اجرای مجدد تذهیب قاجار با نگاهی جدید

اجرای مجدد تذهیب قاجار با نگاهی جدید

تذهیب نسخه خطی از حسین بن علی عسگر ارسنجانی، هنرمند خوشنویس دوره قاجار با حفظ ماهیت اصلی هنر آن دوره توسط کیوان شجاعی، هنرمند رشته تذهیب بار دیگر اجرا شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف زاده ـ رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی ـ روز چهارشنبه (۳۰ مهرماه) با بیان این خبر اظهار داشت: با عنایت به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برگزاری نمایشگاه هنر قاجار، بازبینی این هنر با نگاهی جدید در دستور کار قرار گرفت. در این خصوص برای نتیجه‎گیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخه‌ی شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این مورد انتخاب گردید.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی تصریح کرد: این نسخه بسیار پرکار و نفیس است که هنرمند این مرکز با الهام از آن یک برداشت تازه ای متناسب با شرایط امروزه تذهیب صورت داده است. با این که بیشتر تذهیب ‏های قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیب‎های دوره ‏های قبل از خودش پیروی نمی ‏کند (از جمله قرار گرفتن نقوش اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیره‎ها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دوره‏ های مختلف در یک بند، عدم چرخش صحیح اسپیرال ها، بعضی مواقع بکارگیری رنگ های ناهماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی ایجاد یک سبک خاص برای دوره قاجار خالی از لطف نیست.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با اشاره به این اثر اظهار داشت: در این نسخه با این که سه طرف طرح حاشیه دارد، ولی اندازه ‏های آن با هم متفاوت می باشد که همین مساله در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد نمود که در طراحی و اجرای امروزه ی آن حاشیه ها به یک اندازه است. تزئینات اسلیمی ‏ها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی و کشیدگی‏ های اسلیمی ‏ها گاهی آنقدر زیاد است که فرم اسلیمی را از یک گردش درست دایره‏وار اسپیرال خارج کرده که این امر در اسپیرال ختایی ها با بکارگیری موتیف‏ های اسلیمی و ختایی بر روی یک بند اسپیرال هم مشهود است.
وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و… )، طراحی و انتقال طرح، قلم‎گیری قهوه ‏ای با قلموی موی گربه و آبرنگ قهوه‎ای، آماده ‏سازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن، رنگ‎گذاری طرح های اسلیمی و ختایی، قلم‎گیری (دورگیری مشکی با مرکب اصفهان)، رنگ‎گذاری زمینه، جدول ‏کشی و گره‏ اندازی جدول‏ ها، پرداز نقطه ‏ای با آبرنگ و شرفه‎اندازی را مراحل انجام این کار دانست.

منبع: