از روز ۳۱ اردیبهشت برپا شد؛ تماشای یك سبك متفاوت عكاسی در گالری شكوه

از روز ۳۱ اردیبهشت برپا شد؛ تماشای یك سبك متفاوت عكاسی در گالری شكوه

به گزارش پیلانو برخی از هنرمندان فعال حوزه هنرهای تجسمی کشورمان با کیوریتوری بهنوش فروتن و عدنان مصلایی مبادرت به برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه این سال شش در گالری شکوه کرده اند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، برخی از هنرمندان فعال حوزه هنرهای تجسمی کشورمان با کیوریتوری بهنوش فروتن و عدنان مصلایی از روز سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری مبادرت به برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس ومجسمه «این سال شش» در گالری «شکوه» کرده اند.
در این نمایشگاه که تا سی و یکم خرداد ماه ادامه دارد، هنرمندانی همچون ابوحمید اسدی، امیر اصغرزاده، سعید امکانی، امیر حسین امیر جلالی، صفا امیر مقدم، سارا آزموده، شیرین بابازاده هومن بیات، حمید پور بهرامی، محمد ترقی جاه، کامبیز حضرت پور، فرامرز خانی، کامبیز درمبخش، عطا الله ذی نوری، جمال رحمتی، عارف رودباری، یزدان سعدی، نرگس سلیمان زاده، محمد طباطبایی، هونیا عباسی، رضا علیزاده، نگین فراهانی، بهنوش فروتن، امین قرقره چی، بهرام گوهری، ساغر مسعودی، جلال الدین مشمولی، عدنان مصلایی، سیاوش مظلومی پور، پرویز معزز، جواد نوبهار، حامد نوروزی، بهمن نیکو، حسین هادی پور بروجنی، عادل یونسی دعوت شده اند.
امیر اصغرزاده از هنرمندان عکاس شرکت کننده در نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس و مجسمه «این سال شش» در قالب نوشته ای با اشاره به انگیزه های حضورش در این رویداد هنری توضیح داده است:
«عکاسی هنری، به دنبال بیان یک ایده نظر و یا عقیده به شکلی است که کمی تامل انسان را به چالش بکشد. در این ژانر هیچ مسئله ای معمولی نیست و معمولاً همه چیز کاملاً به قوه تخیل بستگی داشته و واقعیت در آن بسیار آشفته و دور از چیزی است که به نظر می آید. از طرفی برخی عکاسان مسائل را تخیلی نمی بینند اما از آن سو واقعیت ها را کم رنگ تر می نمایند. هنر زیبا نیازی به پیروی از مقررات ندارد و فقط باید به شکلی باشد که مخاطبان از آن لذت ببرند. همین طور ضرورتی ندارد که با نظریه های هنری مورد بررسی قرار بگیرد.
علاوه بر این همه افراد لزوماً از هر قطعه از هنرهای زیبا لذت نمی برند. در حقیقت خیلی از هنرمندان معاصر خالق آثاری هستند که ممکنست با در نظر گرفتن قوانین هنر وحشتناک به نظر برسند و توسط منتقدان مورد هجمه قرار گیرد. فاین آرت حتی ممکنست شامل آثاری باشد که سبب ایجاد تشویش در مخاطب شود اما با این وجود معیار سنجش میزان موفقیت یک اثر فاین آرت پاسخ احساسی است که در بیننده برانگیخته می شود. عکاسی فاین آرت بعنوان شاخه ای از هنرهای زیبا قلمداد شده که با یک دوربین ایجاد می شود.

تفاوتی عمده بین یک عکس اسنپ شات و یک عکس فاین آرت وجود دارد. اسنپ شات لحظه ای از زمان را ثبت می کند در صورتیکه عکس فاین آرت حکایت گر احساسات، عواطف و زیبایی آن لحظه از زمان است و بااینکه ترجیح برخی هنرمندان این است که عکسی زیبا خلق کنند اما لازم نیست که یک عکس به جهت اینکه در دسته فاین آرت قرار گیرد حتما عکسی زیبا باشد.
عکس فاین آرت تعهدی برای نشان دادن واقعیت ندارد. کسانی هستند که استدلال می کنند که یک عکس فاین آرت در حقیقت به مخاطب تنها اجازه می دهد تا جهان را همان گونه که ذهن عکاس برای مخاطبین تصویر می کند ببینند. اما آنچه که ما با چشم دیده می شود لزوماً همان چیزی نیست که با ذهن دریافت می گردد، کما این که در موارد مختلفی بعد از بستن کادر و فشردن دکمه شاتر دریافت شده که نتیجه کار، آنچه که عنوان عکاس دیده می شود و در ذهن گذشته است، نیست. در حقیقت یک عکس هنگام چاپ یا انتشار همان چیزی است که در منظره یاب دوربین دیده می شود و نه بیشتر.
هنر مفهومی از آنجایی که هم یک مقوله انتقادی نمایشی و هم یک فرم ادراک شخصی هنرمندانه عملی بود، محصول «شبکه ای از عقاید پر هرج و مرج» شمرده می شود که واکنش به ظاهر متضادی را در مقابل وضع موجود، «بحران مدرنیسم فرمالیست»، ارایه داده است. این هنر در قالب یک جنبش هنرمندانه قابل تشخیص در دهه ۱۹۶۷- ۷۰ (۶۰) متبلور شد تا در فضای سیاسی و اقتصادی متغیر ۱۹۷۵ میلادی رشد پیدا کند.
من امیر اصغرزاده فارق التخصیل کارشناسی ارشد در رشته ارتباط تصویری با نگاهی این چنین تلاش در خلق تصویری کردم که به همین دلیل نمایشگاهی گروهی در گالری شکوه تدارک دیده شده است که جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه افتتاح شده است و با موضوعیت گاو در گالری شکوه درحال نمایش است. این عکس تلاش دارد خودرا درفضایی متفاوت به نمایش بگذارد.»
علاقه مندان برای دیدن آثار به نمایش درآمده در این رویداد می توانند تا تاریخ ۳۱ خرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری شکوه به آدرس فرمانیه، بلوار اندرزگو خیابان سلیمی شمالی کوچه امیر نوری شماره ۱۹ مراجعه کنند.