جزئیات جشنواره تئاتر بوشهر تشریح شد

جزئیات جشنواره تئاتر بوشهر تشریح شد

پیلانو: ایسنا/بوشهر رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر از شروع به کار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر در روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه آگاهی داد.
جهانشیر یاراحمدی در گفت و گو با ایسنا جشنواره تئاتر استانی را مهمترین رویداد تئاتر هر استان دانست و اضافه کرد: امسال سی و یکمین دوره از این جشنواره برگزار می گردد و دلیل اهمیت آن اینکه زیرمجموعه جشنواره تئاتر بین المللی فجر است. در واقع یکی از مسیرهای راهیابی به جشنواره فجر -مهمترین و بزرگترین جشنواره تئاتر کشور- است و بنا بر این همواره موردتوجه گروه های تئاتر همه استان ها بوده و هست.
بازیگر و پژوهشگر بوشهری بیان کرد: به خاطر شکل ساختاری که از سال ۱۳۶۸ برای این جشنواره چیده شده و برگزیده های آن از استانی به منطقه ای و سپس جشنواره فجر راه پیدا می کنند اهمیت ویژه ای در بین اهالی تئاتر دارد که هنوز این اهمیت پایدار می باشد.
وی اشاره کرد: جشنواره سی و یکم تئاتر استانی بوشهر روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه شروع به کار خواهدنمود و بعد از ۵ روز اجرای نمایش در روز جمعه، یکم آذرماه با بیان و معرفی برگزیدگان توسط هیئت داوران به کار خود اختتام خواهد داد. لازم است بگویم که در این دوره ۱۱ اثر نمایشی از شهرهای دیلم، گناوه، اهرم، دیر، کنگان و بوشهر در جشنواره حضور دارند که طی ۵ روزآثار خودرا در مجموعه تئاتر شهر بوشهر و در پلاتوهای استاد صغیری و استاد امیری به نمایش خواهند گذاشت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با اشاره به اینکه معیار انتخاب آثار برای جشنواره ها کیفیت است، اشاره کرد: کیفیتی که هیئت داوران هر جشنواره ای برمبنای نسبیت بین آثاری که در جشنواره ارائه می شود قیاس کرده و برگزیدگان را معرفی می کنند. آنچه همواره مهم و مورد توجه است اینکه معیار انتخاب از زاویه دید هیئت داوران کیفیت بوده و یک اثر به دلیلهای مختلف نسبت به سایر آثار دیگر و در بخش های مختلف بهتر باشد و کلیت آن نسبت به دیگر آثار برجسته تر باشد.
یاراحمدی اظهار نمود: هر روز پس از اختتام اجراها در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر بوشهر جلسه نقد و بررسی آثار نمایش یافته همان ورز با حضور کارگردانان و شرکت کنندگان اثر برپا می شود و همین طور سه کارگاه آموزشی نیز در حاشیه جشنواره با حضور اساتید برجسته خواهیم داشت.
وی با اشاره به وجه تمایز دوره سی و یکم جشنواره تئاتر استان بوشهر اظهار داشت: یک تفاوت عمده جشنواره سی و یکم اینکه برمبنای فراخوان تدوین شده، آثاری می توانستند در جشنواره حضور پیدا کنند که قبل از این در شهرها و مناطق خود به اجرای عموم درآمده باشند و الان تمام آثار حاضر در جشنواره بین ۷ تا ۳۰ شب اجرای عموم رفته اند. این خاصیت شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما برای ما و تئاتر کشور خاصیت بسیار مهمی است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر اشاره کرد: یکی از اهداف مهم شرط اجرای عموم قبل از جشنواره این است که تئاتر به سمت اجرای عموم برای مردم برود، یعنی نه اینکه یک اثر صرفا برای یک جشنواره یا رویداد هنری تولید شود، بدین سبب این تفاوت عمده و مهم این دوره با سی دوره قبل است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در این دوره از جشنواره تئاتر استان بوشهر تعداد ۲۳ اثر به دبیرخانه ارسال و بعد از مرحله بازنگری، ۱۱ اثر موفق به حضور در بخش مسابقه شدند.

منبع: