عكاس افغانستانی با پیلانو مطرح كرد؛ نمایش چهره رنجور نه غم انگیز مردم افغانستان

عكاس افغانستانی با پیلانو مطرح كرد؛ نمایش چهره رنجور نه غم انگیز مردم افغانستان

پیلانو: فاطمه اکبری از هنرمندان افغانستانی حاضر در نمایشگاه هم خانه معتقد می باشد خوانش آثار هنرمندان افغانستانی متأثر از شرایط و موقعیت جدید افغانستان خواهد بود.

فاطمه اکبری هنرمند عکاس افغانستانی مقیم ایران که در نمایشگاه «هم خانه» خانه هنرمندان ایران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت حضور خود در این نمایشگاه توضیح داد: من با ۵ عکس در این نمایشگاه حضور دارم. همین طور پدرم و خواهرم نیز از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «هم خانه» هستند. پدرم محمدموسی اکبری در سال ۶۵ از دانشگاه تهران در رشته گرافیک فارغ التحصیل شده است و ما ساکن ایران هستیم. من ۱۵ سال است که به هنر عکاسی مشغول هستم.
وی اظهار داشت: طی چند سفری که به افغانستان داشتم اهتمام کردم چهره رنج دیده اما نه به مفهوم سراسر غم انگیز مردم افغانستان را نشان دهم. برای مثال در یکی از کارهایم که زنی میان دو ستون لطمه دیده از جنگ با برقعی آبی رنگ به تصویر کشیده شده است، مفهوم زن برایم اهمیت داشت، ضمن این که تلاش و صبر کردم تا ابر نیز میان دو ستون قرار بگیرد و عکاسی کنم.
این هنرمند با اشاره به شرایط و موقعیت جدید افغانستان، خوانش آثار هنرمندان این کشور را متأثر از شرایط فعلی دانست و اشاره کرد: مشکلاتی همیشه بوده و هست اما به اعتقاد من، باتوجه به شرایط فعلی افغانستان شاید برداشت های جدید و درک دیگری نیز از آثار صورت بگیرد و این کارها مفاهیم خودرا بیشتر بروز بدهند. برای مثال در یکی از عکس ها که نمایشی از جشن باستانی نوروز و بطور کلی بر اشتراکات فرهنگی افغانستان با ایران تاکید دارد، بیلبوردها به زبان فارسی معرفی کننده مسائلی در افغانستان است و بطور کلی تصاویر شرایط اجتماعی را بهتر به تصویر می کشند.
وی در آخر با اشاره به سوژه های عکاسی اش در ایران اظهار داشت: وقتی در ایران هستم غالباً طبیعت را برای سوژه عکاسی ام انتخاب می کنم اما در مسافرت به افغانستان بیشتر به سراغ سوژه های اجتماعی می روم.

نمایشگاه «هم خانه» به همت هنرمندان افغانستانی مقیم ایران و حمایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و همکاری خانه هنرمندان ایران از ۱۶ تا ۲۶ مهر در دو گالری استاد ممیز و زمستان خانه در جریان برگزاری است و همه روزه (به جز شنبه ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از علاقه مندان به هنرهای تجسمی میزبانی می کند.
نمایشگاه «هم خانه» با نمایش ۶۸ اثر از ۱۶ هنرمندان در رشته های مختلف نقاشی، مجسمه، عکس، مینیاتور و نگارگری و… در حال برگزاری است. محمدحسین احمدی، محمد ارزگانی، زهرا اسماعیلی، بتول اکبری، محمدموسی اکبری، ثریا جعفری، بتول رحیمی، زارا رسولی، حمیده سهرابی، شکیلا عالمی، علیخان عبداللهی، بهرامشاه محمودی، حکیمه قنبری، محمدمهدی میرزایی و فاطمه میرزایی دیگر هنرمندان شرکت کننده در این رویداد هستند.

منبع: