دستگاههای موسیقی، بدن و ساز سنتور و برداشت و درک از ردیف.
دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن درباره این موسیقیدان ژاپنی اظهار داشت: دکتر تانی از شخصیت های برجسته هنری در ژاپن است که در ایران نزد اساتید برجسته آموزش دیده و تحصیل کرده و الان بعنوان استاد دانشگاه و فعال هنری در ژاپن، نقش موثر و ارزشمندی را در معرفی هنر ایرانی و بخصوص به صورت تخصصی و حرفه ای در ارتباط با سنتور ایفا می کند. او به دعوت رایزنی فرهنگی در برنامه های مختلف همچون سمینار «ایران» در دانشگاه ریوکوکو در کیوتو، وبینار «موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی»، رونمایی از مجله تخصصی «ایران» و… سخنرانی و به اجرای برنامه زنده پرداخته و در چهارمین شماره از مجله تخصصی «ایران» رایزنی فرهنگی که به معرفی موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی اختصاص دارد هم یک مصاحبه تفصیلی از وی انتشار یافته است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه شاهد می باشیم که محققان و فعالان ایران شناس، اسلام شناس و اساتید زبان و ادبیات فارسی، آثار متنوع و گوناگونی را در حوزه های تخصصی خود به جامعه فرهنگ دوست ژاپن عرضه می کنند. این تولیدات نقش موثری در ایجاد شناخت از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی دارد. کتاب بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران هم اساسا نقش موثری را در گفت وگوی دو فرهنگ ایران و ژاپن ایفا خواهد نمود.