حبیب الله صادقی در گفت وگو با ایسنا: به نمایشگاه سالانه از آثار قهوه خانه ای بسنده نکنیم

حبیب الله صادقی در گفت وگو با ایسنا: به نمایشگاه سالانه از آثار قهوه خانه ای بسنده نکنیم

پیلانو: «برای فعالیت در حوزه نقاشی قهوه خانه ای باید آداب مشق آنرا درک کرد. در واقع هنرمندی که در این حوزه فعالیت می کند باید عمیقا صحنه جنگ کربلا را درک کند.»
این جملات را حبیب الله صادقی ـ هنرمند نقاش ـ به ایسنا می گوید.
صادقی که زمانی رییس موزه هنرهای معاصر بوده است، در ادامه سخنان خود درباره کم بودن فعالیت هنرمندان در حوزه هنر نقاشی «قهوه خانه ای» اظهار داشت: اگر کمی دقت نماییم می بینیم که خوشنویسی و یا نگارگری به علت کارآمدی که دارند، طیف وسیعی از هنر ما را پوشش می دهند.
وی همینطور بیان کرد که به صورت کلی یک نقاش قهوه خانه ای باید فرهنگ علوی و فرهنگ شعوری را در مشق اندیشه نقاشی دینی تحلیل کند.
این نقاش خاطرنشان کرد که نقاشی قهوه خانه ای صرفا درباره کربلا نیست، بلکه بخشی از آن مجلسی و درباره شاهنامه است.
وی در پاسخ به راهکار پیشنهادی اش برای افزایش فعالیت هنرمندان در شاخه نقاشی قهوه خانه ای اظهار داشت: باید از اساتید و پیشکسوت های این حوزه جهت آموزش این رشته در دانشگاه ها و پژوهشگاه های هنری استفاده نماییم و همینطور فرهنگستان هنر باید آموزش نقاشی قهوه خانه ای را در دستور کار خود قرار دهد.
صادقی افزود: برای برگزاری نمایشگاه از آثار نقاشی قهوه خانه ای تنها به سالی یک بار آن هم در روزهای محرم بسنده نکنیم و در طول سال نمایشگاه های متعددی از آثار هنرمندان این حوزه برگزار نماییم.
او اعلام نمود که قصد دارند در دانشگاه استاد فرشچیان هنرهای آیینی و سنتی را به یک صورت تکلیف مدار دنبال کنند و آنرا آموزش دهند.
صادقی در انتها گفت وگو خود با ایسنا از برگزاری دو نمایشگاه در اتریش و انگلیس اطلاع داد و اظهار داشت: این دو نمایشگاه را در شهرهای وین و لندن در ماه های آذر و دی برگزار خواهم کرد. آثار این دو نمایشگاه از مجموعه کارهای «روزنه ای به باغ بهشت» هستند.
وی همینطور اعلام نمود که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی با مبحث «عزت و مظلومیت انقلاب» و مفاهیمی که درباره انقلاب یادآوری نشده برگزار خواهد نمود. در این نمایشگاه تعداد ۱۰ یا ۱۵ اثر از وی که تابه حال دیده نشده، به نمایش گذاشته خواهد شد.