سیامک فلاحی به مهر گفت: پروژه موسیقایی مانیفست متولد شد، تمرکز روی معماری اسلامی

سیامک فلاحی به مهر گفت: پروژه موسیقایی مانیفست متولد شد، تمرکز روی معماری اسلامی

پیلانو: آهنگساز، رهبر و نوازنده آنسامبل هنر معاصر تهران در تشریح فعالیت های این گروه از جزئیات پروژه مانیفست که چندی قبل در خانه هنرمندان ایران برگزارشد، سخن گفت.
سیامک فلاحی آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده آنسامبل «هنر معاصر تهران» به خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از چندین سال تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی آنسامبل هنر معاصر تهران را در سال ۹۶ تاسیس کردیم. ایده تشکیل گروهی که به صورت حرفه ای و متمرکز به مطالعه و اجرای آثار موسیقی مدرن بپردازد بعد از آن شکل گرفت که متوجه فقدان مرجعی معتبر در موسیقی معاصر ایران شدیم. ما بر این باوریم که فقدان چنین مرجعی باوجود فعالیت عده قابل توجهی از موسیقیدانان در حوزه موسیقی مدرن از آن روست که این جریان نوین موسیقی متاسفانه در کشور ما جدی گرفته نشده است.
وی ادامه داد: چنین موضوعاتی که به آن اشاره کردم نتیجه چندین سال پژوهش از آثار دوره های مختلف موسیقی و هنرهای دیگر است. ما تلاش داریم با مطالعه و تامل بر دیگر هنرها جنبه های نهفته صدا و شنیدن را کشف نماییم همینطور با عنایت به نگرش هنری و تجربه فردی ام در آهنگسازی و پروسه خلق آثار موسیقایی و هنری به این نتیجه رسیدم که هنرمند نیازمند کسب تجربه شخصی از مفهوم هنر است.
این هنرمند درباره پروژه «مانیفست هنری» آنسامبل هنر معاصر تهران اظهار داشت: مانیفست هنری نشر یک نوع اعلامیه عمومی از یک هدف خاص و ویژه است که حتی می تواند انگیزه، نگرش و یا دیدگاه هنری هنرمند را در بر بگیرد. این پروژه در واقع ابزاری برای ثبت ایده هنرمند یا یک گروه هنری بوده و الان برای نخستین بار در کشورمان است که یک گروه موسیقی با نگرش آهنگسازی پست مدرن و در جهت تحکیم بخشیدن به تفکر، مانیفستی ارائه می کند.
فلاحی در انتها توضیح داد: این مانیفست با کمک جمعی متشکل از هشتاد نفر از هنرمندان فعال همچون آهنگسازانی چون نادر مشایخی، ارسلان عابدیان و همینطور نوازندگان و خوانندگان مطرح موسیقی معاصر و اصیل ایرانی با مدیریت هنری بنده با تمرکز بر آکوستیک معماری اماکن مذهبی اسلامی با عنوان صدا و تفسیر زمان ارائه شده است. ما در این چارچوب کوشیده ایم تعریفی از موسیقی و نگرش فردی آهنگسازی خود مطرح نماییم که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
تازه ترین کنسرت آنسامبل «هنر معاصر تهران» اردیبهشت ماه امسال با تمرکز روی پروژه «مانیفست» به رهبری سیامک فلاحی در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار گردید.