در گزارش پیلانو مطرح شد؛ نقش گرافیک و تصویرگری جلد کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ نقش گرافیک و تصویرگری جلد کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی

به گزارش پیلانو رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بازدید از نمایشگاه تصویرگری کتب درسی در خانه هنرمندان بر نقش گرافیک و تصویرگری کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی تاکید نمود.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب های درسی دوره ابتدایی که در خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره اهداف برگزاری این رویداد به خبرنگار مهر اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی و تولید مواد و وسایل آموزشی است و سایر فعالیت ها، شاید حاشیه ای و فرعی محسوب شوند. در بین مواد آموزشی هم کتاب درسی اهمیت اصلی دارد. در ارتباط با کتاب های درسی طرح روی جلد را میتوان به مثابه مدخل و ورودی یک مجموعه و محتوا دانست.
وی بیان نمود: دانش آموزان ابتدا با تمرکز و توجه به جلد کتاب، آنرا مرور می کنند و جذب محتوایش می شوند، ازاین رو از این طریق میتوان بخشی از مباحث آموزشی و تربیتی را هم به دانش آموزان منتقل کرد. برگزاری جشنواره تصویرگری جلد کتاب های درسی دوره ابتدایی با هدف شناسایی تصویرگران مستعد و خوش فکر و خوش ذوق و بالا بردن ارزش و اعتبار تصویرگری جلد کتب درسی برگزار شده است تا به طرح ها و تصاویر مطلوب تری در این عرصه برسیم و در طول سالهای مختلف در چاپ کتب درسی از آنها استفاده نماییم.

ملکی در پاسخ به این سؤال که به دنبال راه اندازی این رویداد، آیا باید انتظار تغییر هرساله جلد کتب درسی را داشت یا خیر، اظهار نمود: برگزاری این رویداد به معنای رسیدن به طرح های مختلف و تغییر سریع آنها در آغاز هر سال تحصیلی نیست، بلکه هدف اصلی مان این بوده که مجموعه متنوعی در اختیارمان باشد تا برای انتخاب محدودیتی نداشته باشیم. در این جشنواره تصاویری وجود دارد که به لحاظ مفهومی با بعضی از دروس بسیار مرتبط می باشد و برای جا افتادن آن طرح ها، اساسا هرکدام که انتخاب شود، برای چند سال ثابت باقی خواهد ماند.
وی در پاسخ به این که چقدر از هنرمندان شناخته شده در حوزه گرافیک، تصویرگری و تصویرسازی برای حضور در این رویداد دعوت به همکاری و تولید اثر شده اند، اظهار داشت: به دنبال انتشار فراخوان جشنواره، ۵۹۳ اثر به دبیرخانه رسید و ۲۰۳ اثر در انتخاب به مرحله رقابت راه یافتند. در داوری مرحله سوم که به صورت حضوری انجام شد، برخی از آثار، برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی گشتند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان نمود: اغلب این آثار به گروهی از تصویرگران مربوط است که در جامعه هنری شناخته نشده بودند که یکی از نتایج این جشنواره در ایجاد فرصتی برای عرضه کارهایشان و شناخته شدنشان در عرصه تصویرگری بود. انشاالله در اختتامیه این رویداد هم معرفی جدی تری خواهند شد.
علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه آثار نخستین جشنواره تصویرگری کتاب های درسی دوره ابتدایی می توانند تا ۲۳ آبان ماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به خانه هنرمندان واقع در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر رجوع کنند.

منبع: