برنامه های هفته ملی کودک تشریح شد

برنامه های هفته ملی کودک تشریح شد

پیلانو: در آستانه «هفته ملی و روز جهانی کودک»، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بازگشایی مراکز فرهنگی کانون و برگزاری مجدد کارگاه های حضوری این مجموعه آگاهی داد.
به گزارش پیلانو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، نشست خبری «هفته ملی و روز جهانی کودک» سال ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» با حضور ابوالقاسم سلیمانی، دبیر «هفته ملی کودک» و اعضای شورای معاونان کانون در حالی انجام شد که مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گرامی داشت یاد و خاطره «شهید لندی» بیان کرد: «هفته ملی کودک» با عنوان یادواره شهید لندی شروع به کار خواهدنمود. دیدار با خانواده این نوجوان و رونمایی از تندیس وی در یکی از مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خوزستان قسمتی از برنامه های هفته ملی کودک خواهد بود.
او اولین اقدام کانون در هفته ملی کودک را بازگشایی مراکز این مجموعه فرهنگی اعلام نمود و اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در ۳۱ استان کشور و با رعایت مسائل و دستورالعمل های لازم بهداشتی کارهای حضوری کانون در هفته ملی کودک شروع خواهد شد. در این دو سال کانون در فضای مجازی فعالیت گسترده ای داشته است. با این وجود اقدام های مجازی نمی تواند جای خالی ارتباط رودرروی مربی و عضو را پر کند. کودکان نیازمند حضور در فضای فیزیکی هستند. آنها دوست دارند بصورت حضوری در کتابخانه های کانون فعالیت کنند. بدین سبب هم زمان با ادامه فعالیت کانون مجازی، مراکز سراسر کشور میزبان کودکان و نوجوانان خواهند بود. در عین حال مدرسان کانون زبان و مربیان مراکز فرهنگی از این هفته از اینترنت رایگان برخوردار خواهند بود.
علی اکبرزاده در قسمتی از سخنان خود به فعالیت تماشاخانه های سیار کانون پرورش فکری در سراسر کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در طول هفته ملی کودک تریلی های سیار در تهران و در شهرهای دور و نزدیک به اجرای نمایش در فضای باز برای مخاطبان عمومی خواهد پرداخت. مرکز تئاتر کانون نیز میزبان چند اثر نمایشی است که خانواده ها می توانند از این نمایش ها بهره ببرند.
علی اکبرزاده در مورد سایت جامع اینترنتی کانون با عنوان دیجی کانون که بعد از «هفته ملی کودک» در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: سامانه و بستر این درگاه اینترنتی آماده است و از این سامانه در هفته ملی کودک رونمایی می شود. اما امید داریم شروع به کار آن همزمان با روز دانش آموز، سیزدهم آبان اتفاق بیفتد.
او درباره این سامانه اظهار داشت: علاقه مندان می توانند ضمن خریداری محصولات کانون مانند کتاب، سرگرمی های سازنده، بازی و اسباب بازی، تولیدات دیگر ناشران و تولیدکنندگان را نیز در این سایت جست وجو کنند. فروش محصولات مورد تایید کانون به شکلی خواهد بود که علاقه مندان شاهد مجموعه ای از محصولات متنوع فرهنگی خواهند بود. دراین زمینه انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و ناشران کودک و نوجوان ما را همراهی خواهند کرد.
مدیرعامل کانون همین طور از تخفیف ۲۵درصدی فروشگاه اینترنتی محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در «هفته ملی کودک» آگاهی داد و بیان کرد که خانواده ها می توانند ضمن مراجعه به سایت shop.kpf.ir این محصولات را تا ۲۲ مهر خریداری کنند.

علی اکبرزاده در بخش فعالیت رسانه ای و مجازی «هفته ملی کودک» بیان کرد: «ساعت کودکی» همچون کارهای این هفته خواهد بود. در این برنامه مجازی و در ساعتی معین مراکز کانون سراسر کشور ضمن اجرای برنامه هایی، توجه والدین را به اختصاص یک ساعت ویژه به کودکان جلب خواهند کرد. نگاه ما به این مساله توجه به کودک، لزوم گفت و گو با او و طرح مسائل از طرف آن هاست. تاکید داریم که والدین همدلانه و دوستانه به کودک خود توجه نمایند. نمایش رایگان هفت فیلم سینمایی در پرتال کانون، پخش آنلاین فیلم ها و پویانمایی های موفق کانون در ایام «هفته ملی کودک» و پخش قصه گویی های برتر دوره های گذشته جشنواره قصه گویی همچون اقدامات در هفته ملی کودک است. همین طور نشستی مجازی با حضور کودکان و نوجوانان به نمایندگی از تمام کودکان ایران برگزار می نماییم که این مخاطبان به طرح دیدگاه و مسائل خود خواهند پرداخت. این جلسه بوسیله پرتال کانون منتشر خواهد شد. همین طور انتشار پیام کودکان ایران به کودکان جهان دیگر اقدام نمادین این هفته با هدف ارتباط با کودکان دنیا و رساندن زبان صلح به آنها خواهد بود.
قسمتی از این جلسه به اعلام نام روزهای «هفته ملی کودک» اختصاص داشت.
بر این اساس ۱۶ مهر روز «کودک، صلح، بازی و نشاط» نام گذاری شده است. ۱۷ مهر روز «کودک، باورهای دینی و معنویت» و ۱۸ مهر روز «کودک، خانواده، آموزش و مهارت های زندگی» نام گرفته است. «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» و «کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی» به ترتیب عناوین روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ مهر است. بگفته علی اکبرزاده آخرین روز هفته ملی کودک سال ۱۴۰۰ به موضوع «کودک، رسانه و فناوری های نوین» اختصاص دارد.
علی اکبرزاده سپس بیان کرد: «هفته ملی کودک» بهانه ای است برای رصد نیازها و انتظارهای موجود و در حقیقت باید پیوندی باشد با «هفته ملی کودک» در سالهای آتی.
او توجه به نیاز خانواده و آموزش به آنها را اقدامی برای تربیت نسل های آتی دانست و در همین راستا از افزایش ساعت کاری کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری بعنوان یکی از مهم ترین مراجع پژوهشی حوزه کودک و نوجوان آگاهی داد و اظهار داشت: با افزایش ساعت کاری این کتابخانه امکان دسترسی هرچه بیشتر پژوهشگران و پژوهش گران از منابع فراهم آمده است تا این گنجینه کتاب ها آسان تر در اختیار این علاقه مندان قرار گیرد.
تقدیر از برگزیدگان طرح «ایده آزاد» در این هفته، بازدید رایگان از موزه هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری نشست های علمی ویژه مربیان و فعالان حوزه کودک از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود.
در قسمتی از این جلسه ابوالقاسم سلیمانی، دبیر «هفته ملی کودک» بر شعار کانون در زمینه مرکزمحوری و توجه به مربیان و اعضاء اصرار کرد و اظهار داشت: کودکان فرصت ناب زندگی و بودن هستند که سرزندگی را در روح و کالبد جامعه می دمند. تمام تلاش کانون در طول سال خصوصاً هفته ملی کودک این است که خانواده و جامعه توجه بیشتری به کانون داشته باشد و زمینه رشد، شادی، نشاط و آگاهی کانون را فراهم آورد.

سلیمانی در ادامه از برگزاری نشست های علمی برای مربیان، کارشناسان و اولیای تربیتی در ایام «هفته ملی کودک» آگاهی داد و ابراز امیدواری کرد که این جلسه ها در هفت موضوع کاربردی در روزهای این هفته اجرا شود.
او معرفی نوجوانان موفق استانها را دیگر موضوعی دانست که قسمتی از برنامه های داخلی کانون در هفته ملی کودک است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری همین طور اظهار نمود: یکی از اقدام های مهم این هفته شکل گیری کمیته استانها و توجه به فعالیت سراسری در هفته ملی کودک است. با این نگاه روابط عمومی و مدیران استانی کانون در ۳۱ استان برنامه های متنوعی را برای خانواده ها، مربیان و مخاطبان کودک و نوجوان در نظر گرفته اند.
بر طبق این خبر، اعلام برنامه های آتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پاسخ به سوالات خبرنگاران قسمتی از این جلسه خبری بود.
ویژه برنامه های «هفته ملی کودک» از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور برگزار می شود.

منبع: