فرش هایی که برای حرف زدن پاره می شوند!

فرش هایی که برای حرف زدن پاره می شوند!

پیلانو: کافه گالری راوی هنر از ۲۲ اسفند ۹۹ به مدت یک هفته میزبان منتخبی از آثار احمد میرزا (میرزازاده)، هنرمند عرصه نقاشی و نقاشی خط می شود تا بدین سان با برگزاری یکی از آخرین نمایشگاه های قرن چهاردهم خورشیدی به پیشواز سال و قرن جدید برود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، احمد میرزا درباره فضای آثار این نمایشگاه و تفاوت آن با نمایشگاه های قبلی اش اظهار داشت: این هفتمین نمایشگاه انفرادی من است. سه نمایشگاه انفرادی خارج از کشور داشته ام و چهار نمایشگاه هم در داخل. این نمایشگاه شامل تعدادی خط فرش، خط آیینه و کارهای اسپیرال یا چرخشی است که خط ها در آنها دفرمه شده و مفهوم دگرگونی و استحاله را به مخاطب می رساند. به لحاظ ابعاد بیشتر آثار بزرگ و تعدادی هم کارهای کوچک است.
این هنرمند در توضیح سبک خود با عنوان خط فرش، بیان کرد: خط فرش اصطلاحی است که برای نخستین بار در نمایشگاه سال قبل در گالری شکوه به کار رفت. این اصطلاح پس از گفت وگویی طولانی که با مدیر هنری ام داشتم به ذهنم خطور کرد. در تکنیک خط فرش، تکه های فرش های قدیمی و دست بافت که سالیان سال زیر پای ما ایرانیها بوده تبدیل می شوند به حروف خوشنویسی. انگار می خواهند حرفی بزنند از دل تاریخ و از گذشته ها. برای این مجموعه تعدادی فرش مندرس و آزار دیده که قابلیت ترمیم و مرمت نداشتند خریدم. زمانی که می خواستم این فرش ها را بریده و قطعه قطعه کنم تا از دل آن این حروف را درآورم این کار خیلی سخت بود؛ چون خودم تعلق خاطری به این دست بافت های زیبا و رویایی دارم. این فرش ها باید تکه پاره شده و تبدیل به حروف شود تا روی بوم حرف تازه ای بزنند.
احمدمیرزا درباره وضعیت این روزهای نقاشی خط در ایران نیز اظهار داشت: این روزها بازار گرفتار یک ابتذال و تکرار شده و آنرا به صنایع دستی بی کیفیت تبدیل نموده، حتی در سطح برخی گالری های معروف یا حراجی ها دیده می شود؛ گرچه بیشتر گالری ها از برگزاری نمایشگاه نقاشیخط دوری می کنند. به نظر دلیل آنرا تقلیدی بودن یا ضعف آثار می توان ذکر کرد. مثلا ترکیب بندی یا هارمونی های اشتباه از طرفی متخصصین این عرصه برای تشخیص آثار فاخر و آوانگارد خیلی کم هستند. همین سبب شده کشف یک هنرمند نوظهور در عرصه هنر به تعویق بیافتد.
او افزود: ضعف ساختاری آثار هنری گاهی در پیشکسوت ها نیز دیده می شود. فضای مجازی و دیجیتال به رشد قارچ گونه نقاشی خط کمک کرده است. از طرفی تعدادی از خوشنویسان بدون آموزش مبانی نقاشی و طراحی به عرصه رنگ و قلمو پا نهاده، نمی توانند آثار استاندارد خلق کنند، پس ناچار به تقلید روی آورده یا شلنگ و تخته می اندازند. ای کاش اول مشق نقاشی می گ کردند و پس از آن به خلق آثار و ارائه می پرداختند. برای اینکه در آینده این آثار مبتذل موجب خجالت خودشان خواهد بود.
احمدمیرزا تصریح کرد: آنها که هنوز در فضای سنتی قرار دارند برای فروش یا دیده شدن دست به رنگ و بوم می زنند و از بد حادثه اهتمام در ساختارشکنی و مدرنیزه کردن خوشنویسی دارند. عده ای هم فونت های مزخرفی درست کرده و به اسم خط قالب می کنند که مریدان فراوانی دارد. این افراد اهتمام در یادگیری نداشته و شتابزده می خواهند وارد بازار شوند، انگار از قافله عقب می افتند.
این هنرمند اضافه کرد: ما در دوران معاصر یا پسامدرن هستیم و خلق مدرن بدون تفکر محلی از اعراب ندارد، مگر در کامل کردن پازلی یا اتصال دوره کلاسیک به مدرن یا گره زدن دوران مدرن به معاصر. ما به سبب عدم شناخت و عدم توانایی در بازار جهانی هنر جایگاهی نداریم و هنوز درگیر تفکرات محض سنتی یا مدرن زده تو خالی هستیم. این تضادهای شدید برای هنرمند ایرانی قابل هضم نیست، مگر به تفکر و بینش عمیقی نائل شود و جایگاه خودرا در هستی و تاریخ پیدا کند.
احمدمیرزا اظهار داشت: مساله بعدی نظارت دستگاهی قوی برمبنای حضور منتقدان بی غرض است؛ یعنی افرادی که بتوانند بدون هیچ مماشاتی متخلفین و متقلبین یا شیادان را توبیخ کرده و اجازه ترویج ابتذال را به هیچ احدی الناسی ندهند.
احمد میرزا که قبل از این نمایشگاه های انفرادی در گالری فرهنگسرای بانو(۱۳۸۳)، گالری ماه (۱۳۹۱)، گالری شکوه (۱۳۹۸) و همین طور در گالری اولا اسپانیا (۱۳۸۴)، موزه هنرهای مدرن مالاگا ( ۱۳۸۸) و گالری امیگو اسپانیا(۱۳۹۲) برپا کرده، پیش بینی می کند در نمایشگاه جدیدش باتوجه به مقدمات کار حدود ۲۰ اثر را که همگی مربوط به دو سال قبل هستند را روی دیوار ببرد. ابعاد این آثار در قطع های متفاوتی است.
افتتاحیه این نمایشگاه جمعه (۲۲اسفندماه) از ساعت ۳ تا ۸ شب برگزار می گردد و نمایشگاه در ایام پس از گشایش از ۱۱تا ۸ شب به مدت یک هفته میزبان علاقه مندان است.
کافه گالری راوی هنر در اقدسیه خیابان موحد دانش خیابان فیروزبخش، خیابان باستان پس از تقاطع اول پلاک ۹ واقع شده است.

منبع: