اعلام جزئیات نشست تخصصی کاوشی در باب رابطه کودک و موسیقی

اعلام جزئیات نشست تخصصی کاوشی در باب رابطه کودک و موسیقی

به گزارش پیلانو به نقل از امور رسانه ای پروژه، نشست تخصصی «کاوشی درباب رابطه کودک و موسیقی» با حضور بعضی از کارشناسان، محققان و صاحبنظران عرصه موسیقی و دیگر رشته های عرصه فرهنگ روانشناسی و علوم اجتماعی روز سه شنبه بیستم آبان به دبیری علمی رضا مهدوی مدرس، پژوهشگر وکارشناس حوزه های هنری و اجرایی موسیقی توسط گروه تحقیقات آموزش های عمومی هنر معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران این مجموعه برگزار می گردد.
«زبان ترانه های امروز در نسبت با کودکان» با سخنرانی عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا، «پیوند موسیقی و بازیهای نمایشی در فرایند رشد کودک» با سخنرانی فائزه فیض شیخ الاسلام کارشناس متدلوژی آموزشی، مدرس نمایش خلاق، قصه گویی و طراح صحنه، «موسیقی چطور الگوهای ذهنی ما را تغییر می دهد؟» با سخنرانی مریم اخوان توکلی مدرس دانشگاه و دکترای علوم تشریح و آناتومی و کارشناس موسیقی کودک و نواحی، «درک موسیقی کودک و حافظه جمعی ما» با سخنرانی آلاله دانشمند مدرس دانشگاه، مولف و مربی موسیقی کودک، «نقش تربیت شنیداری در رشد موسیقی کودکان» با سخنرانی ندا نصیری کارشناس متخصص حوزه روان شناس بالینی و پژوهشگر موسیقی، «تاملی برموسیقی کودک با تاکید بر نظریه پیربوردیو» با سخنرانی مینا کشفی دکترای پژوهش هنر، پژوهشگر حوزه آموزش موسیقی، مدرس، نوازنده پیانو و عضو کانون مدرسان خانه موسیقی ایران محورهای اصلی نشست تخصصی «کاوشی درباب رابطه کودک و موسیقی» را می سازند.
در توضیحات تکمیلی این جلسه آمده است:
«موسیقی برای کودک زبانی جهان شمول و عمیقاً اثرگذار می باشد که قبل از هرگونه توانایی کلامی، از راه ضربان قلب مادر و لالایی های اولین با وجودش عجین می شود.
این هنر انتزاعی، تنها یک سرگرمی یا ابزار آموزشی نیست، بلکه پلی برای برقراری ارتباط، بیان احساسات و ایجاد اولین پایه های شناخت دنیای پیرامون است. موسیقی همزمان بر جنبه های مختلف رشد کودک از تقویت حافظه و مهارت های زبانی تا پرورش خلاقیت و هوش هیجانی تاثیر می گذارد و از راه بازیهای ریتمیک و آوازی، جهان درونی او را غنا می بخشد.
با این حال، در دنیای امروز که کودک با انبوهی از صداهای از پیش ساخته و یکنواخت روبه رو است، خطر ایجاد سلیقه ای تحمیلی و تضعیف توانایی «گوش دادن فعال» بشکل جدی وجود دارد. بدین سبب نقش اصلی بزرگ سالان، نه تحمیل ترجیحات موسیقایی خود، بلکه ایجاد فضایی امن و متنوع برای کشف، تجربه و گفت وگواست؛ فضایی که در آن کودک بتواند هم با میراث فرهنگی و نغمه های اصیل پیوند بخورد و هم صدای منحصربه فرد خویش را در این جهان آهنگین بیابد. این همراهی هوشمندانه، موسیقی را از یک مهارت صرف، به عاملی بنیادین در پرورش انسانی کامل تر و خلاق تر مبدل می کند.
در این راستا، معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، گروه تحقیقات آموزش های عمومی هنر، نشستی تخصصی با عنوان «کاوشی در باب رابطه کودک و موسیقی» برگزار می نماید. در این جلسه، صاحبنظران و متخصصان این حوزه، ارتباط کودک و موسیقی را ازجنبه های متعدد مورد بررسی قرار خواهند داد. این جلسه با هدف گشودن افق های نوین در زمینه رابطه کودک و موسیقی و عرضه راهکارهای کاربردی در این زمینه برگزار می گردد.»
نشست تخصصی «کاوشی درباب رابطه کودک و موسیقی» با حضور بعضی از کارشناسان، محققان و صاحبنظران عرصه موسیقی و دیگر رشته های عرصه فرهنگ روانشناسی و علوم اجتماعی ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز سه شنبه بیستم آبان ۱۴۰۴ به دبیری علمی رضا مهدوی توسط گروه تحقیقات آموزش های عمومی هنر معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در تالار «گلستان هنر» این مجموعه به آدرس تهران، خیابان ولیعصر (عج)، تقاطع خیابان طالقانی، پلاک ۱۵۵۳، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، طبقه سوم برگزار می گردد.

منبع: