شیپور را از سر گشاد نواختن!

شیپور را از سر گشاد نواختن!

پیلانو: محمد معتمدی می گوید که اقدام سازمان تامین اجتماعی در جهت کسر مبالغی از قراردادهای هنرمندان، ضربه محکمی به روند چرخ حرکتی فعالیت های فرهنگی، هنری وارد می نماید و نواختن شیپور از سر گشاد آن، است!
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، اسفندماه سال قبل پیش حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی و مدیرجشنواره موسیقی فجر از دوره سی ویکم تا سی وسوم ـ از اقدام سازمان تامین اجتماعی در جهت کسر مبالغی از قراردادهای هنرمندان گله کرده و گفته بود «حدود دو سال پیش، ما به صورت ناگهانی با پدیده ای مواجه شدیم که برای همه جامعه هنری و هنرمندان شوک آور بود. ما یک باره دیدیم که در قراردادها اعداد عجیب و غریبی به نام بیمه اضافه شده است که درصد بهت آوری دارد.»
او با اشاره به اینکه این مبلغ بین ۱۶ تا ۴۰ درصد قراداد هنرمندان است، اظهار کرده بود «از آن زمان تا امروز این طرح اجرا شده و مسئولان تأمین اجتماعی هم بر اجرای آن مصر هستند اما مسئله اینجاست که هیچ توجیه و تشریح وضعیتی برای این مبالغ عرضه نمی گردد تا هنرمند بداند که این اعداد را برای چه چیزی پرداخت می کند و ما به ازای آن چه خدماتی از جانب سازمان تأمین اجتماعی به آنان عرضه می گردد.»
نوربخش همینطور گفته بود «هنرمندی که مقرر است دو ساعت برنامه ای را روی سن اجرا نماید و برود چرا به این بیمه نیاز دارد؟ این در شرایطی است که همه هنرمندان ما در مراکز مختلفی مانند مؤسسات آموزشی، فرهنگی و هنری خود یا زیرمجموعه صندوق اعتبار هنر بیمه تأمین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت می کنند. حال مسئولان پاسخ بدهند این پرداخت ها چه توجیهی دارد؟ در ازای این مبلغ چه چیزی پوشش داده می شود؟ آیا این مبلغ بیمه حوادث است یا خدمات دیگری را شامل می گردد. لازم است که مسئولان این مشکلات را رفع کنند.»
او در این زمینه از علی ربیعی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ خواسته بود در این زمینه پاسخگو باشد و اخطار داده بود «جامعه موسیقی آماده اعتراض گسترده است و ما دیگر نمی توانیم این نارضایتی پیش آمده را کنترل نماییم. مگر درآمد یک هنرمند در سال چقدر است؟ اگر مبالغ دریافتی این افراد را در طول سال سرشکن نماییم، می بینیم که از کف حقوق کارگری هم کمتر است. حال باید بابت این مسئله هم پرداخت به تأمین اجتماعی داشته باشند؟»
این هنرمند در ادامه بیان کرده بود «مبلغ حوزه فرهنگ و هنر آنقدر ناچیز است که وقتی ما در حوزه مالیات با مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی صحبت می کردیم، می گفتند کل عدد مالیات حوزه فرهنگ و هنر با پرداخت چند شرکت برابری می کند و مبلغ خاصی نیست. حال چطور سازمان تأمین اجتماعی بدون توجیه برای هنرمندانی که در جای دیگری بیمه هستند، چنین ارقامی را تعیین می کند؟»
در این میان محمد معتمدی ـ خواننده آواز ایرانی ـ در گفت وگویی با ایسنا، معتقد می باشد این تصمیم «خیلی عجیب» است و می گوید: اگر چنین تصمیمی و سیاستی به واقعیت بپیوندد، عملا ضربه محکمی به روند چرخ حرکتی فعالیت های فرهنگی، هنری وارد می گردد کما اینکه در تمام دنیا فعالیت های هنری نه تنها از مالیات معاف هستند بلکه دولت ها، شهرداری ها و نهادهای ذی ربط بودجه و سوبسیدی را برای کمک سالیانه به آن ها اختصاص می دهند.
او ادامه می دهد: احساس می کنم این اقدام در جهت ترویج فرهنگ، اصلا اقدام مناسبی نیست و شیپور را از سر گشادش نواختن است. این مورد فعالیت های هنری را کم رونق خواهد نمود.
این هنرمند اظهار می کند: ما در جامعه مشاغل غیرمفید زیادی داریم که مالیات نمی دهند؛ تا دلتان بخواهد بخش عمده مشاغل جامعه ما واسطه گری و کارهای مضر برای اقتصاد مانند قاچاق و… است؛ آن وقت هنرمندی که خون دل می خورد باید چنین مبالغی را پرداخت کند.